Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ersätta / "uppgradera" 150W ljudanl. i 9-3 SC -07. Vad göra?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Ersätta / "uppgradera" 150W ljudanl. i 9-3 SC -07. Vad göra?

    Har en 9-3 SC MY07 med 150W ljudpaket, alltså slutsteg i bakre hjulhus fast ingen sub.
    Originalljudet är ju rätt dåligt på dessa bilar så jag tittar på vad som kan göras men hittar inte riktigt all info här trots olika sökningar. En baslåda måste absolut läggas till, men även större och bättre högtalare är önskvärda - de i bakluckan är ett skämt... Kanske även en bättre spelare.

    - Kan man helt ta bort huvudenheten och ersätta den med eftermarknadsenhet? (Verkar inte funka på alla 9-3 SS / SC eftersom can-bus-signalen behöver "se" radion?)
    - Om jag förstått rätt är signalen från spelaren till bakre slutsteg "fullrange"?

    Det finns även ett rätt starkt grundbrus i originalanläggningen, som ligger på samma nivå oavsett volymrattens läge. Slå på P1 eller en CD med klassisk musik på låg volym så hör man hur mycket det brusar och piper i högtalarna. Bruset ligger på konstant nivå när man ökar volymen, så vid starkare musiksignal är det inte så påträngande. När ljudet vrids helt till noll blir det tyst, som om en noise gate slår till.
    Är det någon som vet om detta brus kommer från huvudenheten eller från slutsteget?
    Om det kommer från huvudenheten kommer jag att överväga att byta den med, trots förlust av klockan. Då slipper man dessutom den störande fläkten i huvudenheten.

    Tack på förhand!

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Ersätta / "uppgradera" 150W ljudanl. i 9-3 SC -07. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    - Kan man helt ta bort huvudenheten och ersätta den med eftermarknadsenhet? (Verkar inte funka på alla 9-3 SS / SC eftersom can-bus-signalen behöver "se" radion?)
    Ska inte vara några problem vad jag vet på 2007,or i och med nya stereon. Den gamla stereon hade det problemet du beskriver då canbus, blinkersljud etc, etc gick via stereon. Det gör den inte på "faceliftsstereon" så vitt jag kan förstå.

    Sen om man kan få igång originalslutstegen med en eftermarknadsstereo eller om alla högtalare passar eller är av knepig ohm eller liknande, ja det ska jag låta vara osagt. För att få rattknapparna att funka så måste stereon ha stöd för bilen så klart.

    Men stereobytet som sådant funkar alltså.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Ersätta / "uppgradera" 150W ljudanl. i 9-3 SC -07. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    - Kan man helt ta bort huvudenheten och ersätta den med eftermarknadsenhet? (Verkar inte funka på alla 9-3 SS / SC eftersom can-bus-signalen behöver "se" radion?)
    Ska inte vara några problem vad jag vet på 2007,or i och med nya stereon. Den gamla stereon hade det problemet du beskriver då canbus, blinkersljud etc, etc gick via stereon. Det gör den inte på "faceliftsstereon" så vitt jag kan förstå.

    Sen om man kan få igång originalslutstegen med en eftermarknadsstereo eller om alla högtalare passar eller är av knepig ohm eller liknande, ja det ska jag låta vara osagt. För att få rattknapparna att funka så måste stereon ha stöd för bilen så klart.

    Men stereobytet som sådant funkar alltså.

    Finns flera trådar om att byta ut huvudenheten.
    Jag har gjort det på min -07
    Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=225826

Liknande ämnen

  1. Instruktion "uppgradera vevhusventilationen"
    Av ErikssonR i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 11:33
  2. Vad har ni för ljudanl. i era 9/3:or? så här "ser"
    Av LjudTomten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 13:51
  3. Bytt från 17" till 18" däck. Bör man göra hjulinst
    Av matte_linear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 00:39
  4. Räcker 150W rms att driva en 10" bas?
    Av Murkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 01:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •