Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Spårstabilitet och väghållning på 9000 ? Bästa val ...?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241

    Spårstabilitet och väghållning på 9000 ? Bästa val ...?

    Det skrivs en hel del om just däck och fälgar(hjulporr?) till olika modeller. Mycket av det här handlar just om styling/utseende. Det kan ju inte förnekas att en omgång fräscha lågprofilare på breda alu-fälgar gör väldigt mycket för bilens utseende. Dessvärre så är det inte alltid så att väghållningen matchar utseendet. Ett par 35-profilare på breda 19"-are kan i värsta fall få bilen att gå som en skadeskjuten höna.

    Min fråga i detta sammanhang: Vilken är den mest optimala däck/fälg-dimensionen på en 9000 aero med avseende på väghållning och spårstabilitet?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Spårstabilitet och väghållning på 9000 ? Bästa val ...?

    Citat Ursprungligen postat av rikkman
    Vilken är den mest optimala däck/fälg-dimensionen på en 9000 aero med avseende på väghållning och spårstabilitet?
    Svår fråga men jag hänger ut läppen och säger:
    Originalfälg med ett par R-däck med hård stomme.

  3. #3
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Jag upplevde mina däck på min og900 som för svampiga.
    Kändes som om man skulle behövt gå upp en tum i storlek om man ska köra på bana.
    Då körde jag med 16" Super Aero fälgar med 205/50-R16 däck, dvs inga R-däck lr så, så kanske dom é starkare i stommen såsom jonTe menar.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Håller med JonTe... i alla fall om vi pratar körning på vanliga svenska vägar!

    På bana känner jag inte av några problem med att bilen vill dra åt olika håll, men på vanlig sliten landsväg gäller det att hålla bestämt i ratten vid acceleration. Då har jag 17" fälgar som ökar spårvidden något och sedan grövre krängningshämmare som bråkar i kombination med lite större vridmoment.

    Sen kvittar det iofs vad man har för däck/fälgar om man har slitna bussningar i framvagnen, men det gissar jag att du har koll på...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

Liknande ämnen

  1. Väghållning, saab 9000.
    Av khazod i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 16:43
  2. Väghållning 9000
    Av _aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 00:30
  3. Väghållning 9000
    Av synthetic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 10:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •