Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Trött på BSR

  1. #1

    Trött på BSR

    Sitter och blir förgrymmad på BSR

    Jag har steg 1 i min 9-3, har nu uppgraderat hårdvaran till 3" med racekatt, tog då kontakt med min Återförsäljare (BSR) han återkom och sade att BSR inte har något PPC prog steg3 till min bil ??!!
    Men trodde att BSR skulle bli klar under hösten hmm jahaa

    Nu har jag hört av mig till BSR via deras hemsida får man tala med ... jaa undrar vem det är *skratt* och jag får inte fram ett vettigt ord BÖRJAR ruttna och min ÅF svarar ej på mail eller telefon eller hör aldrig av sig

    Sitter med en PPC låda för 8500:- som känns helt värdelös för tillfället
    vad göra !!???

    nedan följer konversationen med BSR
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Hej
    Jag har en Saab 9-3 Aero 02 som jag har steg 1(ppc) programvara i, och väntar på steg 3 PPC när kommer den.

    eller ska vi byta ut boxen under tiden som utveckling sker av steg 3 programmet

    Mvh //Conny

    BSR: 2004-10-15 13:47
    Hej Conny Mårtensson,

    steg 3 PPC när kommer den.
    BSR: Att svara på när våra nya produkter är klara , är omöjligt som du säkert
    förstår.

    eller ska vi byta ut boxen under tiden som utveckling sker av steg 3 programmet
    BSR: Det finns ingen anledning till att byta Styrbox eller PPC om det inte
    är något problem med din bil.

    Med vänliga hälsningar /BSR

    Ditt medelande: 2004-10-15 14:07
    Saken är att jag har nytt avgassystem som gör att min check engine lampa lyser. därav är jag mån om att få en styrbox som motsvarar min hårdvara. eftersom jag har PPC är jag självklart mån om att fortsätta med det systemet

    BSR: 2004-10-15 16:41
    Hej Conny Mårtensson,

    Saken är att jag har nytt avgassystem som gör att min check engine lampa lyser.

    BSR: Vi vill poängtera att det är viktigt att kombinera rätt programvara med respektive "hårdvara".

    När det gäller utbyte av framrör/katalysator eller ett ej utprovat avgassystem
    måste därför Steg 3 eller en anpassad programvara användas.

    I annat fall kan vi varken garantera funktion eller hållbarhet på din motor.

    Att montera grövre framrör /kat när Steg 1 programvara är monterad kan dessutom innebära att effekten reduceras eftersom det vid eventuell felindikation i styrsystemet medför att systemet "backar" och därmed sänker laddtrycket ner mot originalnivå.

    Med vänliga hälsningar /BSR

    Ditt medelande: 2004-10-15 16:51
    Min mening oxå.. så åter till kärnfrågan !!
    hur löser vi min situation ??


    BSR: 2004-10-15 17:43
    Hej Conny Mårtensson,

    Vad har du gjort för modifieringar på din bil?
    Har du bytt avgassystem? I såfall till vilket fabrikat?

    Med vänliga hälsningar /BSR

    Ditt medelande: 2004-10-15 17:47
    JT 3" fram till katten som är racekat resten 2.5"
    inköpt på Speedparts , har haft kontakt med min ÅF som i sin tur haft kontakt med er.



    BSR: 2004-10-15 17:53
    Hej Conny Mårtensson,

    Nästan omöjligt att svara på utan att ha felsökt bilen men det är högst troligt att dina problem härstammar från avgassystemet.

    Med vänliga hälsningar /BSR

    Ditt medelande: 2004-10-15 18:14
    Enligt Tech II så beror check engine lampan på Katalysatorn. men jag vill ju givetvis ha steg 3 styrprogrammet efter som mjukvaran ska vara anpassad för hårdvaran. Så symptomet check engine ser jag inte som något större orosmoment men jag har väntat i ca 2 månader nu och min ÅF säger att ni jobbar med programmet och nu så börjar jag bli lite otålig och undrar över alternativ lösning. Jag köpte PPC lådan med steg 1 i tron om att jag kunde "växa" upp till steg 3 utan problem
    Mvh //Conny

    BSR: 2004-10-15 18:21
    Hej Conny Mårtensson,

    Grejen är att Steg3 programmet kommer inte att reparera din katalysator.

    Med vänliga hälsningar /BSR

    Ditt medelande: 2004-10-15 18:28
    Jag har fått i svar tidigare av BSR att min Check engine beror just på att hårdvaran och mjukvaran inte stämmer. jag är beredd att tro det, jag har svårt att tro att en rostfri katalysator som kommer från kartongär trasig.

    Ditt medelande: 2004-10-15 18:33
    Dessutom tror jag ena lambdan hamnade fel vid montering av avgasystemet. men huvudfrågan är när jag kan få tag i steg3 prog för vidarefelsökning samt bättre prestanda mm

    mvh //Conny

    BSR: 2004-10-16 01:04
    Hej Conny Mårtensson,

    Som sagt steg3 programvara reparerar inga fel utan du måste först reparera bilen och därefter ta kontakt med oss för nedladdning av steg3 programvara.

    Med vänliga hälsningar /BSR

    Ditt medelande: 2004-10-16 07:52
    Vaa!!! finns steg3 nu för nedladdning eller vad menar du !!

    Det är INGET fel på min bil jag behöver steg3 eftersom min hårdvara är av typen steg3 !!!
    Det har ni även sagt till mig

    Så åter till frågan hur får jag steg 3 utbytesbox eller PPC prog ???

    Mvh //Conny

    BSR: 2004-10-17 00:09
    Hej Conny Mårtensson,

    Vaa!!! finns steg3 nu för nedladdning eller vad menar du !!
    BSR: Steg3 är färdigt inom några dagar.

    Det är INGET fel på min bil jag behöver steg3 eftersom min hårdvara är av typen steg3 !!!
    BSR: Jag är av en annan uppfattning (Teknisk chef BSR)


    Så åter till frågan hur får jag steg 3 utbytesbox eller PPC prog ???
    BSR: Jag skulle tro att när du fått ordning på din bil så är också vårt steg3 färdigt för nedladdning.

    Med vänliga hälsningar /BSR

    Ditt medelande: 2004-10-17 07:43
    *skratt* känns som om någon sitter och driver med mig om jag ska va helt ärlig !!

    Ok Ringer snart Maptun eller Nordic ska försöka få min PPC box återköpt av BSR så här kan det inte få vara

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696
    Ja det var det sämsta kundservice jag hört på länge ...Bara att byta leverantör så snabbt som möjligt
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218

    Re: trött på BSR

    BYT LEV. Aldrig varit med om SÄMRE service, sjuk!!! Vad får de kunder ifrån, helt otroligt
    Mvh. Drutten

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Hej SaabKillen.


    Ja du, jag förstår verkligen din frustration över eländet.


    Men i ärlighetens namn så måste jag nog säga att sakens utveckling och natur inte endast kan skyllas på just BSR, även om det verkar som om de gett lite dubbla budskap i slutfasen.

    På det som du skriver så verkar det som om du skaffat PPC 1 till din bil. Så långt inga fel eller problem. Eller hur?

    Sen skaffar du och monterar 3" downpipe och race-kat mm. Om jag förstår dig rätt så gör du det utan samråd med återförsäljare av trimmet eller BSR, är det riktigt??

    Om så, jag då har du gjort nåt som tyvärr många gör av trimiver och okunnighet. Väljer och skaffar grejor som de sen monterar utan att ta reda på om det är vettigt för deras bils funktion i det aktuella läget mm.

    Detta är sannolikt grundorsaken till dina problem med Check-Engine som lyser.

    Ett bättre förfarande för alla parter hade nog varit att du innan du skaffade grejorna tog kontakt med ÅF/BSR och fick deras syn på saken, och då troligen fått besked om att det bästa för dig är att vänta med att skaffa/montera 3"-grejorna tills det fanns ett färdigt och anpassat program för detta till din bil med PPC.

    Nu kommer vi till rond två.

    BSR har i sina kontakter med dig varit rätt tydliga, men tyvärr verkar det (om jag får gissa) som om det varit två personer (minst) på BSR som svarat på dina frågor. Om detta stämmer så är det lite olyckligt i sig, då det lätt gör att informationen som går ut inte förmedlas på samma sätt och det kan leda till missuppfattningar och elände, både för kund och leverantör, genom att de kanske inte vet riktigt vad du har sagt till kollegan eller vad han sagt till dig tidigare. Detta kan vara orsaken till att du fått lite olika svar på ditt problem.


    Om du tänker efter lite så bör du inse att en rätt stor del av problemen har startats av dig och inte BSR. I alla fall om man går på det du själv uppgivit. Jag förstår din frustration som sagt, men BSR har inte ställt till det för dig, utan försökt vara behälpliga så långt de kan.

    Om det är möjligt, så kanske du skulle montera tillbaka originalsystemet igen och se om Check-Engine släcks eller inte. Detta kan ev. behöva radering av felkod med Tech-II.

    Eller så sätter du dig ner och försöker skriva ett till mail till BSR (Eller ringer till dem) där du sammanställer de svar du fått från dem från A till Ö i saken.

    Jag är övertygad om att detta kan lösas mellan dig och BSR på ett för båda parter acceptabelt sätt, bara ni kommunicerar lite bättre med varandra båda två.

    Som avslutning så vill jag bara säga, att det är väldigt lätt att surna till och ösa galla över ett företag för att nåt inte är/blev som man förväntat sig. I vissa fall har företaget skitit i de blå skåpet på ett eller annnat sätt, vilket befogar kritiken. Men tyvärr är det även vanligt att kunder gör saker de inte borde ha gjort och sen blir sura nät företaget inte kan lösa deras problem på direkten. Men försök att se saken från företagens sida lite, så kanske ni kan se att de inte alltid har det så lätt att vara alla kunder till lags även om de vänder ut och in på sig.

    En kund som inte är nöjd har oftast bara ett företag och ett problem att oroas sig för. Det är ganska lätt att hålla reda på och ägna tid åt.

    Ett företag har oftast massor med kunder som frågar om än det ena än det andra, kanske om problem de har. Frågan är då först om problemen orsakats av företaget eller inte, vilket givetvis kan påverka hur mycket de vill lägga tid på det. Tid är det oftast brist på helt enkelt, vilket tyvärr gör att de kanske måste prioritera de som har problem som juts de själva orsakat eller helt enkelt nya kunder i kön.

    Ja man kan skriva en bok om detta, men försök alltså att se saken även från företagens sida. De har det inte alltid så lätt även om de säkert inte vill annat än vara alla kunder till lags om de bara kunde. Jag har då aldrig hört om nåt företag som i grunden inte vill ha bara glada och nöjda kunder.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Hej Tony !!

    jag antar att du jobbar på BSR eller ??
    Visst håller jag med om att ett misstag jag gjorde var att köpa dessa "grejer" utan samråd min ÅF eller BSR.

    Men när jag sedan tog kontakt med min ÅF såg inte han några problem med "grejerna" som jag köpt och trodde att en uppgradering skulle gå fort att få fram från BSR !! detta var för ca 2 månader sedan.
    Min ÅF ansåg även att min lysande check engine lampa beror på att rätt programvara inte är installerad i bilen.

    Om BSR inte KAN få fram rätt mjukvara vill JAG gärna få reda på det
    så jag kan lösa detta på annat vis.

    Så mitt enda problem som jag ser det är att BSR måste bli bättre på att höra av sig till sina kunder.. har dom inte ett steg3 som stödjer min hårdvara måste dom ju säga det på en gång !!!!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    SaabKillen


    Jag jobbar inte på BSR eller något annat trimföretag, tro mig.

    Det kan garanterat varenda trimfirma i Sverige intyga......


    Som jag skrev så förstår jag verkligen din frustrastion. Det blir givetvis så när man har problem som dessutom inte blir lösta då det krånglar på nåt vis.

    Jag förstår även att det inte alltid är helt lätt att gör allt rätt och i rätt ordning, för alla är inte motorexperter utan bara glada killar som vill ha en kul bil mm. Eller hur!?

    Inte sällan dyker det upp frågor där folk skaffat dumpventiler mm. och sen har problem att bilen inte går som den ska, eller undrar om de kan ha den på sin bil som inte alltid har turbo ens . De har alltså glatt handlat för säg 1500 kr först i sin iver att ha nåt fränt på bilen, utan att ens ta reda på om det funkar eller är bra för deras bil.

    Men just därför är det viktigt att inte rusa iväg på egen hand utan att noga ta reda på hur man skall gå till väga, och då helst med de som sen ska ha med det hela att göra.

    Nu hade du ju inte riktig gjort så tyvärr. Sen att ÅF kanske gav dig intrycket att det "inte skulle vara nåt problem" är i sig olyckligt. Man kanske kan tycka att de inte borde ge sådana besked utan att veta säkert eller utan samrådan med sin egen leverantör.

    Som du ser så kan man tycka mycket om många saker ocg händelser, men i grunden så gjorde du nåt som kunde bli, och nu blev en tabbe, genom att byta system innan du var helt klar över om det var OK eller inte.

    Hur som helst, så hoppas jag att allt löser sig för dig och att du och BSR tar rond tre på ett snyggt sätt och är nöjda när gong-gongen ljuder till slut.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Låter riktigt träligt de där.. Svarar ju på samma frågor ibland samt att dom inte kommer ihåg nåt typ..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  8. #8
    Ok tack för dina svar Tony

    Jag vill inte bedriva pajkastning tro mig .. men vart lite upprörd över dom "svar" jag fick från BSR.

    Hoppas också på en lösning, som tur är finns det ju fler trimmleverantörer som stödjer detta avgasystem

    Men tycker att tiden har "runnit" iväg i onödan nu

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Låter riktigt träligt de där.. Svarar ju på samma frågor ibland samt att dom inte kommer ihåg nåt typ..

    /Marcus
    Precis !!

  10. #10
    Som sagt jag vill inte hålla på o hitta syndabock .. och jag håller med om mitt misstag .. men vill få en lösning dvs ett steg3 gärna PPC då jag har en PPC box, det är allt det handlar om.

    Men när BSR inte hör av sig till mig via sin ÅF och meddelar tidplanen eller ger vettiga svar via sin hemsida blir jag förgrymmad

    Mitt misstag var att nämna check engine .. för då verkar alla bli skraja
    men det handlar ju endast om katalysatorn, ev flytta en labda sond det är ju inte "rocket sience" vi snackar om.

    Ett steg 3 samt ev flytta labdan allt klart .... svårarre än så är det inte

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Med risk för att göra dig sur, så tycker jag nog att det är lite klantigt att steg-3 anpassa bilen innan man ens tagit reda på att steg-3 program verkligen finns till den bilen. BSR erbjuder mig veterligen inte fler produkter än de tagit fram i nutid. Att de däremot planerat att så småningom utveckla steg-3 till din är ju ganska rimligt. Men det betyder ju inte att det nödvändigtvis ligger först i deras planeringskalender, då de säkert planerat in mappning för 20 trimsatser närmaste halvåret. Var har du tidsbegreppet om du tror att det ska ta ngn vecka att spotta fram just det programmet. Om det ligger nära i tiden, så är min uppfattning att allt under 3 månader är ganska snabbt. Ska de in och ändra sin prioritetsordning i inplanerade mappningar för att Conny har köpt 3" och behöver program?

    Jag måste nog säga att jag kunde inte se så stora brister i BSR:s mailkundkontakt som du lagt in här ovan. Visst hade de kunnat vara klarare på när Steg-3 var på gång. Men det att de i sig inte har ett Steg-3 är ju inget att klaga över, för de får väl sälja hur många eller få steg de vill till en viss bil, så länge de inte marknadsför steg som inte finns.

    Och nej, jag jobbar lika lite som Tony på BSR eller ngn annan trimfirma. Det vet nog de flesta här på forumet...hrm...





    EDIT: Fler inlägg har tillkommit medan jag skrev detta. Ser att du tar på dig lite av ansvaret för att det blivit som det blivit. Då kanske det kan lösa sig sansat med BSR. Jag hoppas att om ngn från BSR läser denna tråd, kan han/hon ge dig klara besked om när Steg-3 kommer.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Ok Jag är en klant .. så nu var det sagt *skratt*

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    SaabKillen

    Och en glad klant, inte att förringa.

    Ett litet inspel till ang. BSR och steg3 PPC.

    Givetvis bör det vara så att BSR och alla andra vil ha ut sina steg så fort som möjligt, då de inte genererar pengar förens de kan säljas till kund.

    Man kan alltså anta att man jobbar på saken så fort man kan. Men då detta är rätt komplicerade saker att hålla på med samtidigt som all annan ruljans ska skötas löpande så kan det ta tid. Det kan även uppstå problem eller svårigheter under arbetets gång som kräver mer tid än man anade. Detta kan då göra det väldigt svårt att veta när man blir klar med det hela. Hur man sen informerar intresserade presumtiva kunder om detta är inte helt enkelt det heller. Man vill nog helst inte säga at det är klart 2013 på hösten, då det gör att kunden går någon annanstans. Man vill heller inte påstå att det är i morgon om det inte stämmer helt. Man får alltså försöka kompromissa efter bästa förmåga och omständigheter så att kunderna ger sig till tåls och inte försvinner.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Efter en vidare diskution med BSR idag så är tiden för steg 3 releasen nere på ett par dagar hmm... *skratt*
    Ihärdighet lönar sig .... *tänker på första svaret*

    ja ja.. jag väntar vidare på ett steg i rätt riktning

  15. #15
    väntan e över,, Sitter nu en steg3 box från Maptun i bilen !!
    Finns lösningar på allt undrar om en viggen koppling måste till
    då det skjuter på sjukt bra..

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    väntan e över,, Sitter nu en steg3 box från Maptun i bilen !!
    Finns lösningar på allt undrar om en viggen koppling måste till
    då det skjuter på sjukt bra..
    Grattis, bra val
    Mvh. Drutten

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    väntan e över,, Sitter nu en steg3 box från Maptun i bilen !!
    Finns lösningar på allt undrar om en viggen koppling måste till
    då det skjuter på sjukt bra..
    Nu jäklar börjar de bli lite roliga bilar hos STCS Stockholm, vad sägs om en vårträff ute på värmdö igen, vad händer nu med Mazze han kommer att bli ifrån åkt av oss alla nu troligtviss
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    483
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    Nu jäklar börjar de bli lite roliga bilar hos STCS Stockholm, vad sägs om en vårträff ute på värmdö igen, vad händer nu med Mazze han kommer att bli ifrån åkt av oss alla nu troligtviss
    Nä nu j***ar Va va det där för påhopp Till våren är det dags för mig oxå. Tycker inte det är nån ide att trycka i nått nu lagom till vinterslasket. Så till våren då allt är fixat med bilen så åker nått typ av steg i. Dock inte steg3 va jag vet just nu då plånboken inte tillåter allt.
    Så ni kan va lugna. Ni kör nog ifrån mig nästa år också om jag inte tar min 2hjuling istället

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    väntan e över,, Sitter nu en steg3 box från Maptun i bilen !!
    Finns lösningar på allt undrar om en viggen koppling måste till
    då det skjuter på sjukt bra..

    Och det var allt som behövdes, programmvara?
    Inga andra åtgärder för att få motorlampan att slockna?

    Mvh

  20. #20
    Vaaa lever den här gamla tråden igen
    oj oj .. minnen minnen

Liknande ämnen

  1. Trött 9-5 tid 2007
    Av Gardenhag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-05-14, 08:04
  2. [LÖST] Trött OG9-3 -99 200 T5
    Av bka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 13:58
  3. [LÖST] Trött OG9-5
    Av bigfoot56 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 22:49
  4. [LÖST] Trött OG9-5 2,3t
    Av monty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 00:47
  5. Jag är trött på min og900 -93
    Av Victor W i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •