Visa resultat för omröstning: Hur många skulle vilja ha det så?

Antal röster
21. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja varför inte.

    9 42,86%
  • Nej helt onödigt.

    11 52,38%
  • Kanske.

    1 4,76%
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    66

    tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Eftersom på senaste tiden har man läst att folk har blåsit andra, så undrar jag om vi inte kan införskaffa en del på forumet som om man vill sälja ngt så måste man göra ett inlägg där ex.
    Namn
    Adress
    telefonnr
    Email.
    Inan man får göra en sälj anons och sen länka till sin del.
    Så kan vi som köper ngt av den personen skriva bra omdöme eller dåligt?

    Typp tradera.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Kortfattat så kan man väl säga att STCS inte är speciellt intresserade av att konkurrera med vare sig Tradera eller Blocket.

    Om problemet med bedrägerier fortsätter utan att köpare och säljare använder insidan av huvudet, internetgirot etc (läs tipsen som finns klistrade i varje annonsdel!) så kommer vi helt enkelt att stänga ned annonstorget och hänvisa till just Blocket eller Tradera istället.

    I övrigt, ditt initiativ känns faktiskt positivt, men eftersom vi har öppen registrering så är det lätt att anta att människor som vill blåsa andra deltagare helt enkelt gör som så att de registrerar flera konton, använder flera oregistrerade kontantkort för telefonkontakt och helt enkelt adressuppgifter som inte stämmer överens med verkligheten vilket skulle betyda att ett sådant här system skulle bli väldigt kostsamt och ändå inte göra mer än att göra STCS ansvariga för att identiteten på de som annonserar är fastställd till 100%.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  3. #3

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Förslaget med omdömmen skulle ju fungera
    Jag har ordnat just en sådan funktion till det här forumet och enligt dom så fungerar det bra.
    http://www.clubjdm.se

  4. #4
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Ford Club Sweden har ett system jag skulle rekomendera, dock innebär detta högre administrativa kostnader.
    http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=42699

  5. #5

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    FCS verkar vara bra, men även "validerad" innebär risk.

    Tycker snarare att det enklaste vore att tillåta kommentar i annonsen så kan andra snabbt ev kommentera försäljaren (om nu ngn känner denne).

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Jag har fått flera dåliga omdömen på Tradera t ex för köparen blev besviken på varan.
    De varor jag sålt har varit fortfarande inplastade men ändå så levde det inte upp till köparens fantasi bild utav varan.
    Alltså helt felaktiga omdömen som kan skrämma bort andra köpare.

    Är det någon beg del man vill köpa så får man kolla upp skicket noga, har man inte möjlighet att åka och se objektet i verkligheten får man göra det via bilder.
    Att lita blint på säljaren kan vara si och så, då vi alla har olika tycken om vad som är fint. F.d ägare på min 9000 tyckte bilen var i toppskick. Jag tycker den är halvt risig.

    Att behöva lägga ut adress etc är ju heller ingen höjdare om man som jag råkat ut för att folk tar en egen titt på objektet man försöker sälja.
    Om det är något sällsynt eller om jag inte vill bli störd vissa tider så skriver jag kontakt via PM för att slippa få samtal när jag är stressad eller upptagen med något annat.

    Tycker det fungerar bra, bortsett från att Moderatorerna har blivit lite slappa och godkänt annonser i fel kategorier

    Hoppas verkligen inte att Marknads delen tas bort, har gjort riktiga fynd på säljes delen här
    Saablös dåre

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Nä, jag hoppas verkligen att marknadsdelen inte läggs ner. Fast å andra sidan tycker jag inte heller att det behövs ett sådant system som beskrivs. Jag är med andra ord rätt nöjd med det som det är.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Jag tror nog inte häller ricktigt på detta system tyvär.
    För mycket jobb för lite vinning.

    Däremot gör jag själv så att jag tittar ganska mycket på hur många inlägg säljaren/trådskaparen har och tittar igenom senaste sakerna han/hon skrivit i forumet för att få en lite bild av hur personen beter sig och hur bra koll dom har.
    Så TS i denna tråd ser jag lite mystigt åt
    Hoppas som sagt var inte annons delen försvinner.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    66

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Var mest något jag fönderade på då man på senaste tiden har läst att folk har blivit blåsta här.

    Lägga ner sälj delen tycker jag verkligen inte att man bör göra det.

    En sak jag undrar mest på är varför man inte kan skriva ngt i säljanonserna, är det någon som vet varför det är så?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Citat Ursprungligen postat av mando

    En sak jag undrar mest på är varför man inte kan skriva ngt i säljanonserna, är det någon som vet varför det är så?
    Ja det är en funktion jag verkligen saknar på detta forum.
    Ibland när man letar efter något och undrar något kanske någon annan redan har hunnit fråga om det och fått svar.
    Saablös dåre

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    66

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Tycker att allt funkar bra förutom just den delen. Vet inte om det är på grund av att alla andra forum man är inne att det fins den funktionen.:S

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av mando

    En sak jag undrar mest på är varför man inte kan skriva ngt i säljanonserna, är det någon som vet varför det är så?
    Ja det är en funktion jag verkligen saknar på detta forum.
    Ibland när man letar efter något och undrar något kanske någon annan redan har hunnit fråga om det och fått svar.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Tycker det hade vart bra om man behöll det som det var men gjorde det möjlighet att lägga kommentarer. Då kan man ju även lyfta sin egen annons 1gång/24hrs samtidigt som köpare osv kan lämna kommentarer, visa intresse osv.

    TPC använder sig av detta och det verkar fungera smidigt.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Tycker det hade vart bra om man behöll det som det var men gjorde det möjlighet att lägga kommentarer. Då kan man ju även lyfta sin egen annons 1gång/24hrs samtidigt som köpare osv kan lämna kommentarer, visa intresse osv.

    TPC använder sig av detta och det verkar fungera smidigt.
    Jag är med på ett annat forum där det fanns möjlighet att kommentera i annonserna,det blev som en lite chat där inne och annonserna hamnade högst upp hela tiden även fast priserna eller annons innehållet inte ändrades något.

    Där röstades just denna funktionen ner, så den finns inte längre.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: tips på hur man kan förbätra sälj anonserna?

    Jag tycker att det känns bakvänt att inte kunna svara i annonstråden. Detta är enda forumet som jag är delaktig i där det är så. Nackdelen är ju att det blir en massa extra PM fram och tillbaka för att många frågar samma saker. Visst, om allting stod i annonsen eller att annonsen uppdatades av ägaren med svar på frågor som uppkommit, så skulle det säkert inte vara ett problem. Men nu är ju folk notoriskt dåliga på sådana saker och då blir det lite sådär.

    Å andra sidan tycker jag att det är fel att en annons skall lyftas bara för att det svaras på frågor i den, och det blir ju självfallet effekten. Annars skulle det behövas en specialare för annonserna där det går att kommentera, men att annonsen inte lyfter. Det tycker jag hade varit det bästa, men då blir det lite special med mera jobb etc...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Ny tjänst som sälj (kundansvarig)
    Av Filip_H i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 15:47
  2. BLÅST på Eniro köp/sälj.. nu då..?
    Av T16_AeRo i forum Off Topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 11:34
  3. Förändring: Köp/Sälj
    Av root i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 08:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •