Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Startproblem 9-5 Aero-01

  1. #1

    Startproblem 9-5 Aero-01

    ..har plöjt igenom alla...inlägg i ämnet men min saab uppför sig lite annorlunda.

    Vid startförsök efter att ha kört korta sträckor (ca 2-3km) vägrar bilen starta om den fått stå ca 5min. ALLT verkar normalt, inga felindikationer MEN när jag vrider nyckeln sista biten för tändning händer INGET. Allt ser fortsatt normalt ut på displayer mm men motorn förblir tyst. Radion funkar, displayer funkar men...
    Får den stå fem-tio minuter till startar den helt normalt. Jag har bytt:
    *givare för vevaxel.
    *tändkassett.
    *batteri
    *tändstift


  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Startproblem 9-5 Aero-01

    Bensinpump som håller på att ge upp?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Startproblem 9-5 Aero-01

    Vänta lite nu, du säger att motorn förblir TYST i startläget.
    Går inte startmotorn runt?
    Om startmotorn inte går, så är det nog inte bränslepumpen som är kass.

    Det känns för mig lite som en startspärr som hoppat i. Har bilen varit låst med fjärrkontroll precis innan, alltså så att du låser upp den, testar att starta, händer ingenting?

    Min bäste vän har en 9000, som startspärren hoppar i på om man inte låser bilen på typ 2minuter eller så, då måste man låsa/låsa upp, sen kan man starta, och "felet" som blir när startspärren ligger i är exakt så som du skriver. I tändningsläget på nyckel lyser allt och inget indikerar fel, när man vrider till startläge är det precis som om bilen skiter i det du precis gjorde, och allt på paneen lyser fortfarande som om inget hänt.

    Testa alltså att låsa/ låsa upp bilen före start om den stått olåst.

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  4. #4

    Re: Startproblem 9-5 Aero-01

    Hmmm, tack för svaren.

    I vanliga fall är det min fru som har bilen och problemen uppstår när hon väntar på färja, eller ska köra av den samma...(Hon är inte glad vill jag lova). Nu har jag "lånat" Aeron och fram tills igår har det så klart inte hänt mig något. MEN så igår äntligen! Nu kan jag specificera lite!!!

    Alla indikationer som i tidigare inlägg men:

    Bensinpumpen kör sin lilla trudelutt som den ska (låter det som iaf) dock förblir bilen helt tyst vid nyckeln vriden i tändläge. DET ENDA som händer är att AC:n "går ner", displayen blir svart och fläktar och allt annat tystnar. Håller jag kvar nyckeln i tändläge så kommer dock AC:n igång efter typ 15-20 sekunder!!??

    Jag har provat att låsa/låsa upp på alla sätt och vis men detta påverkar inte utgången. Vackert väntande i 15-20min är det enda som verkar hjälpa.

    Finns det något startrelä som kan strula? Startmotor som hängt sig? Tändningslåset?


  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg - Västra Frölunda
    Inlägg
    66

    Re: Startproblem 9-5 Aero-01

    bra svar Hyvens

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Startproblem 9-5 Aero-01

    Om bränslesystemet bråkar så ska motorn ändå gå runt. Om startspärren kickar in så ska startmotorn ändå gå runt.

    Jag tippar på att tändningslåset dummar sig eller att startmotorn är kass. Verkar mer troligt med tändningslåset.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7

    Re: Startproblem 9-5 Aero-01

    Det verkar som om jag får "skrota runt" lite i helgen samt beställa tändningslås.

    Tack!

    /F

  8. #8

    Re: Startproblem 9-5 Aero-01

    ...skulle det nu vara någon mer person som ser detta och har andra lösningsförslag så tveka inte att hjälpa till! Jag orkar inte åka in till Saab och lämna bilen, har jag skruvat själv hittills så...ha!

    Trevlig helg alla hjälpsamma!

    /F

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13

    Re: Startproblem 9-5 Aero-01

    Har exakt samma problem med min 9-5 Aero -00...
    Har haft den inne på MapTun och Biva i Örebro samt på Biva i Norrköping, dom har felsökt och bytt batteri och relä till startmotorn, blivit bättre men senast förra veckan kom felet tillbaka. Ström kommer från tändplattan så inget fel på tändningslåset. Funderar på om det sonika är startmotorn som är slut?
    Kommer följa tråden noga, inge tröttsamt fel alls.....
    SAAB 9-5 AERO 2000
    SAAB 99 GL 4-D 1979

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13

    Re: Startproblem 9-5 Aero-01

    Lite ljus i mörkret.
    Brytaren som styr i vilket läge automatlådan står i, (N,D,R etc.) är nu överbyglad och då har bilen startat i två veckor utan problem, nackdel att man kan starta bilen även med Drive ilagd...men men....
    SAAB 9-5 AERO 2000
    SAAB 99 GL 4-D 1979

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    18

    Re: Startproblem 9-5 Aero-01

    Citat Ursprungligen postat av Apollohingsten
    Lite ljus i mörkret.
    Brytaren som styr i vilket läge automatlådan står i, (N,D,R etc.) är nu överbyglad och då har bilen startat i två veckor utan problem, nackdel att man kan starta bilen även med Drive ilagd...men men....

    Har haft exakt samma problem med min 9-5 Aero -00 automat, dvs bilen vägrar starta (startmotorn går inte runt). I mitt fall byttes växellägesgivaren (precis som du är inne på)... Verkar som den hamnar i "fel" läge när detta uppstår då samma sak inträffar om du försöker starta med D eller R. Prova att lägga i N när detta händer (då det går att starta även i N).

    Lycka till!

  12. #12

    Re: Startproblem 9-5 Aero-01

    Hade samma problem på min 01a och där va det selenoiden på startmotorn som ej gav spänning till startmotorn, det klickade i den men la inte på spänningen till motorn. köpte en ny selenoid o monterade och mina problem va borta.
    men man lär ju mäta så man vet vad det är för fel innan man köper grejer.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

Liknande ämnen

  1. Startproblem 9-5 Aero -06
    Av sportsfuel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 19:06
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Thomas20160203 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 22:50
  3. Startproblem på min og9-3 Aero
    Av magnus85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 17:37
  4. Startproblem Aero
    Av zwich i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 00:48
  5. startproblem 9-3 aero -02
    Av Cribbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 13:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •