Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ryckig och ojämn acceleration 9-5 Aero -05, LÖST!

  1. #1

    Ryckig och ojämn acceleration 9-5 Aero -05, LÖST!

    Tänkte jag skule berätta min historia, alltid hjälper det någon.

    Jag har en 9-5 Aero SC -05 15000 mil som under en längre period(1 år) har varit lite ojämn under acceleration, laddtrycket gick inte alltid in på det röda, märktes mest vid motorvägsacceleration.
    Ibland sköt den iväg som den skulle men ibland ville den den inte riktigt 100%.
    Den kunde även göra ett litet ryck när man släppte av gasen efter en omkörning på motorväg.
    Jag la inte ner så mycket energi på det, men på senare tid har det märkts mer och mer.
    Jag spekulerade i backventilerna som det pratas om tidigare, men 05 och framåt har en annan konstruktion på dessa, det finns bara en backventil och den är inte längre blå, jag kollade upp den och den var ok.
    Jag böt dumpventil på måfå utan att det gjorde någon skillnad.

    Problemet kulminerade på semestern på resa med familjen(givetvis) då den började rycka ordentligt under acceleration, och hade stora problem att bygga laddtryck.
    Tog in bilen på verkstad och böt först DI kasett utan skillnad.
    Dom böt sedan vevaxelgivaren(som tydligen var ett vanligt problem) utan skillnad.
    Jag tog upp gasspjället som en möjlighet, dom menade att det alltid blir en felkod på gasspjället(jag hade inga koder...).
    Men vi böt tillslut gasspjället i brist på andra ideer, wow! NY BIL!
    Den drar nu stenhårt och stabilt på alla växlar, vilken skillnad, det här skulle man ha gjort för länge sedan!

    Kan hända jag kunde ha fixat detta genom att rengöra potentiometern på det gamla spjället men av ren lycka över att bilen går bra så behåller jag nog det nya spjället.
    9-5 2.3t Vector -08 SC Maxutrustad
    9-5 Areo -05 SC
    9-3 1.8t Linear SS -05

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: Ryckig och ojämn acceleration 9-5 Aero -05, LÖST!

    Måste berömma dig för ditt intiativ, har haft samma problem det senaste 6 månaderna utan att orka lyfta frågan på forumet.

    Dock har jag betydligt mindre ryck samt problem med laddet men de finns, fick tipset att rengöra spjällhuset då mitt största problem var ryck mellan 1000-2000rpm på högre växlar! Nu blir det till att rengöra spjällhuset så snart som möjligt

    Kul att det löste sig för din del!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. Ryckig acceleration 9-5 2,0
    Av Gostin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 23:33
  2. Ojämn acceleration
    Av saabsport83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 10:48
  3. Ryckig acceleration 9000 2.3t-96
    Av Nuno i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 13:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •