Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byta turbo på og900 med motor kvar i bilen ...

  1. #1

    Byta turbo på og900 med motor kvar i bilen ...

    .... e det möjligt på en 88:a Aero?

    Hur får jag tag på ett ersättnings-agregat? Vilken turbo är det orginal och vilka modeller kan man ta ifrån?

    //Maw

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    158

    Re: Byta turbo på og900 med motor kvar i bilen ...

    Citat Ursprungligen postat av MaWeRic
    .... e det möjligt på en 88:a Aero?

    Hur får jag tag på ett ersättnings-agregat? Vilken turbo är det orginal och vilka modeller kan man ta ifrån?

    //Maw

    ja

    skroten, forumet

    garrett tb0358 tror jag turbon heter.
    /occe
    SAAB 900T8 -88 SÅLD....
    Har du en 900T16/900s över i södra sverige kommer jag gärna och tittar på den!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 537
    ja det är fullt möjligt lite trångt men det går.


    turbon kan handlas från vilken reservels butik som helst i stora drag.

    orginal turbon är en Garrett TB0357 finns monterad på alla og900 87-89
    9-3x TTID 20x9,5

  4. #4
    87-89 hrmmz ... var det inte oljekylda innan 88:a? Bilen i fråga har vattenkyld

    //Maw

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    Stämmer men man monterar endansta agregat med vattenkylning även om det är olje kylning orginal.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 794
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Stämmer men man monterar endansta agregat med vattenkylning även om det är olje kylning orginal.
    Gör man? Det visste inte jag... Men nu när du talat om det för mig, så ok.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    Man bygger om dom som inte har vatten kylning till just vatten kylning för dom turbo agregaten håller längre.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 794
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Man bygger om dom som inte har vatten kylning till just vatten kylning för dom turbo agregaten håller längre.
    Ehh.. Okej?
    Då vet jag!
    Dessutom vill jag se ett oljekylt agg. Du råkar inte ha nån bild på ett sånt? Jag menar, det kan ju vara bra för dom som inte riktigt vet, till skillnad från dig, att veta hur dom ser ut, samt hur det ska byggas om.

    Jag vill bara upplysa alla andra om att det inte spelar någon större roll, så länge man bara kör lite vettigt sista biten. Ska man ändå bygga om till vattenkylning slänger man på ett annat aggregat, t.ex. TE05-12B6 eller liknande.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681
    [quote=Schäfer]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":26g4vgd1
    Man bygger om dom som inte har vatten kylning till just vatten kylning för dom turbo agregaten håller längre.
    Ehh.. Okej?
    Då vet jag!
    Dessutom vill jag se ett oljekylt agg. Du råkar inte ha nån bild på ett sånt? Jag menar, det kan ju vara bra för dom som inte riktigt vet, till skillnad från dig, att veta hur dom ser ut, samt hur det ska byggas om.

    Jag vill bara upplysa alla andra om att det inte spelar någon större roll, så länge man bara kör lite vettigt sista biten. Ska man ändå bygga om till vattenkylning slänger man på ett annat aggregat, t.ex. TE05-12B6 eller liknande.[/quote:26g4vgd1]



    Varför rekommendera en växellådsknäckare? Ett 16T#7 skulle vara mer lämpat.

  10. #10
    Okay men vilken turbo kan jag använda? En oljekyld är väl kört antar jag. Eller kan man köra vatten i en sån? Dum fråga men när det gäller turbos så är jag novis. Vill bara ha ett ersättningsagregat till ett pajat,

    //Maw

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681
    Antingen tar du TB0357 (original), Trim 60 (~300 hk) eller Supertrim 60 (~330 hk). Då behöver du inte dra nya anslutningar (bolt on). Vill du göra svårare för dig så ta ett nyare aggregat som 16-19T med 7:ans avgashus eller KKK24. Då får du lägga ner mer tid för att få dit turbon. Du kommer inte ångra dig om du tar ett nyare aggregat för responsen för samma flöde blir bättre.


    Hoppas att detta hjälper.

Liknande ämnen

  1. Byta pinjonglager med lådan kvar i bilen?
    Av sOFFe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 17:50
  2. Hur har ni gjort som reggat bilen med ny motor?og900
    Av vwmania i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 16:16
  3. renovera motor när den sitter i bilen? (9000 turbo)
    Av sjobas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •