Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Ni med powerflex/EXD bussningar på 9-5 se hit!

Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006

Ni med powerflex/EXD bussningar på 9-5 se hit!

Hej !

Monterade exd's bussningar på min 9-5a och har upplevt bilen väldigt lustig i framvagnen så jag slängde ett öga på bussningarna o tycker det känns fel som det ser ut. Hela länkarm/bärarmen har skjutits framåt så däcket ligger närmre innerskärmen i framkant. Blir det så med eftermarknadsbussningar? För vad jag sett så har jag monterat dom korrekt enligt andras bilder. Men just mina bussningar känns väldigt fel. Så hur ser era ut?

Bakre bussning..

Främre bussning..

Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003

Re: Ni med powerflex/EXD bussningar på 9-5 se hit!

Dem främre bussningarna kan du kasta. Riktiga skitgrejor, orginal är tusen gånger bättre. När du har bytt tillbaka till orginalbussningar på dem främre så kan du trycka den bakre alu fästet så långt fram som möjligt innan du skruvar fast så sitter det lite bättre.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82

Det där ser ju helt fel ut! Verkar som bussningarna är intryckta från samma håll,dom ska i från varsitt håll. Om de ser på den främre så ligger bärarmen mot stålet.

Men om dom nu kommit in från ett håll så förstår jag inte hur stålpinnen fått plats?

/M
    Akta skinnet!

Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006

Främre bussningen är delad på mitten så man för en del framifrån och en bakifrån och sedan hylsan igenom båda

Men det verkar va riktig skit, dom gamla original bussningarna höll bilen betydligt rakare och stabilare än dessa i nuläget! Ruskigt äckligt att köra bilen, får väl bita i det sura och köpa nya org bussningar istället eller riktiga powerflex och hoppas att dom håller istället!

Har du handlat nya bussningar ifrån EXD så förstår jag inte varför du inte skickar han ett mail så dom kan svara om det skall vara såhär, jag hade bett om pengarna tillbaka.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

Individuell mappning
    Reg.datum
    jul 2003

Jag har tittat och tittat på bilderna men förstår inte riktigt hur du monterat!

Bakre:

Alu-delen ser ut att kunna röra sig en centimeter, testat att ta loss allt och sett över det?

Främre:

Jag förstår inte riktigt här heller vad som har hänt, ser ju ut som att bussningen fått stryk rätt rejält.

Möjlighet till fler bilder?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006

Har monterat enligt följande guide http://photo.platonoff.com/Auto/2007092 ... _Bushings/

Det finns inget som låser i den bakre bussningen, utan den främre ska hålla den på plats men det har gett vika och är totalmos nu. Därför har hela länkarmen skutits fram medans bakre bussningshållare har suttit kvar i sin riktiga position. Är det idé och byta den främre eller måste man byta bakre med tror ni? Är inte riktiga powerflex gjutna i den aluhållaren som den säljs i? Till denna fick jag ju använda mig av den gamla hållaren.

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009

jag gissar att du har monterat dom bak och fram, jag höll nämligen på att missa och göra det när jag monterade mina bussningar i fram.

Med vänlig hälsning

Mattias Eriksson
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot
    Remington 700 Police 308W, Nightforce 5,5-22x56 mil-dot

"Har du handlat nya bussningar ifrån EXD så förstår jag inte varför du inte skickar han ett mail så dom kan svara om det skall vara såhär"

Antar att du har gjort det redan, men inte vill posta deras svar här??
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006

Går det ens? Den främre som är tvådelad hade två lika delar som inte skiljde något, i mitt paket jag fick iaf. Kruxet är ju att det satt "rätt" och på plats när jag monterade allt och nu när jag kört den så blir det heeeelt knas Den bakre bussningen har ju åkt ur sin position, har ju varit där inne precis där den ska vara. Måste ju vara nått som är skit med den främre bussningen?

Citat Ursprungligen postat av Matte_E
    jag gissar att du har monterat dom bak och fram, jag höll nämligen på att missa och göra det när jag monterade mina bussningar i fram.

Med vänlig hälsning

Mattias Eriksson

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003

Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Är inte riktiga powerflex gjutna i den aluhållaren som den säljs i? Till denna fick jag ju använda mig av den gamla hållaren.
    Nä. Jag har monterat powerflex på min och fick återanvända hållaren. Ser skumt ut det där.
    Fredrik J

Individuell mappning
    Reg.datum
    jul 2003

Går det ens? Den främre som är tvådelad hade två lika delar som inte skiljde något, i mitt paket jag fick iaf. Kruxet är ju att det satt "rätt" och på plats när jag monterade allt och nu när jag kört den så blir det heeeelt knas Den bakre bussningen har ju åkt ur sin position, har ju varit där inne precis där den ska vara. Måste ju vara nått som är skit med den främre bussningen?

Tror faktiskt att Matte har helt rätt nu när jag läser det. Den bakre ser helt galet monterad ut vilket troligen gör så att den trycker sönder den främre.

Att montera fel är tyvärr inte allt för svårt, man lurar sig lätt.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006

Pratar du verkligen om den bakre bussningen med aluhållaren nu Plupp? Den går INTE att sätta felvänd, plåten på bärarmen tar i aluminiumet.

Bussningen har som du ser på bilden varit inne så långt som den ska, tänk på att hållaren i sig är konisk i ena änden! Bussningen går alltså inte trycka in mer än 1 cm, kolla på fläckarna på bussningen så ser du.

Edit

Om min är felvänd så måste denna också vara det då? http://photo.platonoff.com/Auto/2007092 ... talled.jpg

Edit 2

Här är bussningen innan den skruvades fast:

Individuell mappning
    Reg.datum
    jul 2003

Men hur är det möjligt att bussningen har kunnat flytta sig så pass mycket? På den första bilden ser den ju ut att kunna röra sig 1cm.

Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006

Främre bussning har varit för klen och givit vika. Sen har hela paketet åkt fram och givit mig en "caster?" som heter duga! Den är ju totalmosad som du ser uppe på tidigare bild, den kan ju åka fram och tillbaka nu någon cm när man gasar/bromsar

Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009

Främre bussning har varit för klen och givit vika. Sen har hela paketet åkt fram och givit mig en "caster?" som heter duga! Den är ju totalmosad som du ser uppe på tidigare bild, den kan ju åka fram och tillbaka nu någon cm när man gasar/bromsar
    Håller med att det ser ut som du beskriver! Dock är frågan hur det kunnat givit vika såpass, svarvningen som skall ligga mellan benet och fästet på den främre är ju helt borta! Poluretan är inte som mjukglass direkt! Ser på bilderna att du har lite godis under, dock har ja svårt att tro att du kan accelerera så hårt att bärarmen pressar sönder bussningen!

Men EXD lär ju kunna reklamera denna bussning tycker man? Du har väl pratat med leverantören i fråga om det inträffade?

MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt!
    http://www.garaget.org/?car=300617

Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006

Visst, den är ju inte helt standard maskinellt men man tycker ändå det borde hålla.. Japp EXD ska lösa detta på bästa möjliga sätt, hur vet jag inte än men ingenting är ju omöjligt.

Bästa hade varit att ha en bricka bakom som hade låst bussning och länkarm i aluhållaren men det går ej då bussningen inte går genom hela hållaren utan slutar knappa centimetern från kanten.

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003

Är det inte så att powerflexbussningen, den främre, är tvådelad? Med fläns på varje sida?
    Minns inte. Länge sedan. Får nog sträcka in mobilkameran under bilen när jag kommer hem.
    Fredrik J

Steg 2 Georges avatar
    Reg.datum
    maj 2006

Den bussning ska vara gjutet i hållaren , eller i två delar + extra bricka annars blir inte bra.

Med vänlig hälsning
    George
    Tillägg:

Så här ska se ut även på din 95.
    Detta är från min 9000
    MVH George
    saab 9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2

Steg 6 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004

Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Är inte riktiga powerflex gjutna i den aluhållaren som den säljs i? Till denna fick jag ju använda mig av den gamla hållaren.
    Nä. Jag har monterat powerflex på min och fick återanvända hållaren. Ser skumt ut det där.
    Enligt SpeedParts så ingår aluhållaren vid köp av PowerFlex!

2 98-10 Bärarmsbussning bakre Inkl aluhållare 5063391 (4908109) PFF66-205 PF.3391 845 kr/par

Liknande ämnen

1. Powerflex v EXD bussningar!
    Av MaxTryck i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 22:32
  2. Powerflex bussningar
    Av imported_Masen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 09:12
  3. Powerflex Bussningar!!
    Av Danne*Saab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1