Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Hej!
    Blev klar med bilen igår, efter ett oljetrågsbyte och byte av slavcylinder...
    Vid ett tillfälle så gav domkraften jag hade att palla upp motorn vika men tog och hissade upp den omgående igen.

    Nu knackar bilen så man kan tro att det är en gammal traktor som kommer körandes.. (Vilket den absolut INTE gjorde förut)
    Jag var tvungen att köra ner till Göteborg(7mil) fram och tillbaka men den knackar lika mycket..
    Temperaturen sticker inte iväg utan den knackar bara..

    Vad kan det vara??

    Jo, bilen är en Saab 9000 2,3 ltt -95

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 123
    Medlem#
    7182

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Hej!

    Har du oljetryck?

    Vet inte hur det är på B234, men borde väl vara någon typ av oljepickup/sil, denna kanske har hamnat fel alternativt är igensatt?

    MVH

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Varningslampan för oljetrycket lyser inte.. Om det är det du menar?

    Jag tog och rengjorde oljesilen innan jag skruvade ihop tråget...

    Brorsan hörde den och trodde det var dålig smörjning alternativt någon ventilfjäder som gett sig..?

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 123
    Medlem#
    7182

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av jamo
    Varningslampan för oljetrycket lyser inte.. Om det är det du menar?
    Hej!

    Jo, precis. Lyser den när du har tändningen på? Om den inte lyser då så har du nog en defekt oljetrycksgivare, alternativt lampa i instrumenthuset. Risken finns då att du har åkt utan oljetryck utan att ha en chans att veta om det.

    MVH

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Jag sprang ner till bilen och slog på tändningen.
    Och den tänds inte.

    Jag startade motorn och lampan tände inte till i startögonblicket som tex abs-lampan gör..

    Vad ska jag börja med?

    Är sådär måttlig road utav att skruva med bil efter 1.Kopplingsbyte 2. Växellådsbyte och 3. slavcylinderbyte + oljetrågsbyte

    Dem tre tillfällena har jag gjort på mindre än 3 veckor samt inom 150mil.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 123
    Medlem#
    7182

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av jamo
    Jag sprang ner till bilen och slog på tändningen.
    Och den tänds inte.

    Jag startade motorn och lampan tände inte till i startögonblicket som tex abs-lampan gör..

    Vad ska jag börja med?

    Är sådär måttlig road utav att skruva med bil efter 1.Kopplingsbyte 2. Växellådsbyte och 3. slavcylinderbyte + oljetrågsbyte

    Dem tre tillfällena har jag gjort på mindre än 3 veckor samt inom 150mil.
    Hej!

    Kontrollera så att kabeln till givaren är ansluten, vet inte vart den sitter på 9000 men om det är som på og900 så är det i närheten av oljefiltret.

    Om kabeln sitter i men lampan trots inte lyser så skulle jag för enkelhetens skull prova en annan givare.

    Misstänker att det är lite jobb att plocka ur instrumenthuset för att kontrollera om lampan är hel eller inte, men det är väl nästa steg om det inte löser sig med byte av givaren.

    MVH

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Börja med olje tråget o kolla hur pickuppen sitter.
    Sen kollar du lagren hur dom är.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Kontrollera så att kabeln till givaren är ansluten, vet inte vart den sitter på 9000 men om det är som på og900 så är det i närheten av oljefiltret.

    Om kabeln sitter i men lampan trots inte lyser så skulle jag för enkelhetens skull prova en annan givare.

    Misstänker att det är lite jobb att plocka ur instrumenthuset för att kontrollera om lampan är hel eller inte, men det är väl nästa steg om det inte löser sig med byte av givaren.
    Jag får titta upp det mer imorgon..

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Börja med olje tråget o kolla hur pickuppen sitter.
    Sen kollar du lagren hur dom är.
    Oj, plocka ner oljetråget igen..
    Jag kollade lagren igår innan jag slängde upp det här "nya" oljetråget..
    Pickupp är det samma som oljesil?

    Isf är jag rätt säker på att den sitter rätt.
    Men osäker på hur ren den är på insidan..

    Dum som man var så flyttade jag inte över från den gamla sumpen..
    Och tom ännu värre så hann jag slänga den..

    Om det är den det är fel på, kan man köpa en ny sådan?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    807
    Medlem#
    11844

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Oljetryckskontakten sitter i bakkant på motorn, mot torpedväggen till. Mitt på blocket sitter den med en enkel kabel ansluten till sig.

    Lys upp mellan drivaxel och kaross så ska du se den där mitt på blocket, kan vara lite trixig att komma åt men ska nog gå bra.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Oljetryckskontakten sitter i bakkant på motorn, mot torpedväggen till. Mitt på blocket sitter den med en enkel kabel ansluten till sig.

    Lys upp mellan drivaxel och kaross så ska du se den där mitt på blocket, kan vara lite trixig att komma åt men ska nog gå bra.
    Den sitter ovanför mellanaxeln då?
    Jag ska titta till det när jag ändå måste ta ner tråget för felsökning..
    Tack för alla tips!!

    När jag försökte rengöra oljesilen sist använde jag mig av vanlig avfettning plus kokande vatten som jag hällde i den tills all avfettning var borta, sen fick den torka innan jag skruvade ihop den..

    Rengjorde jag den på fel sätt??

    Vad ska man använda annars?

    Kan man använda oljesil ifrån vilken kortmotor som helst??

    Och så sista frågan, kan jag använda grundmotorn från en 2,3i i min 2,3t om det skulle vara fel på motorn??

    Många frågor... Men bättre fråga först..

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    206

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Ang oljetrycksgivaren så är min upfattning att de är ganska vanligt på 9000 att dom ger upp efter många mil, ja har fått bytt den på båda mina 9000.

    Det är nog vanligare att den går sönder än lampan i instrumentpanelen.

    Den är lätt att byta underifrån om man har möjlighet att hissa upp bilen, och man behöver ej tappa ur oljan.
    Tror den kostar typ 50-70kr både på mekonomen o Saab.


    Mvh
    Robert
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Väldigt vanligt att oljetrycksgivarna går sönder, och inte varnar när oljetrycket väl är för lågt. Gäller inte bara 9000 utan även ng900 och og9-3/9-5. Dålig kvalitet helt enkelt.

    Ny givare kostar under 100-lappen på valfri reservdelsfirma. Eftermarknadsgivarna har något mindre nyckelvidd än original, vilket underlättar monteringen.

    Avfettning + hetvatten funkar finfint för att göra rent ett oljetråg. Att ta loss skvalp-plåten och silen är självklara moment vid rengöringen. Man bör även byta o-ringen som sitter där silens rör går in i tråget och det kan vara på sin plats att byta o-ringarna till stamröret mellan oljefilteradaptern och baksidan på blocket. Man ser röret när tråget är borta. Dessa o-ringar kostar också under 100kr hos Saab.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Jo, jag tog loss skvalp-plåten och oljesilen, dessa rengjorde jag separat..
    Men det var som hårt olje-klägg på silen som jag har blivit tveksam till om det verkligen försvunnit på insidan utav oljesilens rör..

    Om jag tar isär allt, kanske man ska låta den dra sig i något bra lösningsmedel i ex. ett dygn?

    Om jag inte får det bra, kan jag ta oljesilen ifrån vilken kortmotor som helst?

    Jag ska ta och byta givaren i samband med det andra..

    Har lyckats skada mig så bilen får vänta..

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Ska du göra rent så gör de ordentligt ja.
    Glöm bara inte att låta de rinna av o torka så de inte kommer in i motorn.
    Sen får du ju se innan du gör nått om de är nått du kan göra för att rädda motorn. För är de ram lagren så kan ju blocket va skadat o då är de inte lika kul längre.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Sil från 9000 94-98 är de som passar i tråget.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Tack än en gång allihopa för bra svar!

    lagrena såg fina ut innan jag skruva ihop tråget i fredags..
    Men ska ta och kolla upp dem ordentligt(Hoppas dem inte tagit stryk)..

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Nu har jag skruvat isär oljetråget.
    Man kan ju konstatera att oljeröret som går till oljefiltret har lossnat.
    Så nya packningar på den så ska det förhoppningsvis vara bra..

    Oljesilen såg riktigt fin ut , så det var inte pga den, men ska rengöra ändå för säkerhets skull.

    Lagrena såg inte värmeanlöpta ut, såg inga synliga skador, men den knackade ju i toppen, så tror inte att det ska vara något fel där...

    Så nu ska jag vänta in lite pengar nästa vecka och byta packningar och skruva ihop grejerna då(vet att det är billiga grejer, men har slut på klirret)..

    Men förhoppningsvis ska jag kunna köra med bilen då..

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    807
    Medlem#
    11844

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Byt givaren också då för du skrev väl att lampan inte lyste när du vred på tändningen??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Byt givaren också då för du skrev väl att lampan inte lyste när du vred på tändningen??
    Stämmer bra det! Råkade glömma bort det..

    Men den ska givetvis bytas med.. Lika bra!!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Dieselknack i en Saab 9000 2,3t

    Nu är bilen klar och fungerar bra!

    För dem intresserade så var det röret bakom oljefiltret(inuti tråget) som hade lossnat. Jag bytte ut o-ringarna på det röret samt olje-silen.
    Kostade 51kr hos saab.

    Ny oljetempgivare kostade 65kr på meca.

    Jag passade även på att fråga vad en ny olje-sil kostade när jag ändå var på saab, den kostar 1676kr.. Ifall någon undrar..

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Samma växellåda i 9000cse -94 jämfört med -95
    Av Teet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-09-26, 13:41
  2. Saab 9-3 bensinmotor med dieselknack!
    Av matte_kalling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 22:21
  3. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •