Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-5 / Hur testa toppfarten?

  1. #1
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    9-5 / Hur testa toppfarten?

    Hur gör man egentligen när man ska kolla toppfarten? Då bilen gör c:a 250 km/h är detta ett reelt problem. Det var ju betydligt lättare när man körde Yamaha RD125 som max gjorde 120 km/h.

    Förutsätttningarna som jag tycker dom borde vara är: Motorväg i princip utan trafik i bägge riktningarna och raksträcka och gärna lite svagt utför. Eftersom jag inte har dessa förutsättningar när jag normalt är ute och kör har jag aldrig lyckats komma upp i några högre farter. Oftast är det för mycket trafik på motorvägarna omkring Stockholm.

    Hur resonerar ni? Är det ok att gasa på även om man inte är ensam och måste det vara motorväg?

    Vore kul och höra lite åsikter i frågan.

    //Tb
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    Skall man testa toppfarten på exempelvis E20 så tycker jag att det skall vara tomt på bilar i samma färdriktning. Inte roligt att ligga i 110 och bli omblåst av en bil i 250+

    - Vad händer om någon byter fil
    - Stenskott, själv drabbats av idiot som "flög förbi"

    Men det är vad jag tycker.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    Nu vet jag inte hur natt trafiken är i sthlm.
    Men runt kl 03-04 är det riktigt dött i södra delarna av Sverige på motorvägarna.
    Nästan lite läskigt att nöta mil efter mil eftersom man blir så lätt fartblind om man kör en bil med schyssta fälgar utan vibrationer.

    I 9-5:an hade jag sakta sakta ökat från 110km/h på farthållaren till 160km/h utan att jag ens märkte det då jag inte ens mötte en lastbil på 4mil.

    Men 250km/h tar ju inte allt för lång tid att uppnå. Har du bra sikt framåt och inte ser någon bil så är det bara att brassa på.

    Jag har som regel att aldrig köra om "för fort" på motorväg då det är så jäkla svårt att uppskatta bakomvarande fordons hastighet.
    Saablös dåre

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    Sträckan måste vara fri från viadukter och påfarter. Helst skall man reka sträckan i förväg så vägbanan är fri från lösa delar samt fartkontroller.
    Spärrtid på >8mån vill man försöka undvika.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Hur gör man egentligen när man ska kolla toppfarten? Då bilen gör c:a 250 km/h är detta ett reelt problem. Det var ju betydligt lättare när man körde Yamaha RD125 som max gjorde 120 km/h.

    Förutsätttningarna som jag tycker dom borde vara är: Motorväg i princip utan trafik i bägge riktningarna och raksträcka och gärna lite svagt utför. Eftersom jag inte har dessa förutsättningar när jag normalt är ute och kör har jag aldrig lyckats komma upp i några högre farter. Oftast är det för mycket trafik på motorvägarna omkring Stockholm.

    Hur resonerar ni? Är det ok att gasa på även om man inte är ensam och måste det vara motorväg?

    Vore kul och höra lite åsikter i frågan.

    //Tb
    Motorvägen mot nynäshamn förbi berga är att rekommendera, nyasfalterat med viltstängsel och tillräckligt för att vara uppe i 250 efter halva sträckan (beroende på effekt såklart). Har själv rullat ett par gånger på den sträckan
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    Den här tråden påminner mig om en tråd i ett M5-forum för några år sedan.

    Där frågade en ung kille bla hur man på bästa sätt skulle utnyttja launch controlen på en V10 BMW M5. Flera forumdeltagare uttryckte sin starka oro över att en så ovan förare skulle testa pappas M5:a. Kille försäkrade dock att han var så mogen och medveten om riskerna så ingen behövde oroa sig.
    Sedan blev det ett uppehåll i inläggen och alla undrade hur det hade gått för honom.

    Snart därefter kunde man i tråden meddela att killen och 3-4 kompisar hade varit ute och testat bilen på ett privat flygfält. I slutet av flygfältet hade bilen delats i två delar av ett träd.
    Alla dog omgående!

    Själv hade jag för ca 10 år sedan förmånen (?!) att få åka med i en Ferrari 550 Maranello på en riksväg någonstans i Sverige. Som mest gick det i 280 km/tim.
    Efter denna tur har jag fullständigt tappat lusten att testa toppfarten på mina bilar.
    Det är nå´t så alldeles in i h-e farligt om man inte vet vad man gör. Och nästan per definition i Sverige vet man inte vad man gör om man åker fram i 250 km/tim.
    Om man inte är en van rally- eller banåkare förstås!

    Per L

  7. #7

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    E18 mellan Enköping och Stockholm brukar vara tom (genomsnitt på kanske 5 bilar i västlig riktning de gånger jag åkt) runt 3-4 på natten. Bra och rak väg, kanske inte bästa beläggningen men inga gropar eller så. Där och då tycker jag att det är ok att kräma på för fullt och ligga och pressa 200+ km efter km för att få ut den där sista km/h:en på GPS:en.
    9-3 Aero Coupé (2001)

  8. #8

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    Varför vill man veta maxhastigheten på bilen och dessutom testa det på allmän väg...

    Att ta en väg där det "bara" kommer 3-4 bilar spelar ju mindre roll då det oftast räcker med 1 för att det ska sluta illa.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    Hej,

    Ett utmärkt ställe att testa toppfarten på är Autobahn, jag tycker generellt att svenska vägar är för ibland kurviga samt men inte minst för guppiga(märks mycket när farten är över 200 km/h) kör ej över 200 km/h på svenska vägar pga det, Autobahn är bättre. Icke att glömma i gryningstider djurfaran....

    http://www.garaget.org/?car=71&image=356537
    http://www.garaget.org/?car=28125&image=501739

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    För sisådär 20 år sen arbetade jag på Volvos provbana utanför Borås. Där finns/fanns en fyr-filig motorväg med velodromkurvor där man utförde högfartsprov. Trots alla tänkbara säkerhetsåtgärder förekom incidenter.

    Kaniner var ett stort problem. En grävling eller en storväxt hare med större massa kan ställa till det rejält i farter över 200. Därmed inte sagt att jag aldrig kör fort på motorväg.

    I fysik brukar det finnas en irriterande kvadrat med när man beräknar krafterna, jag har inte läst fysik, men frågan är om det är värt risken att prova bara för sakens skull. Själv har jag inte provat toppfarten på min bil, vet bara att det ökar hyggligt upp över 200. Det räcker för mig.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Ett utmärkt ställe att testa toppfarten på är Autobahn, jag tycker generellt att svenska vägar är för ibland kurviga samt men inte minst för guppiga(märks mycket när farten är över 200 km/h)
    I 200+ upptäcker man kurvor och gupp som man aldrig märkt tidigare.
    Jag tycker flygrakor är lämpliga platser för liknande försök eftersom dom är lite bredare och är mer öppna även åt sidorna.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    Det är just sådant som beskrivs här ovan som gör det så farligt att köra fort om man inte har mycket vana av det. Man överraskas helt enkelt av saker som man aldrig förut upplevt som något problem och därmed vet man inte heller hur man skall hantera en sådan situation.

    När jag åkte med i 280 km/tim i Ferrarin var det mest bestående intrycket att vägen var obehagligt smal, krokig och gropig.
    När jag sedan dagen efter åkte samma väg med min BMW 3.0S i 120 km/tim upptäckte jag till min förvåning att vägen då upplevdes som bred, rak, och slät.

    Och visst Hamilton är det högst naturligt att testa toppfarten på sin bil. Så har det i alla fall alltid varit för mig ända till jag fick åka med i Ferrarin. I en BMW M5 jag hade åkte jag bortåt 250 några gånger och det upplevdes som helt odramatiskt. Mina planer var också att jag skulle testa den ostrypta toppfarten. Fast den planen avskrev jag som sagt var.

    Sedan är det skillnad på bil och bil också. Jag känner det tex som "säkrare" att åka 250 i en BMW M5 än 200 i min gamla 9-3Aero.

    Per L

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    Hej!

    Om det är fartkänsla ni är ute efter, ta en tur i 120km/h i min 99! Fyrväxlat och bortplockad mellanljuddämpare gör att farten känns som den dubbla.

    MVH

  14. #14
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: 9-5 / Hur testa toppfarten?

    Jag har inga som helst ambitioner att prova toppfarten, jag var mer nyfiken hur ni andra resonerar och hur ni brukar göra.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

Liknande ämnen

  1. Besviken på toppfarten
    Av Lidman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 02:32
  2. Kan denna toppfarten verkligen stämma?
    Av 9-3a i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •