Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Funderingar kring laddtryck på 9000 T5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Funderingar kring laddtryck på 9000 T5

    Har funderat länge på varför jag har sånt ostabilt laddtryck på bilen, ibland till och med så den lägger av att ladda och bara ligger på 0,5bar...

    Många säger magnetventilen och en del säger luftläckage men det konstiga är att när bilen varit ström lös länge och man sätter igång den igen och ska åka ut och adaptera så kan den hålla laddtrycket stabilt på fullgas ett tag sedan börjar den att vandra igen och sen blir den aldrig mer stabil.

    Kan det vara programvaran i boxen som är knas eller är det drivstegen till MV som har lagt av? Den verkar ju ha svårt att adaptera sig och gör det jämt på nåt sätt.

    Ibland kan den få för sig att ligga stabilt men bara för några sekunder också. När laddtrycket ligger stabilt så ligger det på runt 1.0bar och skulle det vara luftläcka så tycker jag det borde visa sig på andra symtom eller??

    Kan säga att den svajjar olika mycke beroende på yttertemperatur, belastning och varvtal.

    Bilen i fråga det gäller är denna: http://www.garaget.org/?car=61477
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Funderingar kring laddtryck på 9000 T5

    Börja med att kolla om den ligger stabilt på GLT.
    Dra en slang mellan kompressorhusets nippel o membrandosan.
    Kör i hela registret o då ska den va stabil på 0,4.
    Är den inte de så börja med att leta luft läcka o även kolla hur membrandosan är.

    Är de stabilt glt så är de en luft läcka nån stans. Kolla efter spruckna slangar o då även vakum slangar. De kan va väldigt svårt att hitta.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Funderingar kring laddtryck på 9000 T5

    Bytte tillbaka för nån vecka sedan till orginal boxen och satte tillbaka en ny slang mellan kompressor och wastegate och då låg glt på 0,2bar så jag fick justera upp det till runt 0,4-0,5bar

    men sen när jag bytte tillbaka till steg 2 boxen och kopplade in magnetventilen så blev det ingen skillnad. Borde ju ha samma GLT nu som med orginal boxen.

    Före trimningen så låg trycket på ca 0,4bar sedan efter trimning så har den aldrig varit stabil på trycket, därför tyckte jag att det va lite konstigt att den hade ändrat sig sedan när jag satte tillbaka orginal igen...

    Dock så har jag gjort en liten halv renovering av motorn också emellan och fick då byta ut alla grenrörsbultar pga läckage som varit där om det gjort nån skillnad och att topplockspackningen varit trasig?

    Hur som helst så har jag aldrig fått nån förbättring eller försämring av svajjandet...
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. diverse funderingar kring huvudenheter i 9000 Aero...
    Av -Konrad- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 07:38
  2. Funderingar kring bilköp (9000)
    Av Garmfighter i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 08:20
  3. Funderingar kring 99/900
    Av ZoM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 14:40
  4. Funderingar kring att byta till B234E/L/R i 9000 B204E
    Av Xmit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 16:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •