.... e det möjligt på en 88:a Aero?
Hur får jag tag på ett ersättnings-agregat? Vilken turbo är det orginal och vilka modeller kan man ta ifrån?
//Maw
.... e det möjligt på en 88:a Aero?
Hur får jag tag på ett ersättnings-agregat? Vilken turbo är det orginal och vilka modeller kan man ta ifrån?
//Maw
Ursprungligen postat av MaWeRic
ja
skroten, forumet
garrett tb0358 tror jag turbon heter.
/occe
SAAB 900T8 -88 SÅLD....
Har du en 900T16/900s över i södra sverige kommer jag gärna och tittar på den!
ja det är fullt möjligt lite trångt men det går.
turbon kan handlas från vilken reservels butik som helst i stora drag.
orginal turbon är en Garrett TB0357 finns monterad på alla og900 87-89
9-3x TTID 20x9,5
87-89 hrmmz ... var det inte oljekylda innan 88:a? Bilen i fråga har vattenkyld
//Maw
Stämmer men man monterar endansta agregat med vattenkylning även om det är olje kylning orginal.
Gör man? Det visste inte jag... Men nu när du talat om det för mig, så ok.Ursprungligen postat av Fredrik.j
Man bygger om dom som inte har vatten kylning till just vatten kylning för dom turbo agregaten håller längre.
Ehh.. Okej?Ursprungligen postat av Fredrik.j
Då vet jag!
Dessutom vill jag se ett oljekylt agg. Du råkar inte ha nån bild på ett sånt? Jag menar, det kan ju vara bra för dom som inte riktigt vet, till skillnad från dig, att veta hur dom ser ut, samt hur det ska byggas om.
Jag vill bara upplysa alla andra om att det inte spelar någon större roll, så länge man bara kör lite vettigt sista biten. Ska man ändå bygga om till vattenkylning slänger man på ett annat aggregat, t.ex. TE05-12B6 eller liknande.
[quote=Schäfer]Ehh.. Okej?Ursprungligen postat av "Fredrik.j":26g4vgd1
Då vet jag!
Dessutom vill jag se ett oljekylt agg. Du råkar inte ha nån bild på ett sånt? Jag menar, det kan ju vara bra för dom som inte riktigt vet, till skillnad från dig, att veta hur dom ser ut, samt hur det ska byggas om.
Jag vill bara upplysa alla andra om att det inte spelar någon större roll, så länge man bara kör lite vettigt sista biten. Ska man ändå bygga om till vattenkylning slänger man på ett annat aggregat, t.ex. TE05-12B6 eller liknande.[/quote:26g4vgd1]
Varför rekommendera en växellådsknäckare? Ett 16T#7 skulle vara mer lämpat.
Okay men vilken turbo kan jag använda? En oljekyld är väl kört antar jag. Eller kan man köra vatten i en sån? Dum fråga men när det gäller turbos så är jag novis. Vill bara ha ett ersättningsagregat till ett pajat,
//Maw
Antingen tar du TB0357 (original), Trim 60 (~300 hk) eller Supertrim 60 (~330 hk). Då behöver du inte dra nya anslutningar (bolt on). Vill du göra svårare för dig så ta ett nyare aggregat som 16-19T med 7:ans avgashus eller KKK24. Då får du lägga ner mer tid för att få dit turbon. Du kommer inte ångra dig om du tar ett nyare aggregat för responsen för samma flöde blir bättre.
Hoppas att detta hjälper.