Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00 [LÖST]

  1. #1
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00 [LÖST]

    Hej!

    Tänkte chansa på en felsökning med hjälp av forumets samlade expertis, det har ju funkat förut! Jag kör en Saab 9-5 Aero -00, dvs 235R motorn på 2,3L och 230hk med T7-styrning. Bilen är orginal förutom 3" rostfritt och öppet luftfilter.

    Har det senaste året haft problem med att bilen ibland rycker vid kraftig acceleration, som om den inte tänder eller inte får soppa/luft. Bilen går bra i övrigt och rycken är oftast så få att det inte utgör något hinder. Det händer t.o.m. att de är försvunna ett tag, särskilt första tio minuterna. Hittills har jag antagit att det beror på LMM men har inte haft råd(prioriterat) att åtgärda eller ens felsöka hos verkstad. Jag är medveten om riskerna med öppet luftfilter.
    Det kanske även är värt att nämna att det har hänt, dock sällan, att bilen vid tomgång plötsligt sjunker i varvtal som om den ska stanna men direkt "gasar" till och fortsätter som vanligt. En liten tanke: kan allt detta bero på dåligt soppatryck?

    Det som nu hänt är att under en 7 mil lång resa hem idag så märkte jag att den slutade ladda fullt, den laddar endast till halva det gula området på mätaren. Vanligtvis laddar den till mellan gul/röd. Dessutom låter det som om man blåser i en tom flaska, ett dovt hoande, när turbon laddar lite med stadigt (dvs då man håller jämn svag acceleration). Detta ljud uppträdde förut i kombination med ett kvittrande vid dumpning, men nu kvittrar den inte. Då var det en vacumslang som hoppat av, nu sitter alla som de ska vad jag kan se.

    Turbon verkar vara frisk, inga andra missljud och ingen konstig rök. Bilen har olja och tändstiften kollade jag häromdan, de var bruna, inte vita eller svarta. Antar att det är som det ska.

    Hoppas någon får en idé. Tack på förhand! /Alex
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Hej!

    Vad beträffar dina ryck vid acceleration så skulle det kunna bero på pumpen, men ett vanligt förekommande fel på 9-5 T7 är att backventilerna blir slitna och inte tätar, då går luften bakvägen genom din magnetventil och ner i wastegaten! Prova ryck den övre slangen på magnetventilen dvs den som är märkt med R och prova igen! Får du ladd då så har även du drabbats av det klassiska 9-5 felet!
    Magnetventilen sitter på inloppet till turbon och har tre slangar!


    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Testa att byta de berömda blå backventilerna.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Tack för svaret, testade idag men tyvärr märktes ingen skillnad. Drog av den översta slangen och lät den hänga fritt, laddade fortfarande bara halvt. Då är alltså backventilerna ok? Någon annan idé någon?
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Plocka bort LMM och kolla hur det ser ut, rengör med CRC Air Sensor Clean. Kolla alla vacuumslangar igen, byt gärna till nya slangar. Bränslepumpen skulle kunna vara dålig men du ska inte få sämre laddtryck av den. Den är ju ganska lätt och byta så det kan du göra för att felsöka.

    Dock det första du borde göra är dock att byta tändstift, även om de ser bra ut. Hur gamla är dem och kör du med rätt stift? Ryckig gång kan även beror på tändkassetten, åk till Saab och fråga om du får låna en, alternativ låna av nån du känner. Sist av allt skulle jag plocka bort spjällhuset, även det för rengöring.

    För att testa turbon kan du rycka slangen till Wastegateklockan, det är den mittersta slangen på magnetventilen, märkt "W". Då ska den tok ladda om turbon inte är slut. Kör dock ingen längre sträcka !!!
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  6. #6
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Tack för tipsen, skall kolla allt snart. Stiften är rätt men har gått i över två år, några tusen mil. Verkar som om de ska klara 4000mil iaf när man kollar servicebok etc.
    CRC Air Sensor Clean låter intressant, skall se om jag kan hitta en återförsäljare i Uppsala.
    När det gäller vacumslangar så tänkte jag köpa några meter silikonslang 4mm, det ska väl funka eller är de för mjuka?

    Är väldigt tacksam för alla tips, kul att lära sig sin bil i detalj, särskilt alla kända fel på modellen.

    Återkommer imorgon!
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    CRC's produkter hittar du på vilken mack som helst. Mekonomen har också.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  8. #8
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Testade rycka mittersta slangen på mv nyss, laddtrycket gick inte upp något märkvärdigt på max gas, fortfarande strax över mitten på gula fältet. Däremot låg han högre på grundtryck och svajade lite.

    Det är svårt att bedömma hur pigg bilen är eftersom mycket psykiskt spelar in, men jag tycker att den faktiskt laddar som vanligt, det är definitivt fart i bilen. Är det möjligt att mätaren visar fel? Jag vet ju att mätaren egentligen inte visar laddtryck, och detta kanske är ett bekant symptom för någon?

    Ska rengöra LMM och kolla de andra prylarna i veckan, men det borde ändå inte ge minskat laddtryck. Ska leta på forumet efter en tråd som tar upp var alla vacumslangar sitter, just nu ligger hoppet på att det beror på en sådan..
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  9. #9
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Hej!

    Jag har inte hunnit fixa något mer med bilen i veckan, men nu behöver jag ta ett akut beslut. Imorgon skall jag och några vänner åka till Norge för det årliga laxfisket, ca 90 mil enkel resa. Vi har även en Saab 900s från -94 som vi skulle kunna åka i, men fördelarna är många förutom lastutrymmet i min 9-5. Frågan är alltså hur riskfyllt det är att åka i nuvarande skick?

    Det enda problemet just nu är att enligt laddtrycksmätaren så laddar inte bilen fullt. Oljan är mörk är och luktar avgaser, men det är väl som det ska. Det var ju ändå över ett år sen jag böt olja.

    Mitt huvudbry är att jag precis beställt uppdateringssatsen till vevhusventilationen, kör alltså orginal nu. Kan de symptom som diskuterats ovan ha att göra med oil sludge?! I sånt fall bör man väl absolut inte köra 180mil med bilen?

    Om turbon mot alla odds är slut och orsakar problemen, är det då någon fara att köra med den?

    Behöver svar innan 5 imorgon bitti! Tack!
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  10. #10
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Någon?
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Frågan är ju om det är värt risken att bli stående? Det är ju ganska mycket jobbigare än att åka i en bekvämare bil Något är ju fel på bilen, så om det vore min bil så skulle jag inte åka i den så långt.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  12. #12

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Alltså jag hade precis samma fel som du... och då var det en vacuumslang till spjällhuset som lossnat. Den som går till nån slags koppling vid torpedväggen. Kolla upp det!

  13. #13
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Letade efter den vacumslangen som du nämnde, och på något vis har jag missat den tidigare! Där hängde den lös och sliten, efter några sekunders pillande så gick bilen som vanligt igen! Tack för tipset, nu blir det till att byta upp sig på färska silikonslangar.

    Det tidigare problemet med att bilen rycker vid kraftig acceleration har dock blivit värre, nu går den stundvis som en traktor stundvis som en ferrari på maxgas. Blir whiplash vid varenda omkörning. Dessutom fick den för sig att inte starta häromdagen, blev stående till den plötsligt bestämde sig för att starta igen efter ca. en timme. Vid nästa start var det samma sak men då stod jag i en lång nedförsbacke och det var inte svårt att rulla igång bilen. Startmotorn fungerar felfritt. Att bilen inte startar har hänt en gång tidigare, för två månader sedan, då startade den först efter att den stått ett tag precis som nu. Stämmer symptomen in på soppapumpen (som låter som vanligt), eller är det något annat klassiskt? Bränsletrycksregulator kanske?
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    281

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Citat Ursprungligen postat av Nemesiz
    Letade efter den vacumslangen som du nämnde, och på något vis har jag missat den tidigare! Där hängde den lös och sliten, efter några sekunders pillande så gick bilen som vanligt igen! Tack för tipset, nu blir det till att byta upp sig på färska silikonslangar.

    Det tidigare problemet med att bilen rycker vid kraftig acceleration har dock blivit värre, nu går den stundvis som en traktor stundvis som en ferrari på maxgas. Blir whiplash vid varenda omkörning. Dessutom fick den för sig att inte starta häromdagen, blev stående till den plötsligt bestämde sig för att starta igen efter ca. en timme. Vid nästa start var det samma sak men då stod jag i en lång nedförsbacke och det var inte svårt att rulla igång bilen. Startmotorn fungerar felfritt. Att bilen inte startar har hänt en gång tidigare, för två månader sedan, då startade den först efter att den stått ett tag precis som nu. Stämmer symptomen in på soppapumpen (som låter som vanligt), eller är det något annat klassiskt? Bränsletrycksregulator kanske?
    Hej. Luktar som vevaxelgivaren som det skrivits x antal trådar om här. Sök och finn

    Mvh Fredde.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356

    Re: Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Luktar de avgas om oljan skulle jag ta o göra komp test direkt på bilen.
    Byta olja o filter o se sen hur alla värden är.
    Låter som om den kunde behöva lite översyn så du inte blir stående om du tar bilen.
    Du verkar redan ha kollat mycket.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Problem med laddtryck och ryck i Saab 9-5 Aero -00

    Tack för all hjälp! Efter att ha bytt alla vacumslangar och vevaxelgivaren så går den som ett monster igen. Tack tack tack till alla på detta fantastiska forum!
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

Liknande ämnen

  1. fladdrande laddtryck saab 9-3 Aero -01 *LÖST*
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 23:04
  2. #FEL LÖST# Problem med laddtryck, nychippad 9000 ltt-96
    Av audierki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 14:35
  3. JÄTTE problem med laddtryck i 900 2,0T -97 *Löst*
    Av Rokha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 22:55
  4. Kraftigt ryck vid acceleration (9-5, år 99) *LÖST*
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 22:11
  5. Nåt att bita i... Intressant fel med ryck på 9-5 - LÖST !
    Av Robban_95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •