Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Skumt ABS problem. ABS:sen i hela tiden!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Skumt ABS problem. ABS:sen i hela tiden!

    Tjena på er.

    Har ett skumt ABS problem eller elfel på ABS, när jag kör bilen och varje ggr jag bromsar så slår abs igång, knappast halt ute och det kommer bara när man bromsar från 60 km/h och nedåt! Då hackar det om bromspedalen etc som den ska göra vid tex vid snö mm men inte ska den göra det så här..

    Sedan så låter det i kupén till vänster om ratten, det surrar hela tiden och försvinner när abs lampan börjar lysa och då blir det mjuka tysta inbromsningar.

    Nån som har en aning om detta konstiga abs uppförandet?

    Mvh Eric74
    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Skumt ABS problem. ABS:sen i hela tiden!

    Vad är det för bil?
    Troligtvis en spräckt kuggkrans, förmodligen någon av kransarna fram.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Re: Skumt ABS problem. ABS:sen i hela tiden!

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Vad är det för bil?
    Troligtvis en spräckt kuggkrans, förmodligen någon av kransarna fram.
    /Johan
    Sorry det är en Saab 9-5, -98.
    Hej, kan man se det på nått sett utan att riva halva bilen måntro? Låter dyrt om det nu skulle vara det!!
    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Skumt ABS problem. ABS:sen i hela tiden!

    Man kan sen kuggarna på kransen bakom bromsskivan. hissar man upp bilen tar av hjulet och snurrar på bromsskivan så kan man följa kuggarna bak bromsskivan finns ett litet hål där. kontrollerade själv dessa under helgen går helt utmärkt. ha gärna något att lysa med.

    tyckte jag läste i en tråd att saab har kommit fram med bara kransen och den kostar 240kr tyckte jag någon säga i en annan tråd. annars är det drivknuts byte?

    har inte bytt detta själv så kan inte garantera priset eller sättet man gör det på.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Re: Skumt ABS problem. ABS:sen i hela tiden!

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Man kan sen kuggarna på kransen bakom bromsskivan. hissar man upp bilen tar av hjulet och snurrar på bromsskivan så kan man följa kuggarna bak bromsskivan finns ett litet hål där. kontrollerade själv dessa under helgen går helt utmärkt. ha gärna något att lysa med.

    tyckte jag läste i en tråd att saab har kommit fram med bara kransen och den kostar 240kr tyckte jag någon säga i en annan tråd. annars är det drivknuts byte?

    har inte bytt detta själv så kan inte garantera priset eller sättet man gör det på.
    Tack för ditt inlägg. Börja ju undra om det e nått elfel för som jag skrivit högst upp så surrar det inne i kupén på vänster sida och så fort ABS börjar lysa så försvinner surret..
    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Skumt ABS problem. ABS:sen i hela tiden!

    Har exakt samma på min 9-3:a.....jag har kollat och det saknas en hyffsad bit av ena abs-kransen
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24

    Re: Skumt ABS problem. ABS:sen i hela tiden!

    Det låter ju inte bra.

    Imorse så bromsade bilen vid ett lyse utan att ha i abs!! Skumt för vore en krans sönder så borde den väl inte bete sig som min gör? Ska kolla i helgen.
    SAAB 9-3 1.8T SS 2003

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Skumt ABS problem. ABS:sen i hela tiden!

    Citat Ursprungligen postat av Eric74
    Imorse så bromsade bilen vid ett lyse utan att ha i abs!! Skumt för vore en krans sönder så borde den väl inte bete sig som min gör?
    Jodå. Den kan visst bete sig så. Kolla nu det du har fått tips om istället för att leta andra fel. Åtminstone innan du uteslutit kransarna.

    Citat Ursprungligen postat av Eric74
    Det låter ju inte bra.
    Pja, om det stämmer att kransen kostar 240:- så är det väl ett jättebra fel? Alternativet kan ju vara exempelvis ABS-styrenheten som kostar åtminstonde några tusen eller ABS-pumpen och den kan vara uppåt femsiffriga belopp, så om jag vore du så skulle jag verkligen hoppas på att det är ett så billigt och enkelt fel som en ABS krans och inget annat.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Problem: Fläkten går på ~80% hela tiden
    Av Mozzy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 18:03
  2. Kupefläkt 9-3 -01 går hela tiden
    Av Saabturbo__ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •