Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Dumpventil olaglig??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Dumpventil olaglig??

    Besiktigade min bil i dag med mitt "moppetrim" -öppen dump.
    Besiktingskillen sa då att:
    -blir du stoppad kan du få böter. Vi bryr oss inte, men polisen kan göra.
    -jasså?
    -ja, du släpper ut vevhusventilationen i luften.

    Någon som har erfarenhet angående detta?
    Eller har nåt annat att säga?
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Dumpventil olaglig??

    Eeehm? Vevhusventilationen?
    Vad har du för bil då? Om du har öppen dump antar jag att det inte är en med Trionic 7 och LMM.
    Men oavsett, nej! Dump/avlastningsventilen sitter inte på vevhusventilationen. Den släpper ut överskottsluft mellan turbon och insuget, det sitter liksom en hel motor inklämd däremellan på vägen till vevhusventilationen.
    Den släpper alltså ut, alternativt återcirkulerar, luft som inte ens hunnit in i insuget ännu för att göra jobbet lite lättare för turbon när du släpper på gasen/stänger gasspjället.
    Den besiktningsmannen skulle nog behöva lite teknisk utbildning...
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21

    Re: Dumpventil olaglig??

    Hahaha detta gjorde min dag, salongsberusad besiktningsman?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Dumpventil olaglig??

    Nja, detta har nämnts förut. Vevhusgaserna sugs ju (bland annat) in vid turbons inlopp. Det innebär att den luft som man släpper ut när man dumpar innehåller lite vevhusgaser.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Re: Dumpventil olaglig??

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Nja, detta har nämnts förut. Vevhusgaserna sugs ju (bland annat) in vid turbons inlopp. Det innebär att den luft som man släpper ut när man dumpar innehåller lite vevhusgaser.
    Och det var ungefär så han beskrev. Jag var lite för mycket besserwisser för att lyssna på exakt vad han sa... försökte motargumentera, tills jag kom på att det e han som ska godkänna min bil

    Tror ni/vet ni om en polis kan ge nerslag pga detta vid en flygande besiktning??

    EDIT: Att man ej bör ha dumpventil på T7 vet vi, men kan han ha blandat ihop T5 med T7? Fungerar kanske på två helt olika vis gällande vevhusvent och dump
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Dumpventil olaglig??

    Jovisst, men jag uppfattade det som att besiktningsmannen påstod att dumpventilen släpper ut i huvudsak vevhusgaser, vilket ju givetvis inte stämmer. Det smyger sig ut små mängder den vägen, men då bör frågan vara om en öppen dump är att betrakta som påverkan/ändring på vevhusventilationen, då dumpens funktion i sig inte har med vevhusventilationens funktion som sådan att göra? Man skulle ju faktiskt kunna ansluta vevhusslangen till ett ställe efter dumpen, eller har jag helt fel?
    Och något EGR-system är det ju inte frågan om heller, så jag är i varje fall högst tveksam till att det skulle medföra böter.
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Re: Dumpventil olaglig??

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Jovisst, men jag uppfattade det som att besiktningsmannen påstod att dumpventilen släpper ut i huvudsak vevhusgaser, vilket ju givetvis inte stämmer. Det smyger sig ut små mängder den vägen, men då bör frågan vara om en öppen dump är att betrakta som påverkan/ändring på vevhusventilationen, då dumpens funktion i sig inte har med vevhusventilationens funktion som sådan att göra? Man skulle ju faktiskt kunna ansluta vevhusslangen till ett ställe efter dumpen, eller har jag helt fel?
    Och något EGR-system är det ju inte frågan om heller, så jag är i varje fall högst tveksam till att det skulle medföra böter.
    Har god lust att ringa upp han o förklara vilka svar jag fått här!
    Ville som sagt inte diskutera alltför mycket med han då det var han som skulle godkänna min bil, men nu e den godkänd
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    252

    Re: Dumpventil olaglig??

    Jag har en Arbets kompis Son Som vart stoppad med sin 850 turbo (Flygande)
    då hade han en öppen dump
    och fick då svaret av poliserna att han hade ökat motor effekten utöver det tilllåtna så han fick 800kr i böter och en ombesiktning
    han var nära på få en Regbesiktning tillåmed.. som jag fatta det..

    jag höll på rammla ihop när jag hörde detta..
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Re: Dumpventil olaglig??

    Citat Ursprungligen postat av ZoreX
    Jag har en Arbets kompis Son Som vart stoppad med sin 850 turbo (Flygande)
    då hade han en öppen dump
    och fick då svaret av poliserna att han hade ökat motor effekten utöver det tilllåtna så han fick 800kr i böter och en ombesiktning
    han var nära på få en Regbesiktning tillåmed.. som jag fatta det..

    jag höll på rammla ihop när jag hörde detta..
    hmm... jag misstänker att din arbetskompis son inte bara hade en öppen dump?
    Om så var fallet bör han ju överklaga det. En öppen dump ökar ju inte motoreffekten med så pass mycket, om nått (?)
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Örbyhus/Uppsala
    Inlägg
    188

    Re: Dumpventil olaglig??

    Citat Ursprungligen postat av beagleboy
    Citat Ursprungligen postat av ZoreX
    Jag har en Arbets kompis Son Som vart stoppad med sin 850 turbo (Flygande)
    då hade han en öppen dump
    och fick då svaret av poliserna att han hade ökat motor effekten utöver det tilllåtna så han fick 800kr i böter och en ombesiktning
    han var nära på få en Regbesiktning tillåmed.. som jag fatta det..

    jag höll på rammla ihop när jag hörde detta..
    hmm... jag misstänker att din arbetskompis son inte bara hade en öppen dump?
    Om så var fallet bör han ju överklaga det. En öppen dump ökar ju inte motoreffekten med så pass mycket, om nått (?)
    Ökar ingenting.
    Flyger just nu: Saab Ng900 -95 Steg 5
    Tidigare vrålåk Saab 9³ Aero - 01 250hk/370nm Saab 9000 Aero - 96 290hk & Saab 900 T8 - 85 155hk
    http://www.garaget.org/Mattss0n

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Grums
    Inlägg
    119

    Re: Dumpventil olaglig??

    Besiktningsmannen har helt rätt då det inte är tillåtet med öppen vevhusventilation då detta är fallet då dumpventilen öppnar. Visst kan man tycka det är petigt men rätt ska vara rätt så idiot är han absolut inte.

    Från och med 2008(?) har dessutom Bilprovningen infört anmärkning på detta så lite tur ska du vara att du klarade dig undan åtminstone.

    OBS! Jag har inget emot öppna dumpventiler men man måste ha förståelse för SBP också!

    Med vänlig hälsning
    Patrik

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Re: Dumpventil olaglig??

    Citat Ursprungligen postat av saab99
    Besiktningsmannen har helt rätt då det inte är tillåtet med öppen vevhusventilation då detta är fallet då dumpventilen öppnar. Visst kan man tycka det är petigt men rätt ska vara rätt så idiot är han absolut inte.

    Från och med 2008(?) har dessutom Bilprovningen infört anmärkning på detta så lite tur ska du vara att du klarade dig undan åtminstone.

    OBS! Jag har inget emot öppna dumpventiler men man måste ha förståelse för SBP också!

    Med vänlig hälsning
    Patrik
    Ja absolut, tycker SBP är en av statliga instanser som faktiskt e vettigt att ha kvar.

    Han sa att det inte var något dom brydde sig om (gör anmärkning på) men du verkar vara påläst, så det kanske var han som missat anmärkningsplikten dom var dessutom två som kommenterade dumpen

    Får jag gissa på att du jobbar som bilprovare eller liknande
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Grums
    Inlägg
    119

    Re: Dumpventil olaglig??

    Citat Ursprungligen postat av beagleboy

    Ja absolut, tycker SBP är en av statliga instanser som faktiskt e vettigt att ha kvar.

    Han sa att det inte var något dom brydde sig om (gör anmärkning på) men du verkar vara påläst, så det kanske var han som missat anmärkningsplikten dom var dessutom två som kommenterade dumpen

    Får jag gissa på att du jobbar som bilprovare eller liknande
    Nej jag jobbar faktiskt inte på SBP men blev själv tillsagd för några år sedan att detta skulle införas. Jag klarade mig precis som du men det är bara en tidsfråga tills de anmärker på detta. Därav har jag också läst på lite och med de miljökrav som är idag tycker jag det är helt rätt.

    Sen tycker jag själv ljudet är ganska skönt och tror större delen av de på SBP har förståelse för att många vill ha öppen dump men inte kan tillåta detta hur länge som helst. Kör med öppen dump, besiktiga med sluten så blir alla nöjda - utom polisen och trädkramarna.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Re: Dumpventil olaglig??

    Citat Ursprungligen postat av saab99
    Citat Ursprungligen postat av beagleboy

    Ja absolut, tycker SBP är en av statliga instanser som faktiskt e vettigt att ha kvar.

    Han sa att det inte var något dom brydde sig om (gör anmärkning på) men du verkar vara påläst, så det kanske var han som missat anmärkningsplikten dom var dessutom två som kommenterade dumpen

    Får jag gissa på att du jobbar som bilprovare eller liknande
    Nej jag jobbar faktiskt inte på SBP men blev själv tillsagd för några år sedan att detta skulle införas. Jag klarade mig precis som du men det är bara en tidsfråga tills de anmärker på detta. Därav har jag också läst på lite och med de miljökrav som är idag tycker jag det är helt rätt.

    Sen tycker jag själv ljudet är ganska skönt och tror större delen av de på SBP har förståelse för att många vill ha öppen dump men inte kan tillåta detta hur länge som helst. Kör med öppen dump, besiktiga med sluten så blir alla nöjda - utom polisen och trädkramarna.
    Har redan satt tillbaka den. Tyckte att det lät lite väl mycket och kändes farligt nära fjortistrim...
    men nu har jag iaf fått svar på frågan och tackar dig och dom som svarat för visat intresse
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    252

    Re: Dumpventil olaglig??

    Citat Ursprungligen postat av beagleboy
    Citat Ursprungligen postat av ZoreX
    Jag har en Arbets kompis Son Som vart stoppad med sin 850 turbo (Flygande)
    då hade han en öppen dump
    och fick då svaret av poliserna att han hade ökat motor effekten utöver det tilllåtna så han fick 800kr i böter och en ombesiktning
    han var nära på få en Regbesiktning tillåmed.. som jag fatta det..

    jag höll på rammla ihop när jag hörde detta..
    hmm... jag misstänker att din arbetskompis son inte bara hade en öppen dump?
    Om så var fallet bör han ju överklaga det. En öppen dump ökar ju inte motoreffekten med så pass mycket, om nått (?)

    Nej effekten ökar inte det minsta..
    och hans bil är orginal tydligen..
    men farbror blå är så okunniga så det är skrattretande..
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Dumpventil olaglig??

    Ja myndigheters brutala okunnuighet är ett ständigt återkommande (glädje?)-ämne.

    Och är det inte så om vi skall hårddra det hela att Dumpen öppnar för att släppa ut övertrycket i insuget, och att vevhusventen bara är aktiv vid vacum. Så är det väl på min T16 i alla fall, så jag vill nog påstå att åtiminstone på den motorn är det fasen inte mkt vevhusolja som släpps ut vid dumpning alltså. Att få böter för det är ju för övrigt på gränsen till myndighetsfrosseri...

    För övrigt har jag ingen öppen dumd på någon bil, det var bara ett inlägg för diskussionens skull.
    MEDLEM 7032.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    27

    Re: Dumpventil olaglig??

    hej! "stannar" ALL luft mellan luftfilter och turbo när man har återcirkulerande dump? eller läcker det ut lite bakvägen genom filtret? bara en tanke.....

  18. #18

    Re: Dumpventil olaglig??

    Citat Ursprungligen postat av flyh
    hej! "stannar" ALL luft mellan luftfilter och turbo när man har återcirkulerande dump? eller läcker det ut lite bakvägen genom filtret? bara en tanke.....
    Precis vad jag också satt och funderade på. Övertrycket släpps ju ut när motorn inte ska ha så mycket luft så det borde ju inte vara omöjligt att det istället för att gå via dumpen rakt ut går via filtret :P.
    Saab 900 SE 2,0t -94 BSR steg 1
    Saab 9000 CSE 2,3t -96 [Såld]

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Dumpventil olaglig??

    Grejen är väl den att de är ju bara luften mellan spjälhuset o turbon som evakueras när man släpper gasen o AVn aktiveras.
    De är ju därför rent omöjligt att vevhus ventilationens "luft" ens kan evakueras ut genom AVn.
    Men de borde ju dom med lite fordons kunskap veta.
    Kanske dags att ublilda våra poliser lite bättre i den kunskapen...

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Dumpventil olaglig??

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Ja myndigheters brutala okunnuighet är ett ständigt återkommande (glädje?)-ämne.

    Och är det inte så om vi skall hårddra det hela att Dumpen öppnar för att släppa ut övertrycket i insuget, och att vevhusventen bara är aktiv vid vacum. Så är det väl på min T16 i alla fall, så jag vill nog påstå att åtiminstone på den motorn är det fasen inte mkt vevhusolja som släpps ut vid dumpning alltså. Att få böter för det är ju för övrigt på gränsen till myndighetsfrosseri...

    För övrigt har jag ingen öppen dumd på någon bil, det var bara ett inlägg för diskussionens skull.
    Vevhusventilationen är aktiv vid såväl undertryck som vid laddtryck. Då det är undertryck i insugsgrenröret så går vevhusventilationen direkt dit medans då turbon laddar så leds vevhusventilationen till före turbon för att utnyttja det undertryck som då bildas där.

    Vevhusgaser består av förbränningsgaser som tagit sig förbi kolringarna ned i vevhuset och oljestänk. Bland förbränningsgaserna så finns bland annat en del tyngre oförbrända kolväten vilka är mindre trevliga såväl som andra utsläpp vilka normalt tas om hand av katalysatorn.

Liknande ämnen

  1. Dumpventil på 9-5
    Av 9000 TS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 20:41
  2. Ang Dumpventil på 9-5:a
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 00:26
  3. Är BioPower olaglig ??
    Av SaabAero i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 10:54
  4. Dumpventil
    Av Aero lover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 23:44
  5. Dumpventil?
    Av MR.M.Johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 18:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •