Visa resultat för omröstning: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

Antal röster
83. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

    50 60,24%
  • Nej

    33 39,76%
Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 180

Ämne: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

  1. #1

    Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Äntligen som Gert Fylking brukar säga
    http://www.e24.se/lifestyle/resor/barnf ... lecomments

    Jag betalar mer än gärna extra för att få flyga barnfritt hur är det med övriga?

    Förra året på hemresan från Kreta var det en unge som grina och skrek oavbrutet i stolen framför och det var ingen direkt lysande avslutning på semestern

    Hoppas på bättre tur i år då vi bokat ett barnfritt hotell, det börjar komma några nu

    Har barn under tex 5år verkligen något utbyte av en solsemester och att föräldrarna låter sina ungar göra lite som dom vill på hotellen och restaurangerna bara för att dom är på "semester" irriterar mig...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Byt ut "barn" mot "funktionshindrade", "förståndshandikappade", "ålderspensionärer" eller varför inte "medelålders gringubbar" så märks kanske tydligare hur stolligt det ter sig med sådan segregation.

    Märkligt hur sådan vardagsfascism kan ha en grogrund hos vid första anblicken till synes vanligt folk men tack ock lov är de flesta av oss ändå mer toleranta mot våra medmänniskor än så.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Med 3 egna barn så kan jag ibland tycka att det är rätt skönt när andras barn skriker....

    Men jag kan förstå idén med barnfria flyg och hotell. Tyvärr finns det föräldrar som inte kan hantera sina barns tråkiga "fasoner".
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Mer än gärna!

    Efter att under några år spendera allt för många timmar på flygningar så skulle jag verkligen välja ett barnfritt alternativ om det var möjligt.

    Personligen tror jag att Economy Extra / Premium Economy blivit populärt för att det är en klass som många barnfamiljer väljer bort men fortfarande inte är lika dyr som Business class.

    Jag har oftast inga problem alls att slockna på flygplan och sova större delen av tiden, jag är kort och sitter oftast rätt OK i Economy, Men jag står verkligen inte ut med att det är så pass ofta som resan störs av barn som gråter/skriker/lever rövare och man kommer fram helt utmattad. Detta var ofta något av ett samtalsämne i lounger när man småtjattrade om vilken klass man skulle resa i, att så länge man klarade sig från skrikande barn så var det lugnt.

    Nu lyckades jag förhandla fram att resa Economy Extra/Business rätt omgående och slapp detta problem (De få barn som reste i dessa klasser verkade vara betydligt bättre uppfostrade)

    Har väldigt svårt att se liknelsen med att byta ut barn mot funktionshindrade osv.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Plupp>>Öronproppar funkar för mig ypperligt om jag vill sova även på flyg och inte reste du väl å yrkets vägnar i charter till Mallorca, Kreta och Gran Canaria som det faktiskt talas om i artikeln?

    Dessutom tror jag möjligen du blandar ihop vad DU är beredd att betala för resan jämfört med om någon annan står för fiolerna.

    Det är för mig en stor skillnad mellan att önska att jag slapp skrikande barn eller kanske till och med att boardingen tar längre tid pga att man skall hjälpa rullstolsburna passagerare ombord än att verkligen acceptera att man delar upp människor i mer eller mindre "önskvärda element".

    Att dra alla barn, även i vissa åldrar, över samma kam såsom skrikande och störande känns för mig lika främmande som att betrakta alla förståndshandikappade som "lallande idioter" vilka stör sin omgivning, därav den jämförelsen.

    Självklart vill jag också helst inte att barn gråter ombord på flygplan eller andra kommunikationsmedel med det är framförallt av omtanke om dem själva, de gråter för att de är ledsna av någon anledning, inte för att jävlas med medpassagerarna.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Allt är ju en prisfråga, dvs jag kan yttra mig när prissättningen är gjord. Men det låter inte helt fel.

    LM: Öronproppar fungerar till en viss gräns, men de släpper igenom ljud de med och en unge som gallskriker i 6h håller mig definitivt klarvaken hela tiden. Har föräldrar inte tillräcklig pli på sina ungar alternativt ungarna får så ont att de måste skrika så ser inte jag något fel i att jag ska få välja att inte flyga med dem.
    Stoppar ungen bakom från att gång på gång knuffa till sätet hjälper öronproppar definitivt inte mot.

    Jag tycker jämförelsen mot förståndshandikappade haltar rejält, då ligger det närmare att t.ex. ha 50+ boenden... Ooopps sådana finns det visst redan. Du är förstås emot sådana? Liksom gym bara för tjejjer och diverse andra grupper och grejjer som bara är för tjejjer?


    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Har iaf säkert åkt flyg 20talet gånger de senaste 7-8åren och jag kan inte påstå att jag blivit störd av ungar en endaste gång.
    Dock så brukar jag inte flyga charter till kanarieholmarna...

    Nått som stör mig bra mycket mer än tjocka äldre herrar som tar upp sin egen stol + halva min stol, det är knappast mysigt att sova i sin stol om man har sällskap i stolen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    På samma sätt som vi har rökförbud i flygplan för att 1 person inte ska kunna förpesta flygningen för 99 andra så kan jag inte se något diskriminerande med att ha barnförbud.

    Jag skulle gladeligen välja ett barnfritt flyg framöver om möjligheten fanns.

    Sedan LM kan det vara bra för dig att lära dig att för att en åsikt avviker från din så är den inte nödvändigtvis "stollig". Bara annorlunda. Och det är fullt tillåtet.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    En stor anledning jag väljer att inte åka på charter är just för att det är för stormigt.

    Och för att vara tydlig, jag väljer även när jag reser privat att resa Economy Extra om möjligt. Vanlig Economy på längre flygningar är att förstöra semestern.

    Har inge problem alls med att boarding tar tid för att det finns vissa grupper som behöver längre tid på sig. Det har de flesta flygbolag med i sina beräkningar och sköter oftast väldigt snyggt.

    Handlar ju inte om icke önskvärda element, det handlar om att köpa sig en tjänst där man slipper dåligt uppfostrade barn (och dess föräldrar). Något som jag tycker är helt OK. En vuxen som skulle föra samma liv under en långflygning skulle troligen få ett möte med polisen vid landning.

    Nu handlar det inte om att allt ordnar sig med öronproppar, barn har oftast en förmåga att sparka i stolstöden, springa i korridoren och ett barnskrik stoppar man inte med öronproppar.

    Plus, vad är det som gör att man ska acceptera det? För andra personer som stör så finns det tydliga regler och dessa följs oftast väldigt väl.

    Tycker att Andreas och Brainy's jämförelser är bra, liksom att Pumba har en poäng att överviktiga som tar mer plats än sin stol bör få betala extra.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Jag skulle absolut kunna tänka mig att betala för lugn o ro,
    både på flyget och vid hotellets pool area.

    Börjar nog bli en gammal grinig gubbe...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Stoppar ungen bakom från att gång på gång knuffa till sätet hjälper öronproppar definitivt inte mot.
    När jag flög för några veckor sedan satt det två barn på raden framför som sparkade i ryggstödet framför. Damen som satt där vände sig då bara om och sade vänligt "Hej, det är jag som sitter framför dig. Vet du att när du sparkar så där så gör det ont i min rygg så visst är du jättebussig och slutar med det?" varpå barnet genast upphörde.
    Troligen hade en annan approach kunnat vara att hon suttit tyst och lidit i tre timmar och förbannat såväl flygbolaget, barnet som dess föräldrar och kanske nästa gång valt ett "barnfritt flyg" men varför krångla till det?
    Nu blev såväl barnet som dess föräldrar medvetna om hur man tar hänsyn i det avseendet och de gånger jag besvärats av någon bakomvarande har det hittills alltid varit vuxna som i alla fall jag väntar mig skall ha bättre omtanke om sina medpassagerare.

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Jag tycker jämförelsen mot förståndshandikappade haltar rejält, då ligger det närmare att t.ex. ha 50+ boenden... Ooopps sådana finns det visst redan. Du är förstås emot sådana? Liksom gym bara för tjejjer och diverse andra grupper och grejjer som bara är för tjejjer?
    Om jag är "emot" företelsen skulle jag kanske inte säga men jag ser den som helt verkningslös och därmed onödig om det gäller att särskilja vem som stör sin omgivning och vem som inte gör det. Skiljer det verkligen så mycket i beteende mellan en som är 49 och en som är 51?
    Vilken ålder skall användas för att sortera ut barnen det handlar om i artikeln? 2 år? 8 år? 15 år?
    Det kanske vore en annan möjligt uppdelning förresten: Att helt dela upp flygavgångarna i kvinnliga och manliga passagerare?

    I den mån min egen nattsömn under semestern senast riskerade att bli störd handlade det snarare om 18-30-åringar som spelade hög musik eller försökte sig på karaoke fram till kl 04:00 men även detta löstes hur lätt som helst med öronproppar.
    Och att därför utgå från att det hade varit knäpp tyst om ingen under 30 funnits på orten är nog att dra förhastade slutsatser.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Handlar ju inte om icke önskvärda element, det handlar om att köpa sig en tjänst där man slipper dåligt uppfostrade barn (och dess föräldrar). Något som jag tycker är helt OK.
    Det är uppenbarligen här vi skiljer oss åt: Istället för att liksom jag se och glädjas åt de 99% gulliga ungarna som reser med sina föräldrar väljer du bort dessa genom att koncentrera dig på den lilla andel som i enstaka fall riskerar att störa dig några timmar.
    Ser inte skillnaden i att man ibland på planet handlar bredvid någon vuxen som man inte vill konversera med och som går en på nerverna medan man andra gånger gör bekantskaper som är guld värda.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    På samma sätt som vi har rökförbud i flygplan för att 1 person inte ska kunna förpesta flygningen för 99 andra så kan jag inte se något diskriminerande med att ha barnförbud.

    Jag skulle gladeligen välja ett barnfritt flyg framöver om möjligheten fanns.
    Skillnaden är att en rökare garanterat släpper ut rök i kabinen. När det gäller barn är vare sig risken för att samtliga skall skrika eller "skadan" likvärdig.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Sedan LM kan det vara bra för dig att lära dig att för att en åsikt avviker från din så är den inte nödvändigtvis "stollig". Bara annorlunda. Och det är fullt tillåtet.
    Självklart är det tillåtet att ha åsikter som vardagsfascism såväl som andra stolligheter, har jag hävdat annat? Det väl hur dessa åsikter sedan omsätts i praktiken som vi diskuterar här?

    Läs gärna mitt första inlägg igen om analogin i det gick dig förbi.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Byt ut "barn" mot "funktionshindrade", "förståndshandikappade", "ålderspensionärer" eller varför inte "medelålders gringubbar" så märks kanske tydligare hur stolligt det ter sig med sådan segregation.

    Märkligt hur sådan vardagsfascism kan ha en grogrund hos vid första anblicken till synes vanligt folk men tack ock lov är de flesta av oss ändå mer toleranta mot våra medmänniskor än så.
    Jag förstår inte hur möjligheten till valfrihet kan ses som fascism?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  15. #15
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Har aldrig åkt på charter och inte heller någon annan längre flygning (4-5h i ett hercules med bara lumpare var visserligen länge, men tror inte det kan räknas). Men hade jag åkt på charter tror jag nog att jag både en och två gånger skulle överväga att betala mer för barnfritt, både resande och boende. Detta skulle jag göra både för min egen och eventuella barns skull.

    Till skillnad från många föräldrar så tycker jag inte att barn är det sötaste som finns. Jag tycker istället att det är grymt irriterande med ungar som skriker bara på de relativt korta sträckor jag reser. Hade man suttit i flera timmar hade jag varit helt knäckt på slutet. Beror naturligtvis på hur stor prisskillnad det skulle vara, men jag skulle absolut övervägt det.

    Sen att bo på barnfritt hotell kan väl vara skönt för barnfamiljer också. Jag tycker inte att man skall sitta och dricka öl framför barn, och som jag förstått det som kan det bli en hel del sådant på charter. Är ju även bra om man slipper störa barnfamiljer med sent festande också.


    Och LM, ja hur tycker du man skall göra med det här med åldersgränser då? Vem säger att man är mogen att ta körkort när man är 18, varför inte när man är 19, eller kanske 15? Varför skall man börja skolan när man är 7, och varför handla på systemet först när man är 20? Varför får man inte ut full pension förrän man är 65 och varför är det åldersgräns på krogen?

    Visst, i en idyll-värld full med rosa fluff skulle man kunna se till varje människas behov och förutsättningar, alla skulle kunna bedömmas utifrån sina egna förmågor etc. Nu är tyvärr det inte möjligt i verkligheten utan man måste göra vissa förenklingar för att det skall bli hanterbart.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Jag skulle absolut betala mera om det fanns möjlighet.
    Jag ser inget fel alls i hela grejen, det är en ny affärs idé och finns det en marknad för det så varför inte, att det kommer att finnas barnfria flyg betyder ju inte att det inte kommer att finnas flyg för barnfamiljer, jag ser absolut inget diskriminerande i hela grejen. Tvärtom så blir det automagiskt lite extra "lyx" till när man ska resa på semester eller extra lugn om det nu är någon som reser i tjänsten, och det kan vara välbehövligt i båda fallen.

    Citerar artikeln och upprepar jag ser inte problemet.

    Till många av de klassiska charterdestinationerna som till exempel Mallorca, Kreta och Gran Canaria går det två flyg om dagen.

    – Förslaget är att det ena flyget ska vara reserverat för barnfamiljer och det andra ska vara barnfritt

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Självklart skulle jag det om priset var rätt. Känns lite "Vänster" att vara emot att man ska kunna få unna sig något, alla ska ha det lika etc..
    Saab 9-3 SC -08

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Ett litet tips till alla föräldrar: Innan ni går ombord på planet, så ger ni era barn ett tuggummi, då slipper man oftast gråt, då barnen inte kan tryckutjämna på samma sätt som vi vuxna. En anledning till att de gråter.

    Om de springer omkring lite i planet gör väl inget?
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Jag har aldrig varit på charter, men har flugit rätt mycket.

    Skrikande barn, kan ju vara jobbigy om det är mycket. Jag kanske är lite immun då jag är småbarnsförälder, men så jobbigt tycker jag inte att det är.

    Jag är lite inne på LM:s spår. Visst kan barn vara jobbiga, men t.ex
    *Folk med turban eller annat "terrorist-utseende" tycker jag är jobbigt också. (Fördomar, javisst, men jag känner så)
    *Fulla damer i 45-årsåldern som tävlar med de andra i kompisgänget om vem som kan komma med snuskigaste kommenterna till en.
    *Fulla män som blir aggresiva.
    *Folk som vill prata om allting fast man försöker jobba.

    Jag tycker iallafall det fiins mycket annat som är irriterande.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Är du villig att betala extra för att flyga barnfritt?

    Om man vill slippa barn, varför väljer man inte resmål efter det?
    Åker man till kanarieholmarna osv får man ju räkna med att det är massa barnfamiljer.
    Finns ju andra resmål där barnfamiljer vanligtvis inte reser, vilket oftare är de lite dyrare resmålen, ju dyrare det blir ju mindre barnfamiljer har råd att åka dit, om man nu är villig att betala mer för flygbiljetten så kan det väl inte vara så farligt att betala lite extra för ett bättre resmål?

    Sen tycker jag det är märkligt att det pratas om ouppfostrade ungar och deras föräldrar, den större massan har ju ändå rätt skötsamma ungar som lyssnar på när man säger till dem.

    Brukar ni säga till personal eller föräldrar när ni har problem då?

    Sen har jag ju för övrigt sett andra saker på flyg som störst mig mer, bästa var väl gubben i 45års åldern som drack en öl var 10e minut för efter att typ öl 20 börja tafsa på personalen, hans resterande resa blev väl inte så rolig...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Flyga från Landvetter
    Av RZ i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 14:32
  2. Flyga med Freebird Airbus a320
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 20:02
  3. Vad betala för 9-3og?
    Av Jimmy2626 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 14:29
  4. Vad ska man betala för extra utrustning, viggen paket mm?
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 16:27
  5. Hur mkt ska man betala
    Av MoHa i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •