Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9000 cs orkeslös efter toppackningsbyte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    17

    9000 cs orkeslös efter toppackningsbyte

    9000 92 bilen e totalt orkeslös efter packnings bytet (toppen planad )laddar inte ens till de gula! pckingen är bytad med insug o turbo lmm kvar o kopplad i bilen säkring 5 (apc) är helmen de blir ingen skillnad om den sitter i eller inte bilfan gör väl en 80-90 km
    nån me ett riktigt bra tips
    bilen ladda fint innan packnungsbytet
    visst fan låter de som limp home ?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: 9000 cs orkeslös efter toppackningsbyte

    Min gissning är att någon eller båda kammarna sitter fel.

    Jag är väldigt skeptisk till att limp home fanns 1992.

    Lär dig att stava och skriva någorlunda korrekt
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    17

    Re: 9000 cs orkeslös efter toppackningsbyte

    mm skall försöka att stava rätt !
    lämnade iväg toppen med kammarna på och fick tillbax dom med kammarna på börjar undra om han som planade hade av dom o har skiftat plats på dom den med ett X på sitter närmast torpeden e de rätt ?
    kollade inte innan man tror ju att dom som håller på me sånt har koll på läget !

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: 9000 cs orkeslös efter toppackningsbyte

    Citat Ursprungligen postat av elmud
    mm skall försöka att stava rätt !
    lämnade iväg toppen med kammarna på och fick tillbax dom med kammarna på börjar undra om han som planade hade av dom o har skiftat plats på dom den med ett X på sitter närmast torpeden e de rätt ?
    kollade inte innan man tror ju att dom som håller på me sånt har koll på läget !
    Det mågis avser är nog att kamaxlarna kuggats in i fel position när toppen monterades tillbaka i bilen.
    Mer info bland annat här: http://forum.saabturboclub.com/viewt...06369#p1806369
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    VARA
    Inlägg
    19
    Medlem#
    2424

    Re: 9000 cs orkeslös efter toppackningsbyte

    Om man inte gradar av kanterna i förbränningsrummet på toppen efter planing så blir det väldigt lätt spikningar som i sin tur gör att laddet regleras ner, kan vara det som har hänt. Angående Limphome som "mågis" skrev om så kom det redan på Saab 16v mitt på 80talet.

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234

    Re: 9000 cs orkeslös efter toppackningsbyte

    Jag gissar också på att någon eller båda kammarna står fel. Har varit med om detta fenomen förut på en bil efter topplockpacknings byte.

    Bara att nollställa motorn och sen kolla om kammarna står rätt.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: 9000 cs orkeslös efter toppackningsbyte

    Citat Ursprungligen postat av elmud
    mm skall försöka att stava rätt !
    lämnade iväg toppen med kammarna på och fick tillbax dom med kammarna på börjar undra om han som planade hade av dom o har skiftat plats på dom den med ett X på sitter närmast torpeden e de rätt ?
    kollade inte innan man tror ju att dom som håller på me sånt har koll på läget !
    De finns ingen i värden som kan plana top med kammar på, man tar bort dom vid planing och dom ska sättas tillbaka enligt dom märke mot överfall och vevaxel, kolv 1 i kompressions läge(ÖDP ).
    Vad menar du med x mot torpedvägen ?
    Mitt tips är att be någon att kolla på så får man svar om man är ihopsatt rätt.. De tar endast 1minut att avgöra detta.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    17

    Re: 9000 cs orkeslös efter toppackningsbyte

    kammarna står rätt felet åtgärdat ! liten fadäs var det iallafall efter diverse felsökningar så kom vi fram till att turbon inte snurrade ! Å varför inte de då JO en liten bricka fanns i avgashuset o hur kan den hamnat där ? fattades ingen bricka vid återmonteringen . bilen funkar som den skall !

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: 9000 cs orkeslös efter toppackningsbyte

    Citat Ursprungligen postat av elmud
    kammarna står rätt felet åtgärdat ! liten fadäs var det iallafall efter diverse felsökningar så kom vi fram till att turbon inte snurrade ! Å varför inte de då JO en liten bricka fanns i avgashuset o hur kan den hamnat där ? fattades ingen bricka vid återmonteringen . bilen funkar som den skall !
    Aaahh, vad sur man blir på sig själv när man väl upptäcker en sådan miss, jag har erfarenheter av det, och vad glad man blir när det inte är så svåra fel.

    Ha så skoj nu och försök att inte sätta bilen i ett träd, det kan göra riktigt ont...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Tickande 900i 16v efter toppackningsbyte
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 20:12
  2. 9000 startar inte efter toppackningsbyte
    Av kolmen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 22:04
  3. Dricker vatten! (igen efter toppackningsbyte)
    Av j0kk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •