Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Prövköra lastbil? - Nu även lastbilsfrågor.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Prövköra lastbil? - Nu även lastbilsfrågor.

    Vet inte varför men sitter helt plötsligt och kikar på lastbilar.
    Tittade på Scanias hemsida och konstaterar att deras hytter var hemtrevligare än t.ex Volvos.

    Har ju alltid varit sugen på att bli lastbilschaufför men ekonomin har satt lite stopp för det där. Finns det någonstans man kan provköra (på inhägnat område)?

    Frugan är ju lite småkåt på att få provköra en grävmaskin och hon har ju möjligheten här.
    http://www.liveit.se/upplevelser/190392/
    Mvh Timmy

  2. #2

    Re: Prövköra lastbil?

    Provkörning av lastbil sker på samma sätt som för personbil.
    C behörighet är givetvis ett krav.

    Håller med dig om att Scania är "hemtrevligare" men själv så föredrog jag MB-Actros när jag var aktiv som chaufför.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Prövköra lastbil?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Provkörning av lastbil sker på samma sätt som för personbil.
    C behörighet är givetvis ett krav.
    Varför är det så givetvis?
    Man får ju köra grävare, formel1 bil, flygplan och helikopter via liveit utan någon speciell behörighet....
    Mvh Timmy

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Prövköra lastbil?

    Jo den där Actros såg väl ok ut. Men lite grå och trist om man jämför med Scanias mysiga ombonade look.
    Mvh Timmy

  5. #5

    Re: Prövköra lastbil?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Provkörning av lastbil sker på samma sätt som för personbil.
    C behörighet är givetvis ett krav.
    Varför är det så givetvis?
    Man får ju köra grävare, formel1 bil, flygplan och helikopter via liveit utan någon speciell behörighet....
    Tänkte mera på att det vanligaste stället man provkör på är hos en handlare.
    Att bilen ska vara mysig är väll en fördel men det kommer ganska långt ner på listan.

    Att bara provköra en lastbil för att ta reda på om yrket passar dig är nog inte rätta vägen att gå.
    Försök att hitta någon som du kan får åka med i några dagar och gärna lite olika typer av körningar...

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Prövköra lastbil?

    Skaffa ett lämp och boka en körlektion...
    Fredrik J

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Prövköra lastbil?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Skaffa ett lämp och boka en körlektion...
    Det blir en dyr provkörning som dessutom kommer att ta evigheter innan man får göra.

    Inte för att avskräcka men det är ju lite mer som behövs om man vill köra lastbil...

    Inskrivning på körskolan, teorilektioner och sedan körlektioner som ofta kostar en bra bit över 1000kr/lektion.
    Man måste skaffa det nya yrkeskompetensbeviset om du tar körkort för tunga fordon nu. 140h teoriutbildning som man självklart får bekosta själv, ligger på ungefär 25000kr i kostnad.

    Ska man köra Lastbil så är det ju roligast att köra med släp och då blir det inte billigt, Mitt släpkort gick på ~30000kr och det är ca 5 år sedan jag tog det.

    Som nån sa innan, åk med nån kompis/bekant som kör så får du lite känsla av hur det är, om du har tur kanske de har något inhägnat område du kan få provköra runt.

    Det är ett härligt fritt jobb som dock kan vara väldigt stressigt och tidspressat.

    Lycka till!
    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Prövköra lastbil?

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Maniac
    Det blir en dyr provkörning som dessutom kommer att ta evigheter innan man får göra.

    Inte för att avskräcka men det är ju lite mer som behövs om man vill köra lastbil...
    Har själv C-kort och så märkvärdigt var det inte.

    Har du ett lämp och förklarar ditt intresse hos en körskola så kan man säkert fixa en provapå-lektion. Man måste ju inte in och braka i eftermiddagsrusningen. Ofta har körskolorna tillgång till platser lite mer avskilt.
    Fredrik J

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Prövköra lastbil?

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr.Maniac":2xd4k1vt
    Det blir en dyr provkörning som dessutom kommer att ta evigheter innan man får göra.

    Inte för att avskräcka men det är ju lite mer som behövs om man vill köra lastbil...
    Har själv C-kort och så märkvärdigt var det inte.

    Har du ett lämp och förklarar ditt intresse hos en körskola så kan man säkert fixa en provapå-lektion. Man måste ju inte in och braka i eftermiddagsrusningen. Ofta har körskolorna tillgång till platser lite mer avskilt.[/quote:2xd4k1vt]
    Tog du dit C-kort innan 10:e september förra året så behövde du inte ta yrkeskompetensbeviset och då är det ju inte så märkvärdigt. Nu är det ju som jag sa nya tider... (vill ta D-kort men har inte råd iom YKB)

    Vad jag menar med att det kommer ta evigheter har med lämpet att göra. Numera är det ju transportstyrelsen (eller vad den nu bestämt sig för att heta ) som sköter den biten och det var väl i förra veckan som det avslöjades att de låg upp emot nio månader efter i ansökningsprocesserna efter att de tog över från länsstyrelsen. Svärfar väntar fortfarande på att få tillbaka sitt körkort efter en överträdelse 1maj 2009 där han blev av med kortet i 4 månader!

    Det där med provapå-lektion var ju en smart idé, hade iaf inte jag kommit på

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Prövköra lastbil?

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Maniac
    Tog du dit C-kort innan 10:e september förra året så behövde du inte ta yrkeskompetensbeviset och då är det ju inte så märkvärdigt. Nu är det ju som jag sa nya tider... (vill ta D-kort men har inte råd iom YKB)
    Tog mitt -92. Läste också om det där nya yrkeskompetensbeviset. TYdligen gäller övergångsregler för oss som redan har kort. Dock är det bara, om jag fattat rätt, ett krav om man ämnar använda sitt C-kort i yrkesverksamhet...
    Fredrik J

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741

    Re: Prövköra lastbil?

    Välkommen att åka med mig en dag om du vill. Utgår från Spånga och kör en Scania R 420 -09:a kranbil med en Fassi 45tonmeter.


    Jag har kört distribution i början av karriären och det kommer jag aldrig att återvända till. Har kört tungbärgare ett tag, men arbetstiderna är helt hopplösa där.
    Fjärrtrp har jag också hunnit med (bil och släp), men nu har jag nog hittat rätt. Får åka iväg på långresor ibland, men är för det mesta i Sthlmsområdet om dagarna.

    Det där med yrkeskompetens har jag noll koll på. Kanske ska ta och läsa på lite...

    /Anders, som gillar Scania bäst!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Prövköra lastbil?

    Anders: Tack!! Riktigt kul. Bor i Kallhäll och har huvudkontoret (även om jag sällan är där) i Spånga.

    Jag hör av mig.
    Mvh Timmy

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741

    Re: Prövköra lastbil?

    Bara att höra av dig, så ordnar vi till något!

    /Anders

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 352

    Re: Prövköra lastbil?

    Har kört lastbil förut då var det helt klart scania som gällde men har bara kört deras 5cylindriga motorer på 220,230,250. Skulle vilja provköra V8 med 620 häst den har riktigt trevlligt motorljud lyssna själva http://www.youtube.com/watch?v=IWPooRmh_I0


    Mvh/Robin

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741

    Re: Prövköra lastbil?

    Rakrör är trevligt att lyssna på korta stunder, men fy fasen för att köra hela dagarna! Börjar nog bli gammal nu...

    /Anders

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: Prövköra lastbil?

    Bra dämpade hyttar säger jag bara
    V8 ska de va o dom går så lugnt o fint i backar hehe

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Prövköra lastbil? - Nu även lastbilsfrågor.

    Ibland ser man långa svarta däckmärken i asfalten, troligen någon lastbil som låst hjulen. Vad är det egentligen som pajar då? Strul med trycket till bromsarna eller vad?
    Mvh Timmy

  18. #18
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Prövköra lastbil? - Nu även lastbilsfrågor.

    En luftslang eller en tryckklocka som gett sig på släpet brukar det vara.
    All makt åt Thengil!

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Prövköra lastbil? - Nu även lastbilsfrågor.

    Aha, trodde väl att det var något sånt.
    Sen har jag lagt märke till att dom flesta finska lastbilarna som glider runt här, har släp med 2 hjul fram (dolly?) och 3 bak, dvs ett dragsläp. Blir den inte längre än 24m då?
    Mvh Timmy

  20. #20
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Prövköra lastbil? - Nu även lastbilsfrågor.

    Ja, och nej.
    Beror på längden på trailern, men med den "vanliga" längden blir totallängden på ekipaget 25,25 meter. Tillåtet i Sverige och Finland
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Omregistrering till lastbil
    Av alu- i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 18:14
  2. Fler som kör lastbil i Norge?
    Av 180bak i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 18:47
  3. Provköra 9-3 SC?
    Av petson i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 16:51
  4. Provköra 9-3SC?
    Av ErikR i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •