Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: elhissar paj EJ el

  1. #1

    elhissar paj EJ el

    Vet inte om de här borde hamnat under el men jag är til 87% säker på att de inte är elen för en gång skull. Jag behöver hjälp, Frugan tjatar om verkstad men vad vore jag för man om jag inte hade sönder något först?

    Saab 93 -00

    Bakgrunden:
    Jag satt och åkte för ett tag sen med båda framrutorna nere av någon anledning.
    När jag sedan skulle hissa upp dom trillade passagerar rutan framåt. Och lossnade Jag lyckades hala upp rutan och dra upp elhissen så den klossade upp rutan. och lät det sedan vara.

    För ett par dar sen skruvade jag upp dörrsidan och började dona, upptäckte då att båda dom gröna små plasthjulen som ligger i rutans skena hade knäckts. Körde sedan elhissen ett par gånger för att kolla att motorn gick felfritt.

    Åkte bort till saab och köpte 2 nya hjul för 86:- Satte det dom och tänkte att allt skulle vara frid och fröjd, NEJ!

    när man hissar upp rutan början den ändå tilta lite framåt så att den går trögt d.v.s den ena armen är lite efter. Följer man med och håller emot med handen går motorn helt felfritt. Neråt går den helt felfritt tills de är ca 5cm kvar då är de som en liten knöl nånstans så den går trögt. När den kommit förbi "knölen" åker den ner hel felfritt. .

    Jag smörjde varenda bitjävel idag och trixade på alla möjliga vis tills mitt batteri tog slut. Vad fan kan de va!? Armarna ser robusta ut och jag har svårt att tänka mig att de hör blivit krokigt. Har googlat men de verkar som att alla andra bara för elfel på sina...

    Men något måste ju blivit tokigt eftersom båda plasthjulen hade pajjat...

    NÅN SOM VET!?

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: elhissar paj EJ el

    Nu vet jag inte om det ser ut som på 9-5... men jag hade ett liknande problem med att rutan gick trögt & det var en styrlist i gummi som släppt, därför rutan lutade så som du beskriver! Ska se om jag kan hitta tråden där jag har ett par bilder, visserligen kassa, men kanske till någon hjälp!

    Edit: Här är tråden... viewtopic.php?f=4&t=250291&hilit=skramlar Finns två bilder på gummilisten, skulle tro att det ser ungefär likadant ut på en 9-3!

    För nån vecka sen strulade fönsterhissen igen på vänster sida, men denna gång var det nitarna som håller motorn på plats som small av med en jäkla smäll! Antar att dom mattats av att min ruta gick trögt under en längre tid innan jag tog tag i det!

Liknande ämnen

  1. elhissar
    Av schompen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 21:30
  2. Elhissar 9000cs?
    Av Scarabgreen9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 12:59
  3. Elhissar 93 SS
    Av zeki i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 14:52
  4. Elhissar.
    Av FV i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •