Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dekorlist till og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Dekorlist till og900

    Hej.

    Söker aktuella tips på hur man fixar plastkromlisten på stötfångaren. Äldre trådar har beskrivit dekorlist på rulle 5-10 meter för ca 200:- Mekonomen, Autoexperten, MECA , AD eller liknade skulle kunna ha något lämpligt.

    Problemet kan väl vara att hitta något som stämmer hyffsat med originalet.
    Listen är ca 14 mm bred och 2,5 tjock.

    Kan naturligtvis dra till Saab och köpa en list men det kostar säkert 300:- eller något i den vägen. Vore bra om man kunde hitta ett lågbudget alternativ så man kan byta alla på bilen för att få ett snyggt helhetsintryck.

    Skroten är nog inte något bra alternativ. Allt som sitter på bilarna är väl ungefär lika dåligt skick som det jag har på min bil

    Tacksam för tips
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Dekorlist till og900

    Mina har jag fått tag på skroten. Sen sågat till dem. Tror 9000 CD fram till 94 har likadan list bak. Nån som kanske kan bättre?

    Annars finns det ett alternativ jag bollade med. Originallisterna, och sedan biltemas aluminium tejp på det. Ser någorlunda vettigt ut.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Dekorlist till og900

    Tack för tipset om 9000. Har själv funderat på att använda listen på bakkofångaren som ämne. Har Du gjort Dig besvär att efterlikna originalet med fjäderspänne och allt eller satt fast det med dubbelhäftande tape?

    Att göra det som originalet känns bra med det blir lite mer meck med att göra hål i ena änden och en stoppnit i den andra. 0m det görs rätt så går det nog inte att se någon skillnad när det är monterat.

    Var förbi Mekonomen idag. De har ingen list på rulle längre. Skall kolla med Autoexperten
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  4. #4
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Dekorlist till og900

    Hade uppskattat om du rapporterade hur du löser det i slutändan. Listen runt min skulle också behöva en rejäl uppfräschning.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Dekorlist till og900

    Självklart kommer jag att berätta vad jag kommer fram till via forumet och egna idéer. Var förbi Autoexperten idag. Ingen dekorlist på rulle där heller. Möjligen silver tape, men det är ju inget annat än en nödlösning.

    Skall kolla in tipset ovan om 9000 Cd. Bakre kofångaren kan ha ett långt band som om det är just kan bli ämne till 2-4 bitar som passar främre hörnen och kjol bitarna på flyglarna. Metall inlägget i plastlisten blir med tiden anfrätt och det bruka se värst ut vid infästningarna och kryper långsamt . En hel bit från en bakre stötfångare skulle kunna vara dålig i ändarna men ändå fungera att göra justa bitar av
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Dekorlist till og900

    Min är fastsatt med dubbelhäftade tejp från swedol. Perfekt passform.

  7. #7

    Re: Dekorlist till og900

    Tips - vänd på listen, baksidan är alltid fin på en hel lista.
    Värm med värmepistol försiktigt så böjer den sig =O)
    Tejpa fast med stark dubbelhäftande tejp.
    Om du ska fästa med clipsen får man ta loss stötfångarna =O(

    När man tejpar fast kan man inte sträcka ut så bra som med clips - så hitta hela lister på skroten för att kunna klippa till längre listor.

    /Henrietta

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102

    Re: Dekorlist till og900

    Köp en på skroten.

    Våtslipa den.

    Spraya med klarlack.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Dekorlist till og900

    Lovade att återkomma med ev framsteg när det gäller att hitta alternativa lister att montera. Har inte hittat något ännu. Fick tag på en originallist på skroten i hyggligt skick. De og900 bilar som fanns på den aktuella skroten var ganska plundrade på lister så det är väl ett känt problem om man vill hålla utseendet någorlunda ok. Tacksam för alla erfarenheter ovan när det gäller att fästa listerna. På främre stötfångaren så går det väl bra att komma åt clipset vid hjulhuset utan demontering av hela enheten. Däremot så verkar infästningen vid nummerplåten mera skum. På de lister jag har så sitter det bara en nitliknande historia i änden och hur den skall sitta fast tillräckligt bra för att möjliggöra att fjäder clipset i andra änden spänner upp den har jag inte fattat.
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  10. #10

    Re: Dekorlist till og900

    Jag tröttnade och beställde igår:

    http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1341

    Pris under 500 lappen beroende lite på valutan för tillfället.

    Listerna sitter fast med ett halvrund fjädrande stålclips på en sidan och med ett litet clips som passa precis i änden på listen på andra sidan. Men framme vid nummerskylten har jag för mig att det är det halvrunda clipset som finns i båda ändorna. Jag har inte lyckats med att monera av dem utan att ta loss stötdämparen - gjorde det länge sen så jag är lite osäker.

  11. #11

    Re: Dekorlist till og900

    Skulle bara berätta att 5 meter list jag beställde i måndagskväll från PartsforSaab kom idag (torsdag) och jag har varit och hämtat det rekommenderade brevet.

    Snabbare leverans än de flesta Svenska ställen med andra ord!!

  12. #12

    Re: Dekorlist till og900

    Bilder finns att se på Saabklubbens hemsida:
    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads. ... Post146514

  13. #13
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Dekorlist till og900

    Ser bra ut, blir nog att köpa ett par rullar sådan.

    Var lite skeptisk mot att det står att den är något smalare än original, men den verkar fylla upp bra ändå.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Demontera dekorlisten på bakluckan NG9-3 SC
    Av micke_81 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-09-02, 15:33
  2. Dekorlist 9-3 aero -02
    Av Polvi78 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 18:37
  3. Dekorlist 99 turbo
    Av Sjöan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 14:52
  4. Dekorlist og900, artikelnummer sökes
    Av tornros i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •