Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Lyfta ur motorn OG9-5

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422

    Kan man: lyfta motorn uppefrån på 9-5?

    Kan man plocka ur motorn uppefrån på 9-5, eller måste man ta den underifrån?
    Säg att man lossar subframe mm. undertill, och sedan lyfter ur motor uppefrån med motorlyft. Finns det några "praktiska" problem med detta?

    Det är lite lättare då man bara har tillgång till en lyft på ca 80cm...
    Okej att man tar allt underifrån på svenkabil, men har snäppet bättre garage än vad jag har tillgång till
    Samt mkt fina motorställningar/speciallvkt...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Farsan har för en bra tid sedan tagit en 9-5 motor uppåt, dock va de inger mer i motorrummet..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    vet ej hur det är på 9-5an men kan tänka mig att det ser ungefär ut som på 9-3an! då får du ta ut motorn underifrån! kanske går att ta ur den uppifrån om du först tar ner motorn på backen och tar lös växellådan sen bara lyfter ur själva motorn! men tror inte det går! kanske du får prova ?
    när ja tog ur motorn ur min ng900 så tog jag bort ett fjäderben på ena sidan och plastkåpan som sitter i hjulhuset sen hissade upp bilen med vanlig domkraft ganska högt och la under pallbockar! sen tog jag en EU pall och la under motorn och sänkte ner motorn på pallen och sen var vi 3 st som putta och drog ur motorn som låg på pallen genom hjulhuset!
    Sunshine

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    196
    Det går bra att plocka ur motorn på en 9-5 med växelåda men då var kyl o dylikt borta... även huven
    Åker Volvo V70 II D5-09
    Busbil Saab 9-5
    Finbil Volvo 164-71
    Livet är en Fest och du är välkommen

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 131
    Och då behöver man alltså inte släppa på subframen heller?
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422
    Låter underbart!

    Så om man "bara" demonterar all kringutrustning och självklart även huven så är det "bara" att lyfta ur...

    Finns det gott om plats eller är det ett pilljobb med ett par mm till godo. Eller är det "ganska" gott om plats?
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    196
    Tja... ja det är Ok mer än så är det inte.. det är inte någon Volvo 240 vi pratar om ju
    Åker Volvo V70 II D5-09
    Busbil Saab 9-5
    Finbil Volvo 164-71
    Livet är en Fest och du är välkommen

  8. #8

    Lyfta ur motorn OG9-5

    Tjenare,

    Jag står inför att byta min kamkedjan (kamkedjesats) på min 9-5 Aero -00. Planen är att lyfta ur motorn. Det verkar som att det enklaste är att ta motorn inkl växellåda nedåt ut under bilen.

    Min fråga är hur högt man måste hissa bilen för att det skall gå fritt. Jag har höga pallbockar men bara normal takhöjd i garaget.

    Är det nån som har koll på höjden för att motor och växelåda skall gå fritt ut och in under bilen?

    ha det

    Micke

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Re: lyfta ur motorn

    Har inget konkret mått att ge dig, men antar du kan mäta totalhöjden på motor inkl låda + bilens markfrigång + "sömsmån"

    Underlättar säkert oxå om du kan lyfta hela bilen, alltså även bakvagnen lika mycket som fram. Om du inte som jag jag, har en billyft i garaget
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  10. #10

    Re: lyfta ur motorn

    Exakt.

    Jag har grejer så jag kan höja bilen både bak och fram. Men det är takhöjden i garaget som sätter begränsningen på hur högt jag kan hissa.

    Får mäta det i kväll så återkommer jag med info.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: lyfta ur motorn

    Har du inte en ordentlig billyft, rekomenderar jag att du du lyfter ur motorn ur bilen med en motorlyft.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Re: lyfta ur motorn

    Med toppen avmonterad behöver du lyfta ca 1 meter i framkant för att motorn skall gå under krockbalken. Detta under förutsättning att du plockat bort IC och kylare samt lossat och lyft kondensor så högt det går. Jag gjorde på det viset och släppte ned motor+växellåda på "benen" till motorlyften och drog ut hela paketet framåt.

    Enklast är om du hissar upp bilen bak och ställer bakhjulen på något stabilt, annars blir "vinkeln" på bilen så pass stor att stötfångaren nästan tar i backen.
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  13. #13

    Re: lyfta ur motorn

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Har du inte en ordentlig billyft, rekomenderar jag att du du lyfter ur motorn ur bilen med en motorlyft.
    Funkar det ?

    Det infon jag har är att det knappt skall gå och att det är nedåt som gäller.

    vänta.. jag hittade denna guide

    http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... itrem.html

    kanske kan funka.

  14. #14

    Lyfta ur motorn ur 9-5 aero

    Går det att lyfta ur motorn utan att behöva ta med lådan? Dela på dem och dra dem åt varsitt håll. Och sen lyfta upp motorn.
    Toppen är redan nerplockad....
    Ska i med en t5 bottendel. Finns det någon bra guide hur man konverterar? T7 tråg, t5 bottendel, t5 packning, t7 bröstkåpa, t7 topp. Vilka kedjor skall man använda? Kanske rent av är samma?

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Visst går det men ja tror det är enklare att lyfta upp med lådan på plats, har du ett lyftok så du kan vinkla hela paketet och ta bort remhjulet på veven så blir nog det enklare även vid montering.

    Ska du köra med lr utan balansaxlarna?
    Annars är det bara balansaxeldreven som skiljer om ja inte minns fel.
    Själv hade ja nog valt att ta ur kolvarna och få dom svarvade och sen köra med T7 packning då den är mkt bättre en T5 packningen speciellt om man har tänkt att trimma.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Att lyfta uppåt på en 9-5 tror jag är riktigt bökigt, har för mig att jag läst att någon här gjort det men inte helt utan problem.
    Det är väl konstruerat för att lossa subframen och sänka allt nedåt!?


    Att ta motorn nedåt kräver väl att man har lyft som kan lyfta hela bilen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315
    Uppåt går men det är trångt. Gjorde det för ett par helger sen på en 9-5 aut, fick dock lossa allt från remkretsen för att få ut det. Har man en sån här http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...-680-kg-15838/ så man enkelt kan styra vinkeln på paketet lär det gå betydligt enklare. Krävs ju dock en del takhöjd..

    Att dela motorn och lådan i motorutrymmet utan att lossa subframen kanske går på en manuell, definitivt inte på an aut.
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Hur mycket frigång behövs när man ska plocka motor nedåt?

    Hej!

    Jag har sedan ett tag tillbaka varit inställd på att renovera min drivlina, motor & motorrum och har hittills varit beslutsam om att det ska ske, men på rätt sätt. Det är så att det nyligen dykt upp en helt "genial" produkt från biltema som fungerar som en saxlyft fast mycket simplare men inte lika otymplig och dyr.

    Men min största fråga är hur mycket mycket frigång man behöver mellan golv och bil för att kunna lirka ur motorn under bilen. Den här lyften sträcker sig så högt som 476mm från marken tolkar jag det som i produktbeskrivningen. Räcker det för att kunna köra ut hela motorpaketet underifrån?

    Länk till produkten: https://www.biltema.se/bil---mc/verk...ack-2000042204

  19. #19
    Höjdbehovet diskuteras ovan samt i andra trådar och Quick-Jack m.fl har omnämnts i denna tråd Mindre billyft, saxlyft, tiltlyft eller motsvarande

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lyfta motorn på en NG900
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 14:12
  2. Lyfta i motorn i en 9k -88
    Av RallyRobban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 19:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •