Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Frågor om xenonkonvertering av 9-5 -04?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Frågor om xenonkonvertering av 9-5 -04?

    hej!
    undrar hur ni som har kört med xenonkonvertering på helljus och dimljus har haft nåra bekymmer med att era bilar har börjat att bete sej konstigt?
    jag var inne i hos en handlare i förra veckan och skulle köpa 2st satser men blev avrådd från att konverera,han hänvisade till att MÅNGA som konverterat hade fått mycket bekymmer med bilen och att satserna inte var e-märkte och godkännda och inte höll någon vidare kvalitet(han sålde xenonkungens grejer).
    så nu undrar jag hur ni som gjorde era konverteringar för 2-3år sedan tycker att de funkar idag?
    den bil jag ska konvertera helljus och dimljus på är en saab 9-5 aero 04 med xenon orginal i halvljus.ska jag använda canbus?

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: frågor xenon

    Hej,
    Det är ett känt fenomen att SAAB är väldigt svår just att konvertera. Vissa nya 95:or är näst intill omöjliga.
    Jag har 50W på helljuset utan canbus (xenonkungen), dock är det näst intill samma förbrukning som för halogen så har inte upplevt några problem. Dock har jag 35W på halvljuset och orginal canpus klarade inte av detta och fick en annan variant (humanhabit.se) som fungerar utmärkt.
    Har inte haft några problem med helljuset på 1,5 år. Kört mycket och långa sträckor i mörker utan problem. Att tänkt på är att det tar 10-12 sekunder för att nå full effekt vilket har gjort att jag har ett par extraljus för att få ljus direkt och mer spridning av ljuset. Men ditt halvsljus "bländar" av och då kanske du inte upplever samma problem som mig.

    Mitt tips är Canbus, kolla gärna humanhabit med den typen av balast som jag har.
    XPU™ Canbus Xenshine Xenonkit
    Artikelnummer: 113507

    Det är en 9-5 -98:a.

    Vänliga hälsningar Anders

  3. #3

    Re: frågor xenon

    Japp det stämmer att vissa modeller e problematiska att konvertera, däribland

    9-5 06-> där all konvertering avråds.
    9-5 98 -> där ljusvredet ställer till mkt problem
    9-3 03 -> bilens generator ger ostabil spännin (8-20V) vilket
    får xenon konverteringen att balla ur.

    //Fabbe

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: frågor xenon

    tack för svar!
    fabbe:
    vilka problem kan man få med ljusvredet på saab 9-5 -98 och framåt ?
    dom problem jag hört är att hela ljussystemet kan flippa ur och att man får massa felmedelanden om trasiga lampor.

    lika bra att ta reda på all fakta innan man börjar pilla.

    ang xenonkungen så har jah ört att deras grejer inte håller så hög kvalitet längre,men som sagt jag vill bara få så mycket för och nackdelar som möjligtfrån er som gjort konvertering eller kan nåt om ämnet, innan jag börjar pilla.
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  5. #5

    Re: frågor xenon

    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    tack för svar!
    fabbe:
    vilka problem kan man få med ljusvredet på saab 9-5 -98 och framåt ?
    dom problem jag hört är att hela ljussystemet kan flippa ur och att man får massa felmedelanden om trasiga lampor.

    lika bra att ta reda på all fakta innan man börjar pilla.

    ang xenonkungen så har jah ört att deras grejer inte håller så hög kvalitet längre,men som sagt jag vill bara få så mycket för och nackdelar som möjligtfrån er som gjort konvertering eller kan nåt om ämnet, innan jag börjar pilla.
    Problem med att vredet inte bryter strömmen helt utan den slår till och från lite som den själv vill när man manuvrerar donet. Strömställare av låg kvalité brukar bete sig så att dom inte riktigt slår helt av och det kan gå lite krypströmmar i dom.

    Det man ska akta sig för är all form uttav xenonkonvertering även om det gäller extraljus !! på 9-5 06->

    på 98-05 "kan" man inte ha sönder nått men få upp felmedelande, radiostörningar osv osv. Men det finns cancellers osv som brukar reda ut dom flesta problemen. Xenonkungen har bra grejer, välj deras canbus kitt då dom håller högre kvalité. Även om du inte har can-bus övervakning på tex dim-ljus.

    Jag tror att xenonkungen är en dom dom seriösaste aktörerna på xenon marknaden.. jag har handlat ett antal kitt från dom och dom har fungerat riktigt bra.

    mvh Fabbe

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338

    Re: frågor xenon

    "Xenonkungen har bra grejer, välj deras canbus kitt då dom håller högre kvalité. Även om du inte har can-bus övervakning på tex dim-ljus."

    Varför skulle can-bus kitten vara av högre kvalite, och det blir alltså inga problem om
    man monterar dem i en bil som ej har can-bus?

    Mvh
    Cat
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: frågor xenon

    tack fabbe för dina svar.mycket nyttig info och kunskap.
    angående xenonkungen så har jag oxå alltid trott att dom hade bra grejer ,men eftersom den handlaren jag pratat med inte längre säljer deras grejer pga för många reklamationer och för mycket strul så har han avslutat samarbetet.
    men som sagt jag vill bara veta innan jag börjar pilla.

    har jag bussystem i min saab 9-5 aero 04?

    jag har kollat på realcars canbus kit med slim balaster,är det nåt att rekomendera?

    jag kommer om jag ska konvertera börja med helljuset sen även dimljuset.

    men då vill jag veta att det inte kommer bli massa stul och tråkigheter efteråt.

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  8. #8

    Re: Frågor om xenonkonvertering av 9-5 -04?

    Hej!


    Har precis kopplat in mitt xenon på min 9-5 aero -00. kitet fungerar när jag sätter det på batteriet. men om jag kopplar det till helljuset så säger bilen: Framljus ur funktion.

    alltså canbus varnar eller säger till att det är nåt fel. Då finns det ju en massa problemlösare.
    http://www.humanhabit.se/sv/xenon/problemlosare-canbus/

    Vilken ska man välja? Går det att lösa?? Min första tanke var att sätta ett relä emellan men om man skulle "driva" ett relä på helljuset så kanske canbus skulle säga till ändå. Någon som kan hjälpa mig??

  9. #9

    Re: Frågor om xenonkonvertering av 9-5 -04?

    Någon här som har en saab 9-5 somhar satt in xenon???

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Frågor om xenonkonvertering av 9-5 -04?

    En snabb fråga, är det 35W eller 50W du har?
    Borde vara samma som för mig om det är 35W, dock har jag det på halvljuset, de canbus ballasterna som fungerade var de jag har nämnt i mitt inlägg ovan.
    Ett alternativ är att stoppa in ett effektmotstånd för att nå högre förbrukning men tänk på att det ökar bilen bränsleförbrukning med någon procent.

    Som jag skrev i ett tidigare inlägg fungerar ett 50W utan Canbus utmärkt på helljuset för mig (9-5 98:a).

    Anders

  11. #11

    Re: Frågor om xenonkonvertering av 9-5 -04?

    Det är 55 w jag har.

    Men det var så att färgerna på kablarna var konstiga så jag hade kopplat fel. Jag bytte bara plats på dem så fungerade det.

    Men om man vill ha 35w på halvljuset så måste man ha canbus eller??

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Frågor om xenonkonvertering av 9-5 -04?

    55W xenon? Men huvudsaken är att det fungerar.
    Ja vill du ha 35W på halvljuset (vilket är lagkrav) måste det vara Canbus. Jag valde standard Canbus på humnahabit.se men fick det inte att fungera utan bilen släkte ner den högra strålkastaren.
    Kontaktade deras support och han bytte ut dem mot den ny inkommna XPU-modellen. som jag nämnt ovan. Dock är dessa dyrare men fick dem utan extra kostnad! Verkligen kanon service så kan rekommendera dem varmt!

    Och nu fungerar de felfritt. Jag valde H7R eftersom de ska vara anpassade för reflektor, vet inte hur det ser ut med vanliga H7. Tyvärr så är det inte lika bra som orginal xenon då jag upplever att ljuset är lite "stickigt" i ljusbilen.
    Men en vanesak, bättre ljus ändå!

    Anders

  13. #13
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 451
    Medlem#
    6988

    Re: frågor xenon

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Japp det stämmer att vissa modeller e problematiska att konvertera, däribland

    9-5 06-> där all konvertering avråds.
    9-5 98 -> där ljusvredet ställer till mkt problem
    9-3 03 -> bilens generator ger ostabil spännin (8-20V) vilket
    får xenon konverteringen att balla ur.

    //Fabbe
    Har min 9-5 1998 Xenon i både halv och helljuse, inga problem alls, har aldrig klagat.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Frågor om xenonkonvertering av 9-5 -04?

    Jag har original xenon på halvljus i min 9-5a -03a men när jag satte in 55watt xenon i mina extraljus så blev radion av någon anledning känsligare för störningar.

    Märks bara där det är dålig radiomottagning, i övrigt funkar det bra.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  15. #15

    Re: frågor xenon

    Citat Ursprungligen postat av tallbo
    "Xenonkungen har bra grejer, välj deras canbus kitt då dom håller högre kvalité. Även om du inte har can-bus övervakning på tex dim-ljus."

    Varför skulle can-bus kitten vara av högre kvalite, och det blir alltså inga problem om
    man monterar dem i en bil som ej har can-bus?

    Mvh
    Cat
    Det är ballasterna i can-bus kitten som är bättre helt enkelt.. mindre känsliga och hållbarare enligt egen erfarenhet. Klarar även att släpa några hundra meter i asfalten om man skulle råka tappa den i fart (a)

    //Fabbe

  16. #16

    Re: Frågor om xenonkonvertering av 9-5 -04?

    Citat Ursprungligen postat av anders.lagerstrom
    55W xenon? Men huvudsaken är att det fungerar.
    Ja vill du ha 35W på halvljuset (vilket är lagkrav) måste det vara Canbus. Jag valde standard Canbus på humnahabit.se men fick det inte att fungera utan bilen släkte ner den högra strålkastaren.
    Kontaktade deras support och han bytte ut dem mot den ny inkommna XPU-modellen. som jag nämnt ovan. Dock är dessa dyrare men fick dem utan extra kostnad! Verkligen kanon service så kan rekommendera dem varmt!

    Och nu fungerar de felfritt. Jag valde H7R eftersom de ska vara anpassade för reflektor, vet inte hur det ser ut med vanliga H7. Tyvärr så är det inte lika bra som orginal xenon då jag upplever att ljuset är lite "stickigt" i ljusbilen.
    Men en vanesak, bättre ljus ändå!

    Anders
    Ehm.. 35w Lagkrav ? det är först o främst olagligt att xenonkonvertera halvljus om man inte installerar automatisk nivåreglering samt högtrycks rengöring av strålkastaren.

    Spelar ingen roll om du installerar 35w eller 50-60w xenon..

    //Fabbe

  17. #17

    Re: frågor xenon

    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    tack fabbe för dina svar.mycket nyttig info och kunskap.
    angående xenonkungen så har jag oxå alltid trott att dom hade bra grejer ,men eftersom den handlaren jag pratat med inte längre säljer deras grejer pga för många reklamationer och för mycket strul så har han avslutat samarbetet.
    men som sagt jag vill bara veta innan jag börjar pilla.

    har jag bussystem i min saab 9-5 aero 04?

    jag har kollat på realcars canbus kit med slim balaster,är det nåt att rekomendera?

    jag kommer om jag ska konvertera börja med helljuset sen även dimljuset.

    men då vill jag veta att det inte kommer bli massa stul och tråkigheter efteråt.

    mathias
    Tja

    Du kan enkelt pröva genom att koppla ur ena halvljuslampan och starta bilen.. får du felmedelande i sidden så har du ljusövervakning och bör då köpa canbus-kit.

    Slimballasterna är snygga att titta på men oftast av lite sämre kvalité än dom vanliga.

    I helljuset kan du trycka in 50-60w canbus kitt blir super de

    Jag kan bara yttra mig om grejer ifrån xenonkungen för det är bara där jag handlar.

    //Fabbe

  18. #18

    Re: Frågor om xenonkonvertering av 9-5 -04?

    Hej,

    Jag passar på att göra en instickare i diskutionen. Hoppas det är okej!?
    Jag sitter själv och planerar att xenonkonvertera min 9-3a 1,8 BioPower från -07. Har bara tittat på xenonkungens produkter. Tanken är 35W halv och 50W hel. Pratade med xenonkungen idag och dom hade ingen direkt erfarenhet om vad som fungerar och ej på min bil, tyvärr.

    * Krävs det canbus både på hel och halvljus eller räcker det på halv?
    * Några kända problem? Läste ovan om ojämn spänning från bilen. Stämmer detta? Saab monterar ju egna originalxenon.
    * Han pratade på att det kan behövs en extra bricka för montering benämd hd09. Behövs den? Hel eller halv?
    * Finns en ny produkt som xenonkungen kallar focus eye. Kan detta lösa problem med en ojämn/kass ljusbild?

    Har ni någon erfarenhet och/eller svar på ovanstående funderingar?

    Tacksam för svar.

  19. #19

    Re: Frågor om xenonkonvertering av 9-5 -04?

    Men kan man xenonkonvertera helljuset på en saab 95 2006- 2007 överhuvudtaget?
    Eller är det ingen vits? Kan nåt gå sönder?

    Känns ovärt att köpa ett kitt för nån tusing och sedan funkar det inte.

    -Har hört att bilar med xenon orginal har betydligt svårare med eftermontering på helljus och att få det att fungera, nån som vet om det stämmer?

  20. #20

    Re: Frågor om xenonkonvertering av 9-5 -04?

    Citat Ursprungligen postat av darkstar210
    Men kan man xenonkonvertera helljuset på en saab 95 2006- 2007 överhuvudtaget?
    Eller är det ingen vits? Kan nåt gå sönder?

    Känns ovärt att köpa ett kitt för nån tusing och sedan funkar det inte.

    -Har hört att bilar med xenon orginal har betydligt svårare med eftermontering på helljus och att få det att fungera, nån som vet om det stämmer?

    Skulle direkt avråda dig ifrån det, det skulle xenonkungen oxå göra.
    xenonkonvertera helljus på 9-5 06-> har vart problem länge nu.

    Har hört folk med dom mest konstiga problemen.. motorn går ojämnt på tomgång osv.

    Testa att konvertera dim-ljusen istället

    //Fabbe

Liknande ämnen

  1. Xenonkonvertering ng9-3
    Av Magnus2114 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 17:55
  2. Xenonkonvertering
    Av Premium3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 00:54
  3. Xenonkonvertering og9-3
    Av MartinAberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 21:57
  4. Frågor om xenonkonvertering og9-3 '00
    Av Seaweed i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •