Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Trasig generator?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Herrljunga
    Inlägg
    230

    Trasig generator?

    Var idag och handlade lite käk, och när jag skulle bege mig hemmåt igen så var bilen väldigt segstartad samt att "Check Engine" tände sig. Stängde av motorn igen, och efter det ville den inte gå igång igen. När man vred på nyckeln så var det knappt att startmotorn drog runt. Fick iaf starthjälp av en snäll farbror på på parkeringen, den gick igång helt utan problem. Körde ca 300 meter innan de började gå lite skumt. Körde en på en parkering och stanande där. Den gick väldigt skumt på tomgång, fick hela tiden hålla lite gas för att den skulle hålla sig igång. Efter kanske 2-3 min så började varvtatel gå upp och ner lite samt att lampan "Check Engine" tände sig igen. Stängde av den, och sedan gick den inte att starta igen.

    Så där står bilen nu. Batterilampan har lyst i några dagar, jag trodde att den lyste för att batteriet eller något började bli dåligt, men så var det inte enligt far min. Ska ta den till en verkstad i morgon eller övermorgon så de får kolla på den. Enligt farsan så kan det mycket väl vara generatorn som är kass, låter ganska troligt enligt mig med. Någon som har något annat förslag?

    Bilen i fråga är en 9000 CD från -89.
    = Inte min längre: Saab 9000 CD -89 =

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Laddnings regulatorn är dålig på din bil.
    Lysser laddningslampan måste man kolla upp de för den lyste INTE för att ett batteri är dåligt eller spänningen blir för lågt.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Herrljunga
    Inlägg
    230
    Ja, fick reda på det av farsan när det var försent

    Är min första bil så kunskapen om allt är inte på topp än.
    = Inte min längre: Saab 9000 CD -89 =

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Sånt som händer men tyvärr är inte den så billig orginal vad jag vet.
    Laddnings regulatorn.
    Men byt batteri om du är osäker på den så lär det bli en bra bil sen.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    kan väl vara kolen som är slut med, kostar typ 100kr. tror ju jag om den gått några mil.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Herrljunga
    Inlägg
    230
    Den har gått 26. Det jag inte fattar är varför "Check Engine" tände sig. Kan det bero på att tändningen började variera när den hade varit på en stund. Var precis innan den började gå konstig och hoppa lite som den började lysa.
    = Inte min längre: Saab 9000 CD -89 =

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    när strömmen tar slut så funkar ju inte tändingen, säkert därför, på en bil me gammal hederlig tändspole så märker man det genom att man kan gasa mindre o mindre innan den till slut dör, eller det kanske är tändspole på din också, har inte koll på det faktiskt

    men har den gått 26 så är nog hett tips att kolla om kolen är slut i generatorn, du kan ju testa mäta spänningen o prova knacka på generatorn lite. bör ligga runt 14volt. men det kan ju vara nåt annat fel med.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Herrljunga
    Inlägg
    230
    Om det nu skulle tänkas vara generatorn som har gett sig, vad brukar en sådan kosta på skroten då?

    Ska plocka ur batteriet i morgon och ta och ladda det så att jag kan köra hem den från stället den står på nu. Känns lite säkrare att ha den hemma.
    = Inte min längre: Saab 9000 CD -89 =

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Inte ofta en generat går sönder men försök få tag på en generat från en bil med acc då den är kraftigare än dom andra.

    Men oftast räcker det med att byta kol och laddnings relät.

    Men vad den skulle kosta på skroten vet jag inte.
    Bättre att söka på de och se vad dom vill ha för det.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Ladda batteriet så snart det går, de tar stryk om de är urladdade över 24 timmar.
    Troligen generatorn. Lampan lyser när laddningen inte fungerar.
    Kan vara kolen som är slut som tidigare nämnts eller kollektorn (som kolen ligger an mot) som är utslitna. Är det kollektorn måste man byta generator de går inte att byta som med kolen.

    Generatorer brukar man kunna få renoverade för runt 2 lök (du lämnar in din gamla i utbyte). Jag köpte dock en på skroten för 700, lite chansning men den funkade fint.

    Lycka till!
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Jag lämnade in min bil för renovering av generatorn och då monterade dom bort generatorn, renovering med nya delar och till svarvning av kolen anläggnings yta och sen montering.
    Kostnad 1400:-
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Herrljunga
    Inlägg
    230
    Har fått hem bilen nu. Tog ur batteriet och laddade det fullt i går och nu när jag har satt i det igen har helt plötsligt varningslampan slocknat och den laddar 14V som den alltid har gjort. Blir inte klok på detta.
    = Inte min längre: Saab 9000 CD -89 =

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    mm kan vara kolen som är på gång o ta slut, var uppmärksam bara.
    när jag köpte kol till en generator till min förra toyota så svarvade killen till min kollektor gratis. o kolen fick jag ge 40kr för, tips för de som tycker det är dyrt så finns han i mjölby, minns dock inte vad stället hette.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131
    Ganska säker på att kolen är utslitna. Dom sitter i samma modul som laddningsregulatorn. Kostar ca 200 kr på mekonomen.
    SAAB 99 GL -83 T16

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Herrljunga
    Inlägg
    230
    En klasskompis jobbar i vanliga fall på något företag som svarvar massa saker ,gjuter massa i tex kolfiber mm (har inte fått något större grepp om vad exakt). Han sa iaf att han kunde ta och fixa kol till bilen med hjälp av vad de har där, de skulle iaf enligt han hålla i en evighet och lite till. Får väl köra på det. Bilen har gått bra i över en vecka nu, men det är väl ändå bäst att byta så man inte hamnar där igen.
    = Inte min längre: Saab 9000 CD -89 =

Liknande ämnen

  1. kablat igång bil med fruset batteri, generator trasig!
    Av hall112 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 21:21
  2. Taskigt Batteri eller trasig generator, vad tror ni?
    Av Phed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 15:22
  3. [LÖST] Dåligt med ström 9000i -90
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 22:50
  4. Trasig generator?
    Av Trabant i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 07:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •