Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vit rök vid gassläpp OG9-5 2,0t -02

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Vit rök vid gassläpp OG9-5 2,0t -02

    Har sökt och kommit fram till antingen topplockspackningen eller turbon, men jag hoppas på mer definitivt svar av expertisen.

    Såhär gick det till:
    Låg på motorvägen i jämn fart på farthållaren, såg lite lite vit rök ibland, trodde det låg något torrt på vägen bara, typ damm. Kom till en nerförsbacke och då bröt helvetet löst... Rökfyllde hela E4:an med vit rök, även mötande körfält. Gasade på igen och då slutade det ryka nästan helt. Körde av efter ett par hundra meter och när jag släppte gasen på avfarten var det skogsbrand igen. Stannade och precis då tändes oljelampan. Kollade stickan och det rök lite ur oljepåfyllningen. Det luktade bränd olja men rök vitt ur avgasröret.
    Blev bärgad därifrån och nu står bilen 13 mil hemifrån, med det är en annan femma.
    Det rök även på tomgång.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Har sökt och kommit fram till antingen topplockspackningen eller turbon, men jag hoppas på mer definitivt svar av expertisen.

    Såhär gick det till:
    Låg på motorvägen i jämn fart på farthållaren, såg lite lite vit rök ibland, trodde det låg något torrt på vägen bara, typ damm. Kom till en nerförsbacke och då bröt helvetet löst... Rökfyllde hela E4:an med vit rök, även mötande körfält. Gasade på igen och då slutade det ryka nästan helt. Körde av efter ett par hundra meter och när jag släppte gasen på avfarten var det skogsbrand igen. Stannade och precis då tändes oljelampan. Kollade stickan och det rök lite ur oljepåfyllningen. Det luktade bränd olja men rök vitt ur avgasröret.
    Blev bärgad därifrån och nu står bilen 13 mil hemifrån, med det är en annan femma.
    Det rök även på tomgång.
    Det låter precis som det polarn råkade ut för när hans turbo gick åt fanders.

    Har du någon vatten i oljan / olja i kylarvattnet?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Det luktade bränd olja men rök vitt ur avgasröret.
    Om man får ett så stort oljeläkage i motorn, att motorns förbränning inte hinner med, då kommer oljan ut i grenröret. Då blir det så mycket vit rök. Likadant om turbon skär så illa att oljan trycks ut i röret ner mot katalysatorn.
    Så vit rök måste inte vara gjord av glykol.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Det luktade bränd olja men rök vitt ur avgasröret.
    Om man får ett så stort oljeläkage i motorn, att motorns förbränning inte hinner med, då kommer oljan ut i grenröret. Då blir det så mycket vit rök. Likadant om turbon skär så illa att oljan trycks ut i röret ner mot katalysatorn.
    Så vit rök måste inte vara gjord av glykol.
    stämmer bra det när min turbo gick åt skogen eller ja började bli dålig fick jag blått ibland och vitt ibland. efter turbo byte ingen rök alls. fast detta vara bara vid start för mig. dock så kom det in en 9-5 med turbo general ras och där rök det vitt hela tiden vid gas eller tomgång. kan dock inte säga att det är turbon för just dig. detta vara bara min upplevelse jag vart med om.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    De mest troliga är ju turbon som har gått men de är ju lätt att kontrolera annars om de är glapp i den eller inte.
    Men som du beskriver de så är de väldigt troligt i o med att så mycket olja har försvunnit.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Jag trodde att turboras genererade lite mindre mängd rök och framför allt mer när man gasade, alltså precis tvärt om.
    Men det kanske inte är säkert?

    Är bilen svårstartad med turboras? Har för mig att den var svårstartad när jag skulle rulla ut den till bärgaren.

    Antar att ett komptest är det första jag ska göra.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Jag trodde att turboras genererade lite mindre mängd rök och framför allt mer när man gasade, alltså precis tvärt om.
    Men det kanske inte är säkert?

    Är bilen svårstartad med turboras? Har för mig att den var svårstartad när jag skulle rulla ut den till bärgaren.

    Antar att ett komptest är det första jag ska göra.
    När GT17 ger upp är de oftast ett väldigt stort rökmoln som kommer.
    Men är de topp packningen är de en konstant dimma som kommer efter bilen. Har varit med om de med en spricka i toppen.
    Men att topp packningen på en 9-5a skulle gå sönder så lätt har jag svårt att tro då de är en stål packning.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Jag trodde att turboras genererade lite mindre mängd rök
    Det gör det också då det håller på att gå åt skogen med turbon, då puffar det oftast lite blårök! Men som miche.f skriver så ryker det vitt vid större ras!

    Min rök på samma sätt som din när min turbo havererade!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Jaha, då kan man gissa på massivt turboras alltså. Mindre jobb, men mer pengar...
    Provstartade för övrigt bilen när jag lämnade tillbaka hyrbilen och den startade utan problem (men rök fortfarande ). Antagligen var det bara inbilldning med det svårstartade innan.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Jupp, mycket riktigt var turbon rejält trasig. Impelllern var hel men glappade nog en centimeter.
    Jag har en Super Seven med saab-motor och ett GT17 i som fick släppa ifrån sig turbon (får väl köpa något värre till Super Seven nu ).
    Fem timmar på en gör-det-själv hall i Halmstad är inte kul, men det gick bra. Rök likadant i början men det var bara gammal olja som skulle bort. Körde en kvart innan det slutade ryka.

    Tack för all hjälp!
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Gjorde du rent tråget och IC/tryckslangar?

    Annars bör du göra detta omgående.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Gjorde du rent tråget och IC/tryckslangar?

    Annars bör du göra detta omgående.

    Mvh
    Viktigt och riktigt, det som 'Hyvens' påpekar.
    När vår bil havererade var det nog en dl olja i IC:n. Lambdasonderna var nersölade och det var t.o.m olja i spjällhuset och insugningsröret. Impellern var sönderslagen, och bitar därifrån tog sig in i en cylinder.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Mitt inlägg var riktat till trådskaparen, men det är ju bara bra om fler byter turbo på "rätt" sätt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Mitt inlägg var riktat till trådskaparen, men det är ju bara bra om fler byter turbo på "rätt" sätt.

    Mvh
    ...så jag skriver... ville ju bara understryka det viktiga och vettiga i ditt inlägg! Ska genast redigera lite...
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Vit rök vid gassläpp. 9-5, 2.0t, -02

    Nope, rengjorde ingenting. Impellern var intakt så jag tror inte det finns bitar i tråget. Men motvilligt kan jag ju ta ner det...
    Ska kolla IC-slangar insugsrör osv.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  16. #16

    Rådfrågning. Vit rök vid gassläpp, 9-5 2,0t

    Hejsan

    Jo det är så här köpte igår mig en Saab 9.5 2,0t sedan ...

    Den gick kanon inga missljud eller dylikt ingen rök eller nått när ja provkörde och så satte till och med i OBD läsare och kollade den efter felkoder vid provkörningen ..

    Men när ja igår hämtade hem bilen så gick den kanon nästan hela vägen hem resan var ca 10mil. 5min Hemifrån så började den ryka vit när ja släppte gasen inga jätte moln utan mer som puffar inget märktes på bilens ork eller dylikt lika pigg som innan bara vita röken och doften av bränd olja som min svärmor som körde bakom la märke till... kollade givetvis forum och dylikt när ja kom hem för att få svar men hitta massa olika anledningar tex vevhusventilation.. topplockspackning och Turbo ras ... frågan är va det kan vara rev isär insugsslangen till turbon och märkte att det va lite olja där inte mycket utan litegran. Turbon verka inte glappa alls mycket utan ytterst lite i sidled det vill säga ut och in i höjd vet ja att det är alltid lite men är det så att ja märkt detta innan den verkligen rasar eller är det säkert att köra och det lilla är ok .. eller va kan anledningen vara för bilen går som ett skållat troll och det ryker inget om ja drar fullt ös alla växlar utan bara om ja gasar till och sen släpper utan att växla ......

    Är tacksam för alla svar

Liknande ämnen

  1. 9000T16 -88 dör vid gassläpp
    Av -Konrad- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 12:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •