Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

  1. #1

    GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Är det någon som vet vilka kablar man kan ta signal från till en subba bak i kombin? Sålde min Volvo och fick en subwoofer över.

    Subban kan ta både hög och lågnivåsignal.
    Behöver även lite ström så vet ni vilken kabel jag kan sno ström ifrån så vore det toppen. :-)

    Det sitter en amp till vänster i skuffen så jag förmodar att jag kan koppla in mig på den med "tjuvar", vet bara inte vilka kablar jag ska attackera. :-D

    Tack på förhand.
    SAABEN! Ja det är en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    tjuva ström till baslådan är oftast inget lyckat, det drar man som regel nya kablar till om man vil undvika problem.

    Vilka kablar du ska ta för signalen vågar jag inte svara på.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    tjuva ström till baslådan är oftast inget lyckat, det drar man som regel nya kablar till om man vil undvika problem.

    Vilka kablar du ska ta för signalen vågar jag inte svara på.
    Ok, då drar jag in elen separat. Men vilka sgnalkablar kan man använda för ljudet? De kablarna kan jag inte dra nya från huvudenheten.
    SAABEN! Ja det är en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    har du originalstereon eller är det eftermarknadsstereo du monterat?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    har du originalstereon eller är det eftermarknadsstereo du monterat?
    Tack för att ni intresserar er för denna tråd. :-)
    Det är originalstereon med en amp under sätet och en i skuffen till vänster bakom hjulhuset.
    Jag antar att det stora egentliga problemet är att subban kommer att följa med rear fader om man nu inte hittar en signal som inte följer med fadern.

    EDIT:
    Jag har hittat info om att det är BOSE system i MY08. Kan det verkligen stämma att det är i alla 08'or? I så fall har jag inte ampen under förarstolen utan det finns bara en amp i skuffen.
    SAABEN! Ja det är en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

  6. #6

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=225826

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Citat Ursprungligen postat av Fernsten
    Jag antar att det stora egentliga problemet är att subban kommer att följa med rear fader om man nu inte hittar en signal som inte följer med fadern.

    EDIT:
    Jag har hittat info om att det är BOSE system i MY08. Kan det verkligen stämma att det är i alla 08'or? I så fall har jag inte ampen under förarstolen utan det finns bara en amp i skuffen.
    Det tycker jag är det fina i kråksången, att du kan fade:a fram och minska basmängden eller fade:a bak för att få mer bas. Olika låtar/passagerare kräver olika mycket bas.

    SVAR PÅ EDIT:
    Om du har slutsteg bak men ingen subwoofer så har du Premium 150.

  8. #8

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Då förklarar det saken.
    Jag har börjat med att löda in två stycken RCA kontakter på lågnivåingångarna och har skruvat jorden i plåten som slutsteget sitter i och satte remotestarten för subben på rätt kontakt. Kliade mig på skallen var jag skulle sätta strömkabeln lite grann, satte in den provisoriskt i strömingången till slutsteget och drog igång stereon. Funkade klockrent, vilken rackarns bas det blev.
    (Vågade inte kräma på rejält då kabel inte satt fast.)

    I morgon ska jag kolla var jag ska sätta strömen permanent avsäkra den. Har ingen lust att dra en ny från batteriet. Det måste gå att använda någon av kablarna vid säkringsplinten. Men vilken jag ska tjuva från vet jag inte. Kanske någon vänlig själ vet det.

    Testade det tur-ture skrev om att använda fadern som bas reglering. Han har faktiskt en poäng där. Det var riktigt fiffigt faktiskt. Nu har jag ju iofs inställningar på subban, men det blir ju lite mindre pill på den med denna lösningen.
    SAABEN! Ja det är en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

  9. #9

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Sådärja. Nu är det klart.
    Plockade strömen från härvan som går till dragkroken.

    Nu ska jag gå ut och klistra tillbaka lacken på bilen.
    SAABEN! Ja det är en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Citat Ursprungligen postat av Fernsten
    Sådärja. Nu är det klart.
    Plockade strömen från härvan som går till dragkroken.

    Nu ska jag gå ut och klistra tillbaka lacken på bilen.

    Känns ju inte som en lösning jag skulle vilja ha på en så pass ny bil...

    Inga konstiga spänningsfall eller varma kablar av detta?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Fernsten
    Sådärja. Nu är det klart.
    Plockade strömen från härvan som går till dragkroken.

    Nu ska jag gå ut och klistra tillbaka lacken på bilen.

    Känns ju inte som en lösning jag skulle vilja ha på en så pass ny bil...

    Inga konstiga spänningsfall eller varma kablar av detta?
    Nej, det är inga problem. Nu har jag iofs ställt ned subban och kör den inte på max. Det är en 2,5 kvadratskabel som jag tog strömmen från, det borde räcka. Det är samma area på kabeln jag tjuvade från som jag körde med i tre år i volvon. Jag avsäkrade med 10 amp säkring då sticker den innan kabeln brinner vid mer än 120Watt uttag. Om det händer ofta får jag väl dra kräm från batteriet. Jag kanske tänker tokigt, rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

    Här finns hjälp att kolla upp kabelarea och säkringar. http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

    Minsta kabelarea för säkringar:
    35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
    25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
    20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
    16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
    0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.
    SAABEN! Ja det är en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    hmm säkrade upp med 10A?

    Hur gjorde du detta?
    Satte du säkringen i orginalhållaren där fram eller?

    Jag har bara dåliga erfarenheter av att pilla i bilens original kabelhärva, därav att iaf jag avråde från sånna saker.
    Köpte en sånn bil en gång och där brann det till fint nämligen, tog srsenheten och lite andra prylar på köpet...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hmm säkrade upp med 10A?

    Hur gjorde du detta?
    Satte du säkringen i orginalhållaren där fram eller?

    Jag har bara dåliga erfarenheter av att pilla i bilens original kabelhärva, därav att iaf jag avråde från sånna saker.
    Köpte en sånn bil en gång och där brann det till fint nämligen, tog srsenheten och lite andra prylar på köpet...
    Jag förstår vad du menar, jag har satt en hängsäkring på kabeln till subban. Kabeln som jag tog strömmen från är 2,5 kvadrat och borde vara säkrad så att det fulla uttaget om jag kopplar släp och kör med subban inte ställer till det. Originalsäkringen till släpet är kvar. Det vikitga är att man inte tar en säkring som är "starkare" än vad kabeln klarar. 10amp säkringen tänkte jag att den skulle ryka innan jag belastar subban mer än vad kabeln klarar. Eller... tänkte jag fel?
    SAABEN! Ja det är en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

  14. #14
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Nu var det längesedan jag höll på med stereobygge i mina bilar... Men att tjuva ström till ett slutsteg på detta sätt är ju bara så fel det kan bli

    Säkrat upp!?!?? Vad sitter det för säkring original till kabeln du snott ström från?

  15. #15

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Nu var det längesedan jag höll på med stereobygge i mina bilar... Men att tjuva ström till ett slutsteg på detta sätt är ju bara så fel det kan bli

    Säkrat upp!?!?? Vad sitter det för säkring original till kabeln du snott ström från?
    Det sitter en 20amp säkring på den.

    EDIT:
    Jag åker och köper en 10 kvadrat kabel och sätter den direkt på batteriet. Ja, jag ska avsäkra den med.
    Er oro smittar av sig, bättre att vara på säkra sidan.
    SAABEN! Ja det är en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Ditt ordval är fel! Säkra upp betyder att du sätter i en säkring med högre strömstyrka. Avsäkra är det du menar.

  17. #17

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Citat Ursprungligen postat av tur-ture
    Ditt ordval är fel! Säkra upp betyder att du sätter i en säkring med högre strömstyrka. Avsäkra är det du menar.
    Tack tur-ture
    Du har rätt, fel ordval av mig!
    (har ändrat i texten)
    SAABEN! Ja det är en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    tänk på att den nya kabeln ska vara avsäkrad max 30-50cm från batteriet.

    Som sagt, jag gillar inte när man pillar i bilens elnät och gör massa egna kopplingar, jag hade så i min tidigare bil, under tröskeln på förardörren, funkade jättebra tills jag höll foten där på, det smattrade till i säkringshållaren och bla srsenheten sa upp sig i samband med detta.

    Sen så kan det ju även vara värt att tänka på att det är skillnad i effekt mellan en baslåda och släpkärra, du har ju inte alltid full belastning osv men även om kablarna borde funka så tycker JAG ATT MAN INTE SKA CHANSA, inte på en så ny bil, en gammal 740 eller dyl så kanske men inte på en bil som är värd 150 000kr...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    7

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Fernsten har du möjlighet att ta lite kort på hur du lött kontakterna och hur du kopplat? Eller om någon annan som gjort likadant har bilder eller kanske en paint illustration

    Är i planeringsfasen för ljud på min nyinköpta 9-3:a och dammsuger forumen på info.

    Hittils så är jag med på att man löder in 4 rca på RRIN -/+ RLIN -/+ men ska de kopplas in med med y-kabel -/- samt +/+ mot extrasteget?

    Räcker det med att knipsa av en bit innan kontakten som går in i originalsteget i bakluckan skarva på en bit kabel med rca-honor och sen lappa ihop det igen som det var från början?

    Sen elen har jag förstått att man kan antingen dra ovanför pedalerna och vänstersidan för att då slippa borra eller borra genom torpedväggen vid handsfacket och dra på högersidan, ska man inte undvika att dra på vänstersidan pga störningar eller har det inte någon betydelse längre?

    Hoppas jag inte hi-jackar tråden för mycket, kan starta en egen tråd om det behövs.
    9-3 SC 2.0t BioPower -09

  20. #20

    Re: GAS Subba i en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

    Citat Ursprungligen postat av pepcid
    Fernsten har du möjlighet att ta lite kort på hur du lött kontakterna och hur du kopplat? Eller om någon annan som gjort likadant har bilder eller kanske en paint illustration

    Är i planeringsfasen för ljud på min nyinköpta 9-3:a och dammsuger forumen på info.

    Hittils så är jag med på att man löder in 4 rca på RRIN -/+ RLIN -/+ men ska de kopplas in med med y-kabel -/- samt +/+ mot extrasteget?

    Räcker det med att knipsa av en bit innan kontakten som går in i originalsteget i bakluckan skarva på en bit kabel med rca-honor och sen lappa ihop det igen som det var från början?

    Sen elen har jag förstått att man kan antingen dra ovanför pedalerna och vänstersidan för att då slippa borra eller borra genom torpedväggen vid handsfacket och dra på högersidan, ska man inte undvika att dra på vänstersidan pga störningar eller har det inte någon betydelse längre?

    Hoppas jag inte hi-jackar tråden för mycket, kan starta en egen tråd om det behövs.
    Inga problem. Du ska inte knipsa av kablarna, du ska ta lödkolven och bränna av lite så att trådarna kommer fram och löda på den nakna delen. Se bara till att du får trådarna rena innan du löder. Om du knipsar av dem kommer du att få problem när du ska få ihop kablarna, och om du sedan vill ta bort det är det inga kablar som är kapade, det är bara att isolera dem.

    Vad menar du med y-kabel?

    För strömmen så finns det en liten "plutt" på gummit vid sidan om kablarna som går genom torpedväggen. Den sitter på kanten på gummit ca: 6mm bred. Se till att du får igenom en kabeldragarfjäder där så kan du lättare få igenom strömkabeln. Tips är att ha på pyttelite fett på kabeln innan du drar igenom den, så ska du se att det är en lek att dra kabeln. Jag drog igenom där och har inte märkt av några strningr, ströngr... störningar. ( Fick till det till slut)
    SAABEN! Ja det är en 9-3 SC BioPower 2.0t 2008 facelift

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •