Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Hej!

    Ursäkta om denna fråga kanske besvarats tidigare men jag kände ändå att jag ville skapa en ny tråd angående detta problem. Har sökt runt på forumet här och fått lite vägledningen men behöver ytterligare hjälp.

    Det ligger till såhär att min sambos mor och farföräldrar har en mkt fint 9000cse av 98:års modell, extrautrustad och vad jag förståt en "classic" alltså a50 fast 98:an då. Motorn är den störe 2.3:an på 225hk (aero ?).

    Bilen har alltid gått kanon men nu har paret märkt att den inte alls går lika bra längre och efter en testkörning tyckte även jag att det saknades kraft. Kom ingen turbokick alls och bilen gick vad jag tyckte riktigt slött för att ha 225hk.

    Noterade då även att laddtrycksmätaren bara gick upp på halva även om jag la i en låg växel och riktigt drog på, bara halva oavsett.

    Min fråga är nu alltså vad det kan tänkas bero på? Misstanken riktades av mig på magnetventilen och vi testade att slå av och på tändningen för att höra om det "klickade" från den, men det lät dött. Felsökte min 900Turbo på detta sät och då klickade MV:en.

    Har ni experter några förslag på hur jag kan gå vidare i detta ärende?

    Tack i förväg!

    Mvh
    Johannes

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    De låter ju helt klart som om de är MVn som är trasig.
    Kan du testa med en annan MV o se om de funkar bättre så har du felet där.

    Sen om de är en classic eller A50 beror på om den är tillverkad -97 eller -98.
    De finns A50 som -98 års modell.

    Sen ja de är gamla Aero motorn men i o med att Aeron försvann till -98 års modell blev den ett tillval med bara manuell låda.
    Vill du veta mer så skicka ett pm.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Den verkar bara ladda på GLT, och brukar alltid vara MV som är trasig då.
    Tyvärr är dessa tråkigt dyra till T5.

    Försök åk till en Saab Verkstad för att få provlåna. Gjorde jag för 2år sen och de hade en man fick provlåna.
    Saablös dåre

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Tackar för svaren!

    Ja det känns som magnetventilen är den mest sannolika boven i det här dramat. Har läst runt lite och det verkar som om det kan hjälpa att ta upp och rengöra den? Antar att det är anslutningarna som kan kärva och att ta upp dessa och göra rent kan hjälpa, eller är det osannolikt? Kanske kan vara en vaccumslang som kärvar?

    Verkar som ni säger inte vara den billigaste reservdelen, men runt 1500kr på mekonomen får ju det vara värt om det väcker liv i en annars pigg bil. Är det tryggt att köpa därifrån eller är orginal från Saab det som gäller?

    En annan fråga är ju om det är enkelt att byta denna själv? Ser ju enkelt ut att lossa anslutningarna i form av el och vacumslangar eller är det något mer man bör tänka på? Kan det dyka upp diverse fel och larm sedan eller räcker det om man lossar på kablarna till batteriet för att undvika fel i form av "check engine" eller liknande efteråt?

    Än en gång, tack för hjälpen!

    Kollade upp fordonsuppgifterna och det ser ut att vara en classic det är fråga om eller vad säger ni? Hur pass ovanlig är denna modell, skicket är mkt fint på denna bil, blir kär varje gång man ser den

    /Johannes

    Fabrikat: SAAB 9000 CSE 2.3T/225 C
    Färg: RÖD Fordonsslag: PB
    Fordonsår: 1998

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Det är enklare än det ser ut! Oftast behöver man inte ens lossa batteripolen utan bara byta den rakt av

    Såg något om jämförelser mellan olika pirat/original MV men kommer inte ihåg resultatet, men vill minnas att det var här på STCS jag såg det

    MVH Hampus

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Det går att mäta om MV:n är trasig om man har en multimeter. Där är tre stift i MV:n, om du mäter motståndet (ohm) mellan mittenstiftet och det till vänster ska du ha ca 3 ohm +\- ohm och samma värde ska du få mellan mitten och höger. Får du inte det är MV:n trasig.

    Mer utförligt hittar du här: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=30&t=79521


    Fördelen med att köpa ny MV på mekonomen är att du har 3 års garanti där. Priset hade visst gått ner lite nu, låg väl runt 1300kr...

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Maniac
    Det går att mäta om MV:n är trasig om man har en multimeter. Där är tre stift i MV:n, om du mäter motståndet (ohm) mellan mittenstiftet och det till vänster ska du ha ca 3 ohm +\- ohm och samma värde ska du få mellan mitten och höger. Får du inte det är MV:n trasig.

    Mer utförligt hittar du här: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=30&t=79521


    Fördelen med att köpa ny MV på mekonomen är att du har 3 års garanti där. Priset hade visst gått ner lite nu, låg väl runt 1300kr...

    /Samuel
    Citat Ursprungligen postat av Bumpe_88
    Det är enklare än det ser ut! Oftast behöver man inte ens lossa batteripolen utan bara byta den rakt av

    MVH Hampus
    Låter kanon det här, tackar för vägledningen. Ska leta fram multimetern ur gömmorna och ett eventuellt byte känns ju lugnt efter era beskrivningar.

    Tar och provar MV:en från Mekonomen, känns enklast att beställa därifrån och 3 års garanti kändes ju inte fel.

    /Johannes

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Se alltid till att test mäta en mv innan du pluggar in den, annars riskerar du att skada styrsystemet/styrdonet om du skulle ha otur med mvn.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Se alltid till att test mäta en mv innan du pluggar in den, annars riskerar du att skada styrsystemet/styrdonet om du skulle ha otur med mvn.
    Ah, hur gör jag detta på bästa sätt? Antar att du menar att jag ska provmäta den nya med en multimeter innan på något sätt? Men den måste väl då kopplas in i elsystemet ändå för att kunna ge utslag?

    /Johannes

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Är inte så säker på att de går att mäta upp MVn om de är fel med den alla gånger.
    Den är lite komplicerad så provbyt istället.
    Men om den bara går på glt så skulle jag säga de är den.
    De är vanligt att dom går sönder o köp INTE nån på skroten utan alltid nytt.


    Modell år avgör INTE om de är en classic eller A50. Du måste kolla tillverknings datum.
    Är de 1997 så är de en A50 o är de 1998 är de en classic.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Jag kom på att det kan vara lämpligt att läsa igenom denna guiden innan du sätter i en ny MV. Eftersom du har en multimeter är det bättre att mäta en sak för mkt än att stå där sen med ytterliggare en trasig MV.

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Är inte så säker på att de går att mäta upp MVn om de är fel med den alla gånger.
    Den är lite komplicerad så provbyt istället.
    Men om den bara går på glt så skulle jag säga de är den.
    De är vanligt att dom går sönder o köp INTE nån på skroten utan alltid nytt.


    Modell år avgör INTE om de är en classic eller A50. Du måste kolla tillverknings datum.
    Är de 1997 så är de en A50 o är de 1998 är de en classic.

    /F
    Nej det blir till att köpa en helt ny, precis som du säger vill man ju veta att den är fräsch och håller ett tag till.

    Spanande in tillverkningsåret på transportstyrelsen och det är en 98:a med tillägget C i modellen så det torde röra sig om en Classic. Har ratt med träinslagg samt skinnklädsel med flygloggan tryck i ryggen, otroligt härlig bil

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Maniac
    Jag kom på att det kan vara lämpligt att läsa igenom denna guiden innan du sätter i en ny MV. Eftersom du har en multimeter är det bättre att mäta en sak för mkt än att stå där sen med ytterliggare en trasig MV.

    /Samuel
    Härligt Samuel, tackar för länken. Blir att studera den lite innan operationen!

    Tack alla för er hjälp, återkommer med resultat om hur det gick! Förhoppningsvis blir det bra fart på bilen igen

    /Johannes

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    50

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Är inte så säker på att de går att mäta upp MVn om de är fel med den alla gånger.
    Den är lite komplicerad så provbyt istället.
    Men om den bara går på glt så skulle jag säga de är den.
    De är vanligt att dom går sönder o köp INTE nån på skroten utan alltid nytt.


    Modell år avgör INTE om de är en classic eller A50. Du måste kolla tillverknings datum.
    Är de 1997 så är de en A50 o är de 1998 är de en classic.

    /F
    Lite offtopic kanske men blev lite fundersam över ditt påstående att a50 enbart fanns med bilar tillverkade 1997 då jag själv äger en som är av fordonsår 1998 och det står klart och tydligt a50 i mitt regbevis samt på transportstyrelsen!
    SAAB 9000 A50 2,0t -98 MapTun steg1

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: 9000 cse Classic 1998 laddar inte fullt

    Citat Ursprungligen postat av ST
    Lite offtopic kanske men blev lite fundersam över ditt påstående att a50 enbart fanns med bilar tillverkade 1997 då jag själv äger en som är av fordonsår 1998 och det står klart och tydligt a50 i mitt regbevis samt på transportstyrelsen!
    Lite off topic ja men jag har ägt en A50 av -98 års modell så jag vet.
    Efter årsskifter -97/-98 kom classic med samma utrustning o läder ratten kan ha funnits med.
    Men classic fanns bara med 3 ekrade fälgar medans A50 alltid va med 8 ekrade.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. 9000 Audio system i en 1998 Classic
    Av Angus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •