Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

  1. #1

    Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

    Hallå!

    Tänkte höra om det finns någon som kan svara på vad det kan vara för fel på min og900 T16 -88.

    Upp till grundladdtryck går bilen kanonbra men så fort laddtrycket börjar bli lite högre så börjar motorn hacka lite lätt och gå orent.Fortsätter man ändå att accelerera så svajar laddtrycket fram och tillbaks från början till det röda och sjunker till mitten på halva gula och pendlar där emellan på mätaren samt att motorn fortsätter att gå orent.
    Har även märkt att när man trycker ner koppling mellan tex.växlingar så faller tomgången ner till ca.500 varv för att sedan direkt återhämta sig.Kanske har något samband?

    Vore grymt tacksam för svar då jag är 50 mil hemifrån!

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

    Hej!

    Låter som du har vacuumläckage, alternativt bränsleproblem. Kan även vara tändningen som står tokigt fel, eller kassa tändstift (eller något övrigt när det gäller tändningen för den delen).

    Jag hade börjat med att kolla så att inte någon slang har hoppat av, skulle även kunna vara spricka i en gavel på intercoolern (om du har en IC med plastgavlar). Ta även en titt på hur tändstiften ser ut och om du har möjlighet kontrollera även så att tändningen står rätt och skicket på övriga tänddelar.

    MVH

  3. #3

    Re: Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

    Tack för svaret!

    Alla vaccumslangar är nya.Har kontrollerat dom en extra gång med.
    Även tänddelar är nya.
    Nästa steg blir att kolla upp bränslet.Hur gör man det på bästa sätt?
    Ska skruva bort intercoolern med och kontrollera den.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

    Hej!

    Skall gå att flödesmäta pumpen, så att det inte är den som är boven, dock kommer jag inte ihåg hur mycket den skulle flöda på låt säga 1minut...

    Inget onormalt högt tjut från bränslepumpen? Isåfall kan det vara ett tecken på att den håller på och tacka för sig. Skulle även kunna vara ett igensatt bränslefilter, om inte det är bytt på länge.

    Om du hade bytt tändstift, hur såg de gamla stiften ut?

    Långsökt, men vet du skicket på avlastningsventilen? Om den läcker som ett såll vid laddtryck så borde det resultera i att bilen inte får korrekt luft/bränsleblandning. Ett enkelt sätt att testa den är att försöka suga upp membranet med den 4mm vacuumslang som sitter på insuget och går till avlastningsventilen. Om det går att suga i slangen utan motstånd så är membranet i ventilen defekt, detta är mycket vanligt. Har fått byta tre ventiler (på tre bilar totalt...) hittils på 900 turbo, i mitt fall var detta dock inget som märktes på gången under körning.

    MVH

  5. #5

    Re: Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

    Där träffade du verkligen mitt i prick.Har tyckt att bränslepumpen har tjutit mer än normalt, så där kan ju felet ligga.Jag reagerade verkligen på att den lät mycket mer än på mina andra 900:or(har inte kört speciellt mycket med denna).Och jag som ska köra minst 60 mil till med den innan jag är hemma igen....

    Kontrollerade intercoolern utan resultat tidigare.

  6. #6

    Re: Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

    Har nu varit ute och lyft på skivan i bagaget och kan konstatera att Bränslepumpen inte låter frisk.Både ett högt tjutande ljud och ett nästan mekaniskt ljud också!

    Ingen som vet var man kan få tag på en bränslepump runt Lysekilstrakten?och eventuellt en bra verkstad?

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

    Hej!

    Biltema har nya pumpar lösa som skall passa i orginalarmaturen, även Speedparts säljer bränslepumpar (är ju inte så många mil till Uddevalla från Lysekil).

    MVH

  8. #8

    Re: Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

    Har nu börjat byta pump själv men det är en grej jag inte fattar hur man ska göra.Hur man får ut bränslepumpen ur den svarta behållaren som satt i tanken???ska det bara vara att dra ut den eller sitter den med något?Vågar inte ta i så man förstör något.

    Är det något annat jag bör tänka på när jag är där och härjar?

    Stort tack till dig med alla tipsen

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

    Citat Ursprungligen postat av aero16v
    Har nu börjat byta pump själv men det är en grej jag inte fattar hur man ska göra.Hur man får ut bränslepumpen ur den svarta behållaren som satt i tanken???ska det bara vara att dra ut den eller sitter den med något?Vågar inte ta i så man förstör något.

    Är det något annat jag bör tänka på när jag är där och härjar?

    Stort tack till dig med alla tipsen
    Hej!

    Jag har tyvärr inte bytt någon Bosch-pump, och jag misstänker att armaturen inte är samma som armaturen till de senare Walbro-armaturerna, så jag vågar inte svara exakt på hur man får ur själva pumpen ur armaturen.

    När jag bytte bränslepump på min röda 900 så passade jag på att byta diverse o-ringar, kan vara värt att se över.

    MVH

  10. #10

    Re: Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

    UPDATE!

    När jag skruvat lös allt från bilen så drog jag och skulle hämta den nya pumpen som jag varit där och beställt dagen innan.
    Kommer dit och självklart har dom grejat fram fel pump.Får sedan veta att dom inte har en sådan pump som jag skulle ha, men han som stod i kassan skulle ringa runt och höra sig för lite vilket var hyggligt av honom.Han ringer senare aoch sa att han fått tag på en för 2500kr istället för 650kr som den första skulle ha kostat!

    Så det blev att jag skruva tillbaka dom gamla pumparna efter jag kontrollerat att bägge gick iaf.Kanske inte är det som är felet men vad vet man.

    Kopplade sedan bort APC-boxen och körde en sväng.Bilen går kanonbra på grundladd.Så nu får jag väl ha en lättryckare till jag kommer hem

    Har du några fler bra tips?

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

    Citat Ursprungligen postat av aero16v
    UPDATE!

    När jag skruvat lös allt från bilen så drog jag och skulle hämta den nya pumpen som jag varit där och beställt dagen innan.
    Kommer dit och självklart har dom grejat fram fel pump.Får sedan veta att dom inte har en sådan pump som jag skulle ha, men han som stod i kassan skulle ringa runt och höra sig för lite vilket var hyggligt av honom.Han ringer senare aoch sa att han fått tag på en för 2500kr istället för 650kr som den första skulle ha kostat!

    Så det blev att jag skruva tillbaka dom gamla pumparna efter jag kontrollerat att bägge gick iaf.Kanske inte är det som är felet men vad vet man.

    Kopplade sedan bort APC-boxen och körde en sväng.Bilen går kanonbra på grundladd.Så nu får jag väl ha en lättryckare till jag kommer hem

    Har du några fler bra tips?
    Hej!

    Det var surt!

    Men hursomhelst, skulle kunna vara ett igensatt bränslefilter också, har du koll på när det byttes senast? Om det är fullt i skit så hämmas ju flödet kraftigt när det behövs lite mer soppa (dvs vid laddtryck).

    MVH

  12. #12

    Re: Bilen börjar hacka samt svajande laddtryck og900 T16 -88

    Det får bli nästa steg att byta bränslefiltret.Kan ju vara det som är boven för jag antar bränslepumpen får jobba mer om filltret är igensatt och det kanske är därför som den låter mycket mer än normalt nu!
    Tänkte byta filter det när jag kommer hem igen.Vill inte ligga på backen och mecka.

    Tackar för väldigt bra tips utav dig!!!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Temperatur problem 9000
    Av Kaktus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-18, 17:24
  2. 9000 turbo börjar hacka vid turboladd
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •