Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    579

    Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Hejsan!

    I detta eminenta forum får man ju svar, tips och råd på det mesta, så jag skulle gärna vilja ha lite input från er om nedanstående dilemma...


    Jag börjar skarpt tvivla på mig själv när det gäller de här med att träffa tjejer.. Jag har nu under sommaren träffat/dejtat ett par tjejer, men det har bara runnit ut i sanden efter ett par träffar.
    Vi har träffats, tagit lite promenader, fikat, käkat glass, suttit på stranden och pratat i timmar. Sen efter ett par träffar kommer SMS:et eller mailet att man är en snäll, trevlig och omtänksam kille, MEN… (det kommer alltid med ett ”men” i bilden nämligen.) … att dejtandet har stannat på det vänskapliga planet och de gärna är vän med mig i fortsättningen om jag vill det...

    Självklart är det ju inte sådana svar man vill ha och man undrar ju vart man gör fel någonstans?

    Jag trodde att tjejer ville ha trevliga, snälla och omtänksamma killar, men jag har kanske fel? Jag tycker inte heller om att spela nått djäkla spel och spela svår eller upptagen. Inte heller att ta på mig någon falsk roll och spela tuff eller macho om det nu är det man ska vara på dejter. Jag är inte påflugen och skickar SMS eller mail hela tiden, utan jag tar det rätt lugnt. Men vad gör man för fel när tjejerna hellre vill vara ens vän, än något mer allvarligt?

    Träffade en tjej för några veckor sen och hon var väldigt trevlig, söt och vi hade lätt att prata med varandra. En hel del gemensamma intressen och samma värderingar. Fick ett mail häromdagen där hon skrev att jag var en trevlig kille, men att hon nu efter ett par träffar kände att det bara var på vännerstadiet och att hon gärna ville ha mig som vän, om jag ville det. Hon skrev samtidigt att hon förstod om jag inte ville träffa henne något mer...


    Vet inte ens om jag ska bemöda mig med att svara på det och vad fasiken ska man svara då egentligen?

    Jag är av den uppfattningen att det kanske tar en hel del träffar och så innan man känner av om det är något att bygga på. Det känns som många tjejer tror att det måste klicka från första sekunden, för att det ska bli något…

    Vad säger ni som är ”relationskunniga” här på forumet, har jag hamnat i ”vännerträsket” och hur tar man sig ur det? Nu skiter det sig med största sannolikhet med den här trevliga tjejen, men lite tips och råd mottages gärna så att jag inte "gör om" samma misstag igen..

    Tack på förhand.

    /En ledsen kille.
    Rattar diesel...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Jag tror nog inte att du ska ta för givet att det är något "fel" på dig, rent generellt idag så känns det som att singeltjejerna är nästan rädda för att binda sig utan verkar vara mer för vänskapliga relationer. "Förr" var det ju tvärtom men det känns som att det har vänt...

    En "regel" som iaf jag upplevt verkar vara väldigt viktig är att inte försöka dra ur fruntimmrena vad dom känner för en, inte heller vara allt för på. Är man för lätt "byte" för dom så verkar dom tröttna och letar nytt istället.

    Detta är iaf min erfarenhet..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    480

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...



    Det där är en jäkligt svår sits att komma loss ifrån, ibland har man flyt och ibland fastnar man så in i helsike.

    Du verkar verkligen vilja träffa någon och det kan tjejer lukta sig till på mils avstånd.
    Kanske du kunde gå ut lite mer "oseriöst" ett tag, dvs gick på lite dejter för att det är trevligt och inte för att du förväntar dig att träffa ditt livs kärlek. Även att du dejtar några tjejer samtidigt, så blir du inte så uppbunden åt ett håll och blir kanske på köpet lite intressantare i deras ögon. Då menar jag inte 40st på spraydejt utan ett par, tre stycken.

    Det allra bästa verkar dock vara att skita i det helt, träffa polarna och ha riktigt kul med dem istället. Gör kul saker efter jobbet och träna mm så du inte tänker så mycket. Då blir man lite gladare och flytet kommer igång så smått.

    Jag hoppas att du kommer ur cirkeln snart och att du snart mår lite bättre!

    (Ej relationskunnig, men satt länge i samma sits....)
    Utan Saab

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 045

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Tycker det verkar som att du "måste" ha nån att dela ditt liv med och det är rätt naturligt, problemet är bara att det är när man anstränger sig som mest som det sällan blir något mer än "vänner" med dom tjejerna man träffar.

    Som föregående talare har sagt så ska du släppa lite på ditt jagande och sätta dig själv i fokus med att ha kul, må gott och umgås med vänner. Det är i sådana situationer som man oväntat kan stöta på nån och det ena leder till det andra. En annan sak är att om man går på dejt så har man så höga förväntningar och då blir man lätt besviken om ens känslor blir obesvarade så ta det med en klackspark och ta inte ut något i förskott för det kan ju bli du nästa gång som bara vill vara vän.

    Jag har också varit i "vänner-fällan" för en del år sedan och det var när jag la ner detta med att vara så seriös som det började hända grejer och man faktiskt fick napp och det blev mer än vänner.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    579

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Tack för era tips och råd!

    Min situation är idag att jag knappt inte umgås med några vänner alls. Varför det, kanske många tänker? Anledningen till det är att de som jag har/hade mycket gemensamt med för ett par år sedan, nu har skaffat egen familj, villa vovve och det stuket. Det finns inte så mycket plats för mig då, men jag klandrar dem inte för det.

    Måste jag ha någon att dela livet med? Ja, så känns det när man är 30+. Samtidigt är jag väldigt kräsen och väljer inte ”första bästa tjej” som är singel. Ibland känns det som jag är för kräsen dock och det finns verkligen inte många att ”välja på” där jag bor....

    Ni tipsar om att lägga ner att vara så seriös, och det är många som säger det till mig. Jag har försökt, men det är djä*ligt svårt, just för att jag (och andra) ser mig som en seriös, omtänksam och snäll kille som inte vill spela ytlig, svår eller ”dryg”. Tycker inte om att klä mig i roller som jag inte passar i, men jag förstår erat tänk.

    Ibland när jag pratar med damer i åldern 40+ som jag känner väl, så brukar de säga att jag som är sån trevlig och reko kille borde ha ett helt koppel med tjejer efter mig. Jag brukar svara att det inte finns någon tjej som vill ha en sådan kille... De brukar titta på mig som om jag vore tokig...

    Ja den här gången hade jag verkligen höga förväntningar och jag får skylla mig själv... Det får man lätt när det känns bra och man har samma/liknade syn på saker och ting och dessutom samma intressen. Blir så djävla bitter!

    Tack för era tips, har nån mer här något att skriva, så gör gärna det. Nu ska jag skriva och svara till den här tjejen, sen får de vara nog med henne.
    Rattar diesel...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    820

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Gissar här men tyvärr så är det väl nåt konstigt med naturlagarna för det där snälla, trevliga och omtänksamma inte alltid går hem då det sitter i att det motsatta könet skall ha någon vild, crazy typ som kan "jaga hem" middag lr nåt det vilda mao. Inte helt ovanligt i "lägre" åldrar gissar jag, när de sedan kommer till en viss ålder söker de trygghet oftast när de avverkat en eller två "seriös" vilda partners.

    Det finns en jäkligt trevlig tjej som väntar på dig där ute, jag tycker du skall vara dig själv men försök inte så mycket, tänk inte på det. Låt de komma av sig själva (lätt va )... så kommer det där "plötsligt händer det" . De blir när det blir...Dock är det väl lättare om man har större umgängeskrets vilket du nu inte verkar ha...

    Får man fråga vilken ålderkategori du "jagar" i?

    Tjejen i mailet, tja fråga henne om hon nu tycker du är snäll, trevlig etc vad saknar hon i så fall? Är väl aldrig fel att fråga dvs om man inte räds svaren

    P.S. Småland är ju stort D.S.
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    579

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Tack för svaret rs_aero

    Ja åldern jag spanar i är väl mellan 25-35.
    Ska nog rikta in mig på 35+, de kanske är mer desperata, haha!
    Rattar diesel...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    262

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Tjenare!

    Jag håller med de föregående talarna om att det inte riktigt brukar sluta upp med varken drömtjejen eller en tjej överhuvudtaget om man är ute på jakt. Oavsett om man är seriös, trevlig eller en reko kille.

    Min erfarenhet är att man stöter på den "ämnade" tjejen av en ren slump, det kan vara en afterwork där någons kollega har med en kompis. En grillfest, kräftskivan, mataffären. Ja du är nog med på vad jag menar. Kärleken måste få komma naturligt, när det klaffar så gör det det. Då är inte det här med "vännerträsket" ett problem utan både kommer att känna samma sak och det kommer inte behöva kännas påtvingat eller dylikt.

    Nu när du har varit ute på jakt, så vet jag inte hur du har träffat dessa tjejer. Via internet, på stan eller via några vänner. Men jag får den känslan av att du kan tänka dig dessa tjejer, de är söta och trevliga. Men har du verkligen fått den där wow, ojojoj känslan hittils? Då menar jag inte ur den synvinkeln där man tittar på ass-bröst-kropp-ansikte utan mer helheten. Ni delar både värderingar och åsikter detsamma med intressen och andra gemensamma saker. Du attraheras av henne samtidigt som du känner en stor nyfikenhet om vem och vad hon är/gör. Du bara måste få bli en del av hennes vardag. Utan att vara en dreglandes 15åring hehe. Finns dessa känslor med i bilden, så tror jag att hela grejen blir mycket enklare, du kanske känner dig mer självsäker i vad just du vill med dejten osv.

    Känner hon likadant så har du träffat rätt, det handlar inte om hur fort man hittar henne utan att man gör det Så jag vill bara påpeka att ge detta tid, det behövs mycket tid! Samtidigt som det kan gå på 10 minuter.

    En till grej, de riktigt underbara tjejerna är dem som uppskattar den du är. Oftast så får jag höra att tjejerna helt febrilt letar efter den snälla, goa, trevliga, omtänksamma killen som dem både kan lita på och ha roligt med.

    Drömtjejen är kanske en biblotikarie med ett stort hästintresse eller kanske en personalchef med ett stort intresse för design och mode.

    Något som är viktigt nu när du kommit över 30 (no hard feelings at all) är att man är i samma fas i livet, att man verkligen delar en någorlunda lik vardag.

    Lycka till med att hitta kärleken, ger du kärleken tid så får du massa i gengäld tro mig!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    277

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Som flera har sagt, och som är så lätt att säga: Plötsligt händer det.
    Och glöm det där med ålder, det är bara en siffra. Har en fd kompis som jag fick övertyga om att en ålderskillnad på 12 år var helt ok, huvudsaken är att man gillar varann. Och de har väl vart ihop i typ 6-7 år nu. Själv tyckte jag det kändes lite skumt att ragga på en upptagen 19-åring på Icq när jag själv var 26, men vi är förlovade sedan 5 år och letar hus nu...
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    480

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Du kanske är lite ensam överlag verkar det som. Det kanske inte är just en tjej som saknas i första skedet, utan mest sällskap. Min teori är att du borde försöka utöka kompiskretsen först.

    Min egen situation liknade mycket din för några år sen, ständig singel och alla kompisar började skaffa familj och slutade höra av sig. Jag umgicks med kompisarna på "deras villkor" i några år, men fick till slut nog och bytte kompiskrets. Inte så att jag bröt med de gamla, men det rann helt enkelt ut i sanden i och med att jag inte heller orkade ringa längre.

    Jag trodde inte jag hade så många fler kompisar, men det visade sig vara fel. Några jag tidigare träffade sporadiskt och som jag inte såg som några närmre bekanta är mina allra bästa vänner idag. Ett exempel är när jag träffade en gammal studiekompis på stan som jag aldrig umgåtts med privat men festat lite med. Jag föreslog en öl, och nu ses vi på öl/mat efter jobbet var och varannan vecka.

    Det jag försöker säga är att om du vill utöka vänkretsen (som är min teori som första steg) har du säkert många gamla trådar att dra i.
    Personligen funkade det inte alls för mig att hänga kvar vid de gamla kompisarna, när jag började umgås med andra istället mådde jag mycket bättre och hade mycket mer kul i livet. Då dök det samtidigt upp lite tjejer från ingenstans...

    Detta är bara vad som funkade för mig i din situation, du hittar säkert en egen lösning. Jag vill bara ge dig lite idéer om lite andra tankesätt om du kört fast.
    Utan Saab

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    sen är det nog en myt att alla tjejer vill ta det lugnt och treva sig fram med lugna luncher och försiktigt småpussande. Är nog mer av den åsikten att händer det inte "saker" så tröttnar de flesta........De flesta vill nog känna att killen verkligen vill ha dem på nåt vis..........

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 028

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Får jag vara lite brutal och säga den bistra sanningen?
    Utseendet är en stor del också.

    Säger inte att du är ful.
    Men har haft 3 tjejer efter mig som jag träffade online som konstant sms:at på jobbet och efter och vill hela tiden träffas etc. De var verkligen jätte snälla tjejer som haft en bra uppväxt etc. Men utseendet är en stor och viktig del för mig för att det ska kunna fungera. Fick nobba alla 3 just pga utseendet.

    Släng upp en bild här, kanske finns en kvinnlig medlem som nappar
    Saablös dåre

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    262

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    sen är det nog en myt att alla tjejer vill ta det lugnt och treva sig fram med lugna luncher och försiktigt småpussande. Är nog mer av den åsikten att händer det inte "saker" så tröttnar de flesta........De flesta vill nog känna att killen verkligen vill ha dem på nåt vis..........
    Är inte riktigt med på hur detta relaterar till hans problem .
    Framgår inte vad jag ser någonstans att han är en lulligull kille som inte kan bjuda på lite action.

    Strongman, du har så rätt så. Att spela i rätt liga hjälper till det också. Fast samtidigt har du (VikingAero) inte hävdat att du är ute efter en "Slitzbrud" å andra sidan så kanske du är en "Slitzman" det vet ju inte jag .

    Utseendet does matter. Men det är inte heller allt det får man inte glömma!

    /almy

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    277

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Nog är det så. Men är det så att tjejen inte vill ha en för att hon tycker man är ful är det ingen tjej man vill ha ändå...
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    262

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Nog är det så. Men är det så att tjejen inte vill ha en för att hon tycker man är ful är det ingen tjej man vill ha ändå...

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 028

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Nog är det så. Men är det så att tjejen inte vill ha en för att hon tycker man är ful är det ingen tjej man vill ha ändå...
    Nej det köper jag inte.
    Om "Lisa" är dödskär i mig och jag nobbar henne pga hon väger 135kg innebär inte det att jag är en dålig kille.
    Saablös dåre

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 045

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Intressant att detta med äldre tjejer kom upp i tråden. Kan själv gå i god för att ålderskillnaden inte spelar nån roll varken uppåt eller nedåt. Fördelen med äldre tjejer brukar vara att dom vet mer vad dom vill med tillvaron och vart dom vill komma och då brukar vara coolare i sitt sätt till andra och när dom "raggar".

    Min sambo är 19 år äldre än mig och det enda som varit problem är folks fördomar om att mannen måste vara äldre och tvärtom är helt fel. Å andra sidan har jag lovat sambon att när hon fyller 70 byter jag ut henne mot två 35-åringar
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 207

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Citat Ursprungligen postat av VikingAero
    Jag har nu under sommaren träffat/dejtat ett par tjejer

    /En ledsen kille.
    Sluta lipa.. tänk på oss som inte haft en enda romans denna sommar (eller de närmaste åren )
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  19. #19
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 172

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Sluta lipa.. tänk på oss som inte haft en enda romans denna sommar (eller de närmaste åren )
    Nu blev det fel. Det är ju de senaste åren du inte haft någon romans. De närmaste (kommande) kommer att ge dig många möjligheter. Det låter mer positivt

    /fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 207

    Re: Har jag hamnat i vännerträsket? Tips och råd, tack...

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Sluta lipa.. tänk på oss som inte haft en enda romans denna sommar (eller de närmaste åren )
    Nu blev det fel. Det är ju de senaste åren du inte haft någon romans. De närmaste (kommande) kommer att ge dig många möjligheter. Det låter mer positivt

    /fred
    Haha.. ja de senaste åren menade jag ju
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

Liknande ämnen

  1. Köp av svets, råd och tips, tack.
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 01:27
  2. Tips på lackförseglingskit tack
    Av Dadid i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 00:46
  3. Byta länkarmar ng 900, tips och råd tack.
    Av frankieboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 20:45
  4. 9-5 kombi för mjuk ... tips tack !
    Av andr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 15:42
  5. Tips inför T8:a köp, tack..
    Av saabas i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •