Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Reparation av fronspoiler 9-3 Aero

  1. #1

    Reparation av fronspoiler 9-3 Aero

    Behöver tips på någon privatperson eller firma som är duktig på att laga "plastskador" på bilar. Fronspoilerna på min Aero har fått sig en törn.
    Bilen finns i Umeå området.
    Lack fixar jag själv.

  2. #2
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Reparation av fronspoiler 9-3 Aero

    Prata med Emil på Carstedts i ö-vik. Han är en jävel på att laga plast
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    63

    Re: Reparation av fronspoiler 9-3 Aero

    Vilken 9-3:a rör det sig om och hur stor e skadan?

    Är det sprickor brukar det gå att plastsvetsa, inte så svårt faktiskt. Se bara till att plasten är fri från färg där du ska svetsa, så inte plast och färg smälts samman (kan bli mindre hållbart då).

    Svetsade själv en del sprickor som uppstått på den nedre läppen på min 9-3 SS Aero. Detta med hjälp av en lödkolv som hade utbytbara spetsar, där jag körde på en spetsig och punktsvetsa först det hela på båda sidor. För att sedan jämna ut punkterna använde jag själva kolven.
    Visst det krävdes lite efterjobb då det blev en svacka vid lagningen, men det fixa lackeraren.

    Fattas det däremot bitar kan det ju bli jobbigare såvida du inte har dem lösa, då borde det gå att göra på samma sätt.

    Rör det sig istället om bucklor får man ta till varmluftspistol och värma upp det intryckta för att sedan på nått sätt räta ut det igen.
    Även det har jag fått göra på bilens ena kjol som hade fått sig en rejäl törn i framkant precis vid utvecket. Löste sig genom att värma upp plasten och trycka/slå ut de missformningar som blivit. Även här krävdes efterarbete som inte jag stod för. Men jag behövde iaf inte betala extra för efterarbetena så det var nog inte så illa lagat ändå.

    Hoppas det löser sig för dig hur du än gör med skadorna.


    /Dennis
    Saab 9-3 SS Aero -03 [Året-runt]
    Saab 9000 CS Aero -95 [Sommar projekt]

Liknande ämnen

  1. Reparation av skorsten?
    Av frostyman i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 22:31
  2. fel efter reparation
    Av jille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •