Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Ale, Göteborg
    Inlägg
    78

    Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Hej!

    Har gjort mig en hjulinställning på bilen i signaturen. Ena bakjulet (höger) hade en något felaktig single toe +0.24' börvärde +0.08'. Va kan detta bero på? Bilen är nyligen sänkt 35mm.

    Att byta bussningarna i bakaxeln kanske kan hjälpa? Eller ska ja bara vänta tills bilen är inkörd ordentligt?

    Det är inget man märker av direkt.. men det är alltid intressant att veta!

    //Mackan
    SAAB 9-3 AERO Steg 3 -02 Laserröd
    http://www.garaget.org/?car=24986

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Ale, Göteborg
    Inlägg
    78

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Ingen som har nåt tips?!

    //Mackan
    SAAB 9-3 AERO Steg 3 -02 Laserröd
    http://www.garaget.org/?car=24986

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Bakaxeln på og9-3 är inte gjord för att justeras! Att byta bussningar i bakaxeln lär inte hjälpa.

    Du skriver att börvärdet för single toe är +0,08'!?

    "Single toe" är en obekant benämning för mig men i SAAB:s WIS står att toe out för bakhjulen skall ligga mellan 1±2 mm.
    Orsaken till att toleransen är så ovanligt stor är säkert att detta värde "inte går" att ställa in.

    I och för sig kan du om du är händig shimsa detta värde. Men som sagt konstruktionen är inte gjord för att man skall kunna göra någon justering alls!

    Per L

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Ale, Göteborg
    Inlägg
    78

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Hej!

    Aha.. då förstår jag. grejen är att ratten är något sne åt höger.. och killen som gjorde inställningen sa att de kan bero på att de ene bakhjulet e något snett.

    Ja läste av börvärdet från protokollet jag fick från honom.. kanske andra mätvärden men innebörden samma. Är inte så bra på de där

    Dock såg han detta på åtskilliga bilar varje dag..så de skulle tydligen inte vara nån fara..

    Sen trodde han kanske att de blir lite annat sen när min sänkning har satt sig något! Vi får se!


    //Mackan
    SAAB 9-3 AERO Steg 3 -02 Laserröd
    http://www.garaget.org/?car=24986

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Kan inte förstå varför ratten skulle vara sned om bakaxlen inte står rätt... eller menar du att bilen drar snett pga bakaxlen?

    Men om det är som du har skrivit så har nog han som gjort inställningen rökat på eller något.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Du har inte bytt däck fram nyligen?
    På mina bilar är det inte helt ovanligt att bilen drar snett om man använder däck av dålig kvalitet, har olika mycket lufttryck i däcken, har olika mycket mönsterdjup eller olika har typer av däck fram.

    Per L

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 905

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Citat Ursprungligen postat av ZyRonNR1
    Sen trodde han kanske att de blir lite annat sen när min sänkning har satt sig något! Vi får se!
    Visst är det väl så att man ska låta sänkningen sätta sig INNAN man gör en hjulinställning... eller

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Ale, Göteborg
    Inlägg
    78

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Hej!

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Du har inte bytt däck fram nyligen?
    På mina bilar är det inte helt ovanligt att bilen drar snett om man använder däck av dålig kvalitet, har olika mycket lufttryck i däcken, har olika mycket mönsterdjup eller olika har typer av däck fram.

    Per L
    Den drar inte snett. den står lite snett när jag kör rakt fram! Annars så är de Nokian däck.. vet inte hur deras kvalitet är, men de var inte dom billigaste däcken!

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av ZyRonNR1
    Sen trodde han kanske att de blir lite annat sen när min sänkning har satt sig något! Vi får se!
    Visst är det väl så att man ska låta sänkningen sätta sig INNAN man gör en hjulinställning... eller
    Jo det ligger ju givetvis nåt i de du säger.. men det är inte så roligt att köra ca 50-100 mil med snedställda hjul innan sänkningen satt sig
    SAAB 9-3 AERO Steg 3 -02 Laserröd
    http://www.garaget.org/?car=24986

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Om du har gjort hjulinställning fram har man säkert justerat in toe in/out också.

    En seriös firma gör förstås denna inställning så att ratten står "rakt fram" när bilen går rakt fram. I SAAB:s WIS står det till och med att man skall provköra bilen för att konstatera detta.

    Om ratten stod rakt när du lämnade in bilen och dom justerat toe in/out på bara ena sidans justerskruv får man en ratt som står mer eller mindre fel. Rätt justering görs om man skruvar lika mycket på båda sidors justerskruvar.

    Per L

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Ale, Göteborg
    Inlägg
    78

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Hej!

    Ställer man inte framvagn efter hur bakaxel/hjulen står? Står dom något snett så märker man väl de på ratten då kanske? Kanske fattat fel..

    Jag tror inte karln har lurat mig såpass, detta var på en seriös firma.

    Saken är att de är så jättelite man märker av de.. jag var bara intresserad hur man åtgärdar de! Byte bakaxel
    SAAB 9-3 AERO Steg 3 -02 Laserröd
    http://www.garaget.org/?car=24986

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Om jag vore du skulle jag börja med att konstatera om toe in/out för bakhjulen verkligen är fel. Med fel menar jag då utanför de av SAAB angivna värdena.
    SAAB anger toe som 1±2 mm dvs bakhjulen får stå från 1 mm toe in till 3 mm toe out. Du skriver att börvärdet är +0,08' vilket troligen inte är hela sanningen. Om siffran 0,08 är rätt borde det i så fall stå 0,08±0,16 dvs tillåtna värden är från -0,08' tom +2,4'. SAAB anger dock i sin WIS bara toe-värden i mm så vad denna '-siffra kommer från vet jag ej.
    Sedan är det förstås bra om båda bakhjulens vinklar är så lika som möjligt. Om det ena hjulet har mycket större vinkel än det andra (även om toe-måtten ligger inom det tillåtna) kan bilen "gå snett" så att man måste kompensera detta genom att vrida på ratten en aning. Om hur man skall ställa in en sådan situation står dock inget i SAAB:s WIS 3.0 (Workshop Information System).

    Som jag ser det finns det två sätt att lösa detta:
    - byta till en bakaxel som är "bättre". Eftersom bakaxeln inte går att justera (eller åtminstone inte är tillverkad för att kunna justeras) kan det då hända att du måste montera och mäta upp flera bakaxlar innan du hittar en som har "rätt" värden.
    - justera framvagnens toe in mellan höger och vänster hjul så att man kompenserar för att bakvagnen går en aning snett.

    Att SAAB anger så väldigt stort toleransområde som toe får vara inom beror säkert på att detta mått "blir vad det blir" när bakaxeln svetsas ihop i SAAB-fabriken och inte har några inbyggda justeringsmöjligheter.

    Nästa fråga jag skulle ställa mig är varför ställde sig ratten plötsligt fel efter hjulinställningen? Bakaxeln är förmodligen precis likadan efter hulinställningen som före. Och var du nöjd med den före så borde du kunna vara nöjd med den även efter hjulinställningen.
    Visst ändrar sig säkert toe-värdet en aning om man sänker bilen och jag har ingen erfarenhet om denna ändring blir så stor att den får praktiska konsekvenser.

    Lösningsalternativen på detta torde också vara två:
    - ändra tillbaks till originalhöjden
    - justera framvagnens toe in mellan höger och vänster hjul så att man kompenserar för att bakvagnen går en aning snett.

    Min slutsats blir att om bakvagnens värden står inom de av SAAB angivna värdena skulle jag åka tillbaks till firman och be dom justera framvagnen så att ratten står "rakt fram" när du åker rakt fram.
    För som SAAB skriver i WIS skall toe-inställningen av framvagnen avslutas med att man testkör bilen och konstaterar om ratten står rakt fram. Det står visserligen inget om vad man skall göra om ratten inte står rakt fram då men man får väl gissa att dom i så fall menar att detta i så fall skall justeras.

    Per L

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 348

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Om jag vore du skulle jag börja med att konstatera om toe in/out för bakhjulen verkligen är fel. Med fel menar jag då utanför de av SAAB angivna värdena.
    SAAB anger toe som 1±2 mm dvs bakhjulen får stå från 1 mm toe in till 3 mm toe out. Du skriver att börvärdet är +0,08' vilket troligen inte är hela sanningen. Om siffran 0,08 är rätt borde det i så fall stå 0,08±0,16 dvs tillåtna värden är från -0,08' tom +2,4'. SAAB anger dock i sin WIS bara toe-värden i mm så vad denna '-siffra kommer från vet jag ej.
    Sedan är det förstås bra om båda bakhjulens vinklar är så lika som möjligt. Om det ena hjulet har mycket större vinkel än det andra (även om toe-måtten ligger inom det tillåtna) kan bilen "gå snett" så att man måste kompensera detta genom att vrida på ratten en aning. Om hur man skall ställa in en sådan situation står dock inget i SAAB:s WIS 3.0 (Workshop Information System).

    Som jag ser det finns det två sätt att lösa detta:
    - byta till en bakaxel som är "bättre". Eftersom bakaxeln inte går att justera (eller åtminstone inte är tillverkad för att kunna justeras) kan det då hända att du måste montera och mäta upp flera bakaxlar innan du hittar en som har "rätt" värden.
    - justera framvagnens toe in mellan höger och vänster hjul så att man kompenserar för att bakvagnen går en aning snett.

    Att SAAB anger så väldigt stort toleransområde som toe får vara inom beror säkert på att detta mått "blir vad det blir" när bakaxeln svetsas ihop i SAAB-fabriken och inte har några inbyggda justeringsmöjligheter.

    Nästa fråga jag skulle ställa mig är varför ställde sig ratten plötsligt fel efter hjulinställningen? Bakaxeln är förmodligen precis likadan efter hulinställningen som före. Och var du nöjd med den före så borde du kunna vara nöjd med den även efter hjulinställningen.
    Visst ändrar sig säkert toe-värdet en aning om man sänker bilen och jag har ingen erfarenhet om denna ändring blir så stor att den får praktiska konsekvenser.

    Lösningsalternativen på detta torde också vara två:
    - ändra tillbaks till originalhöjden
    - justera framvagnens toe in mellan höger och vänster hjul så att man kompenserar för att bakvagnen går en aning snett.

    Min slutsats blir att om bakvagnens värden står inom de av SAAB angivna värdena skulle jag åka tillbaks till firman och be dom justera framvagnen så att ratten står "rakt fram" när du åker rakt fram.
    För som SAAB skriver i WIS skall toe-inställningen av framvagnen avslutas med att man testkör bilen och konstaterar om ratten står rakt fram. Det står visserligen inget om vad man skall göra om ratten inte står rakt fram då men man får väl gissa att dom i så fall menar att detta i så fall skall justeras.

    Per L
    Stopp lite här nu..

    För det första så ska INGEN standard Saab ha toe out på bakvagnen, den ska stå toe in annars så blir bilen ganska orolig att köra.

    Kan köpa att börvärdet ska/kan va +0,10 (1mm) per sida med en tolerans på + - 0,05 men att den skulle ha en tolerans på 3mm ( 30 vinkelminuter) är fel.

    Att vid sänkning få fel toe värden är ganska vanligt då cambervinkeln oftast blir större så "följer" toe:n med. PÅ OG 9-3 så är väl dessa vinklar "fasta" och ej justerbara?. Kan va att stötdämparna är hopsäckade och hade vid ett byte till friska minskat både camber och toe ...

    Sen att säga att ratten inte går att få rak för att bakhjulen inte pekar rakt är BS. Det är bara att låsa ratten där den är rak och justera toe på framhjulen till ok värden så ska ratten vara rak, slarv av verkstaden vilket jag tycker du ska åka in och påpeka.

    Mvh Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Ale, Göteborg
    Inlägg
    78

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Hej!!

    Ja precis det där med att ratten är något sne är mycket konstigt. Den är nåågot vriden åt höger när man kör spikrakt. Får nog ta en sväng tillbaka dit!!

    Tack för all info!!

    //Mackan
    SAAB 9-3 AERO Steg 3 -02 Laserröd
    http://www.garaget.org/?car=24986

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    115

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Nu syftar jag på att "ratten" inte är rak men med enkorrekt utförd inställning....

    Det finns en sak här som vi kanske inte har tänkt på. Vissa firmor har ett vattenpass som man sätter på ratten för att verkligen se att ratten rak (nivå när der det gäller ekrarna på ratten). Men om man på vägen jämför "rak" ratt iförhållande till inredningen så kan det upplevas som att ratten står lite snett fast ratten i själva verket står rak "i våg". Samma fenomen upplevde jag på min 9-5, åkte tillbaka och påpekade detta. När vi sedan kollade upp det med mätutrustningen så var inställningen korrekt utförd och ratten var rätt enligt vatten passet men lite sne enligt mig. Men firman korrigerade upp detta då mitt önskemål var att ha ratten "rak" i linje med instrumentpanelen (för att med tiden ha en ref. för att veta om bilen drar snett pga av bussningsfel eller liknande).
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Single toe / hjulvinkel bakaxel!

    Henrik-2236:

    Jodå, jag har skrivit rätt!
    SAAB anger i sin WIS för og9-3 toe för bakhjulen som 1±2 mm. Åtminstone i min version 3.0.0.0.

    Om det sedan är lämpligt eller inte kan ju diskuteras. Men det har jag inte tillräckliga kunskaper att göra.

    Per L

Liknande ämnen

  1. Hjulvinkel som minskar torque steer och spårkänslighet ?
    Av Mr_Nitro i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-06-12, 09:14
  2. Fel hjulvinkel bak, hur åtgärda? 9-5 -98 bussningar ?
    Av Wallgren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 10:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •