Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    9

    Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?

    Tack till alla deltagare i detta forum som har bidragit till denna fantastiska källa till kunskap och underhållande läsning!

    Jag har en 9-5 2.3t aut MY05 modifierad med aeroturbo MY05 och aerostyrbox från MY05(ursprungsversionen dvs ingen uppgrad). (MY05 har ESP som standard, mellan B235E och B235R olika styrdon till ESP eller endast mjukvaruskillnad). Jag har via verkstäder försökt att "gifta in" boxen enligt beskrivning i länk nedan. (Tack wbs & alla inblandade för den tråden!) Jag har haft svårt att övertyga tech2-operatörer om vikten av att göra saker i rätt ordning, men jag har undvikit att programmera själv. Nuvarande status är:
    DICE modifierat VIN tillhörande boxen (B235R my05 aut)
    ESP 16" bakbromsar
    T7 VIN (dvs som skapas vid "ingifte") ursprungligt VIN till bil (dvs tillhörande en B235E my05 aut) så 280 NM momentbegränsningen är kvar

    Jag önskar få uppgraderad mjukvara för B235R och utan momentbegränsningar och funderar på hur jag går vidare.

    Jag vet att jag kan:
    1) sälja den bil jag har och köpa en jag vill ha
    2) köpa anpassat trimsteg av stor eller liten aktör
    3) Mha canbus/bdm + programvara flasha styrboxen med "hittad"/"erbjuden" programvara

    Innan jag väljer något av dessa fullt gångbara alternativ skulle jag vilja försöka genomföra min ursprungliga idé, i värsta fall med eget tryckande på TECH2. Att bara trycka på immobiliser i twice fungerar inte. Jag önskar därför tips på om jag skall:
    1) ändra tillbaka VIN(B235E) i DICE->aktivera immobiliser i twice->koppla ur aerobox och ändra till giltig aero-VIN i DICE->koppla in aerobox och aktivera immobiliser i twice->ber aukt-SAAB-verkstad uppgradera mjukvara vid service
    2) ändra tillbaka VIN(B235E) i DICE-> byta till orginal styrbox(B235E)->aktivera immobiliser i twice-> koppla ur orginal box -> ändra till giltig aero-VIN i DICE->koppla in aerobox och aktivera immobiliser i twice->ber aukt-SAAB-verkstad uppgradera mjukvara vid service
    3) På något annat sätt!

    Jag undrar också om man kan aktivera OPEN SID med tech2, jag har inte hittat en enda tråd om detta.

    viewtopic.php?t=228380&highlight=

    Bryter denna tråd mot forumets regler ber jag om ursäkt, redigera efter tycke. Jag inser att tråden går emot både SAAB och flera sponsorers särintressen, och har dragit mig för att ställa dessa frågor här.

    MVH Perho

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?

    För att kunna SPS-programmera bilen med en nyare Aero-mjukvara på Saab-verkstad så måste bilen ha ett giltigt 9-5 Aero-VIN. (Troligen både i DICE och T7).


    OpenSID går inte att aktivera mha Tech2.


    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    För att kunna SPS-programmera bilen med en nyare Aero-mjukvara på Saab-verkstad så måste bilen ha ett giltigt 9-5 Aero-VIN. (Troligen både i DICE och T7).
    Det räcker med om aero-chassinummret ligger i mjukvaran, behöver inte ändras i DICE.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?

    För SPS-programmering?

    Att det räcker med Aero-VIN ("G") i T7 för Aero- prestanda är jag med på.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Tech2
    Av TomasB82 i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 11:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •