Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Behövs en 3" Downpipe? OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Behövs en 3" Downpipe? OG9-3

    Jahapp, finns ju fyra miljarder trådar om downpipes, men en till skadar kanske inte.

    Det är som så att jag har en 9-3 Aero 2002 och jag fick den uppgraderad i programvaran i våras. Sedan dess har det blivit avsevärt mycket mer pulver i motorn men dessvärre inte utan en baksida på medaljen. Ibland verkar den orkeslös vid gaspådrag, oftast på motorväg eller när jag ligger i hastigheter över 70 och uppåt. Ger jag då järnet så hostar den till efter att den gått upp på fullt laddtryck, inne på det röda till och med.
    Är ingen expert på något vis, men har hört att den spikar då på grund av för mycket mottryck och för hög värmeutveckling som beror på begränsningar i avgassystemet.

    Detta i sin tur skall tydligen kunna motverkas med hjälp av montering av 3" downpipe och sportkatalysator. Det jag vill veta med denna tråden är ifall det hjälper - man vill ju gärna att bilen skall gå utan spikningar och att man inte kastar ett antal tusenlappar på något som inte åtgärdar felet.

    Vad säger ni gott folk?
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Downpipe

    Vilket steg? Kollat tryckslangar så det inte finns några hål? Fungerande MV? Det finns en del att kolla innan du behöver ge dig på att dra dit en DP. Det blir iaf billigare på det sättet
    Marz

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Downpipe

    Som sagt, vad sitter det för mjukvara i bilen?

    Kolla över de enklaste sakerna, stift, DI, LMM, vacuumslangar osv. Jag hade liknande symptom som du, visade sig vara vacuumslangarna som var torrspruckna å dåliga.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Re: Downpipe

    Bilen går hur normalt och fint som helst när man kör den normalt och den spikar först när man drar på riktigt ordentligt. Drar man på ordentligt från start, så att säga, så sticker den som en skållad vessla utan att spika. Däremot, ifall man vill dra från 50, exempelvis, så kan den lagga lite och sedan dra på för att sedan spika vid lite högre hastighet.

    Tändstiften är nya, och inte original. Fick tips att jag skulle byta till NGK BCPR7ES-11 istället, vilket jag gjorde för ett tag sedan. Dock utan förändring.
    Jag kör alltid 98 oktan och samtliga slangar är hela och fina. Kollade över alla vid byte av spjällhuset för en tid sedan.

    Mjukvaran fick jag uppgraderad av en trimfirma som bland annat utvecklar programvara åt andra tuningföretag. Och som sagt, kör jag bara "normalt" så spikar den inte utan går hur fint som helst. Det är när jag trampar ordentligt på gasen, stundvis.
    En fotnot är att jag misstänker att jag fått steg 3 programvara vilket skall vara skit i samverkan med original downpipe och katalysator. En vild gissning dock.
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Downpipe

    Vilket motoreffekt utlovades av den som mappat?

    Om du kan höra spikningar med blotta örat, är det någonting som inte stämmer.

    Trionic ska hinna reglera detta innan det går så långt att du själv hinner uppfatta att motorn spikar.

    3" downpipe kommer hjälpa till med att minska spikningstendenserna, men det grundläggande problemet verkar ligga i en för högt ställd tändning, mager AFR, varm luft pga. original IC? kombinerat med felaktigt manipulerad knackreglering.

    Undvik att framkalla spikningar med ditt körsätt om du inte vill ha spruckna kolvar i din motor.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Re: Downpipe

    Minns jag rätt så skulle jag få 245Hk/345Nm.

    Kan inte påstå att jag hör spikningen utan snarare att man känner den. Mitt i en acceleration så "skuttar" det till i motorn.
    Allt är original bortsett från andra stift som jag skrev, och sedan har jag även ett K&N filter, fast varianten som monteras i originalboxen.

    Spruckna kolvar låter inte alls kul och självfallet vill jag undvika det.
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: Downpipe

    Läste att du har kollat över slangarna och att de ser fina ut.
    Det är ingen garanti för att de fungerar som de ska. Byt till nya så kan du stryka det från din lista.

    Har du testa med en annan DI-kassett?
    Hade ett liknande problem för några år sedan som löstes med ny DI.

    Mvh
    Christof

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257

    Re: Downpipe

    Citat Ursprungligen postat av eddie_1
    Mjukvaran fick jag uppgraderad av en trimfirma som bland annat utvecklar programvara åt andra tuningföretag.
    Citat Ursprungligen postat av eddie_1
    En fotnot är att jag misstänker att jag fått steg 3 programvara vilket skall vara skit i samverkan med original downpipe och katalysator. En vild gissning dock.
    Och vad säger trimfirman om det här?
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Downpipe

    Citat Ursprungligen postat av eddie_1
    Minns jag rätt så skulle jag få 245Hk/345Nm.

    Kan inte påstå att jag hör spikningen utan snarare att man känner den. Mitt i en acceleration så "skuttar" det till i motorn.
    Allt är original bortsett från andra stift som jag skrev, och sedan har jag även ett K&N filter, fast varianten som monteras i originalboxen.

    Spruckna kolvar låter inte alls kul och självfallet vill jag undvika det.
    245hk är inte ett steg 1, vilket = att du behöver annan hårdvara. Om det är ett steg 2 ska du helst ha ett halvsats system, har du det? Du borde blivit informerad om att ha det av firman isf :/

    Marz

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: Downpipe

    245hk lär ju vara ett steg1. Kolla Maptun så ser du att de levererar 250hk på ett steg1

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Downpipe

    Citat Ursprungligen postat av Christof
    245hk lär ju vara ett steg1. Kolla Maptun så ser du att de levererar 250hk på ett steg1
    åhå, missade att det var en Aero

    Marz

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Re: Downpipe

    Trimfirman har påstått från första början att det hoppade till vid fullt pådrag för att bilen adapterade sig. Är ingen superexpert direkt, så man har ju trott på detta och nu är det säkert lite för sent att börja argumentera (fick bilen optimerad i programvaran i samband med en service i början av mars i år).
    Vid ett tillfälle i början sa jag dock ifrån och fick beskedet på att jag hade fel stift och att detta kunde orsaka skuttet. Kort därefter gick spjällägesgivaren itu och då rann det ut i sanden, så att säga, tills jag fick det fixat.

    Bilen går ju finfint och spikar inte hela tiden, utan det är bara ett fenomen som dyker upp då och då vid rejält pådrag. Idag körde jag exempelvis tolv mil tur och tur, mestadels i hundra på motorvägen med farthållaren. Vägen tillbaks var mer kantad av omkörningar dock eftersom trafiken tätnade rejält. Då kunde jag stundvis ge full gas och när man närmade sig 150 och var på väg att släppa på gasen så kunde det skutta till litegrann.....alltså spika. Är ingen superexpert, så det är fritt fram och rätta mig; men skuttar det till vid ett sådant tillfälle så är det väl för att man bygger upp rätt bra med turbotryck och värme vid en fullgasacceleration i femman när man redan ligger i hundra?

    Det jag undrade litegrann med denna tråden var ifall det kanske skulle bli bättre med ett 3" downpipe med sportkatalysator för att evakuera värme och avgaser snabbare så den inte spikade vid högre belastning.
    Från katalysatorn bak har jag idag ett BSR-system.
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: Downpipe

    Jag kan tillägga att jag har precis samma "symtom"

    ibland när jag trampar plattan i mattan så "skuttar" det till som om han spikar.

    Jag kör med en 9-3 Aero 01 med Trollspeed steg 1, TD04#6 samt halvsatas..

    Jag har länge gått i tankarna på att skaffa en 3" DP med racekatt. Då jag misstänkt att bilen har svårt att flåsa..

    Följer din felsökning med spänning!
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Re: Downpipe

    Citat Ursprungligen postat av timpa.
    Jag kan tillägga att jag har precis samma "symtom"

    ibland när jag trampar plattan i mattan så "skuttar" det till som om han spikar.

    Jag kör med en 9-3 Aero 01 med Trollspeed steg 1, TD04#6 samt halvsatas..

    Jag har länge gått i tankarna på att skaffa en 3" DP med racekatt. Då jag misstänkt att bilen har svårt att flåsa..

    Följer din felsökning med spänning!
    Skönt att veta att man inte är ensam i detta, för vi har garanterat samma problem då.
    Vad säger Trollspeed om detta i ditt fall då?
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  15. #15

    Re: Behövs en 3" Downpipe?

    Det låter som det behövs ny en DI kassett. Hade liknande symtom, då jag även fick felkod på knacksensorn som jag då fick höra sitter inbyggd i kassetten.
    Kör: Saab 9-5 2.0t -99

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: Behövs en 3" Downpipe?

    Precis vad jag föreslog högre upp

    Mvh

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: Behövs en 3" Downpipe?

    Citat Ursprungligen postat av KoPaZ
    Det låter som det behövs ny en DI kassett. Hade liknande symtom, då jag även fick felkod på knacksensorn som jag då fick höra sitter inbyggd i kassetten.

    Slött av mig att inte nämna att jag faktiskt bytlånat DI kassett med farsan och symtomen kvarstår.

    Och angående Trollspeed så har jag inte ens haft en tanke på att kontakta dem. Jag har ju min orginalbox liggandes..Kanske ska prova byta för att se om problem kvarstår eller ej!
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Behövs en 3" Downpipe?

    Hur stor skillnad gör en 3" downpipe mot orginal? Tycker ju att ett steg 1 borde funka alldelse utmärkt med orginal downpipe?

    Jag har idag cirkus 270hk med orginal avgas och tycker det fungerar fint. Börjar dock fundera(enbart för att ni skriver om problem här ) om det skulle vara ide att köpa en grövre downpipe?

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: Behövs en 3" Downpipe?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Hur stor skillnad gör en 3" downpipe mot orginal? Tycker ju att ett steg 1 borde funka alldelse utmärkt med orginal downpipe?

    Jag har idag cirkus 270hk med orginal avgas och tycker det fungerar fint. Börjar dock fundera(enbart för att ni skriver om problem här ) om det skulle vara ide att köpa en grövre downpipe?

    Mvh
    Magnus

    Menar du att du kör Orginal Hela vägen? inte ens halvsats? isf så kommer det vara som natt och dag om du skulle köra 3" hela vägen..förövrigt så rekommenderar alla trimfirmor Minst halvsats vid steg 2!

    Så har du inte halvsats idag så se för guds skull till o skaffa det!


    edit: stämmer bra att man inte behöver köra grövre med steg 1. Men med grövre DP och racekatt så ska det ge bättre flås vilket resulterar i bättre respons! Jag kan tyvärr inte tala utöver mina egna erfarenheter med min 9-3a men generellt sätt så är de piggare på låga varv med större pipor!
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Behövs en 3" Downpipe?

    Maptun har inte ens halvsats med i sitt steg 2 Biopower vilket jag kör med. Men då låter det som att jag måste skaffa lite grövre saker ASAP

    Funkar det att köra med bara downpipe och katt eller är det hela vägen som gäller?


    Edit: Ursäkta trådkapningen, det hjälper kanske inte ditt problem

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

Liknande ämnen

  1. Ny chassisats behövs fort, 9-3og, hjälps behövs
    Av Haziza i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 17:21
  2. 9-3ss downpipe.
    Av PaaNis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 01:29
  3. [LÖST] Skillnader på downpipe Viggen vs 2,0t OG9-3
    Av Hanens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 20:47
  4. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •