Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ytan släpper, reflektor 9000 CS!

  1. #1
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Ytan släpper, reflektor 9000 CS!

    Bytte vänster lyktglas på Saaben nyss, ett stenskott hade slagit hål på det. Innan jag klämde på det nya glaset tyckte jag det var en bra idé att göra rent reflektorerna i lyktan, och borsta ut glasflisorna.
    Sagt och gjort, beväpnad med en lätt fuktad hushållstrasa typ Wettex torkade jag rent försiktigt.
    Döm om min förvåning när ytbeläggningen i helljusreflektorn släpper!
    Har aldrig varit med om något liknande, blev minst sagt förbaskad... När jag bytte glas på förra bilen gick det bra att torka rent reflektorn, men inte på 9000...
    Ska det vara så? Man måste väl kunna göra rent en reflektor när man byter glas utan att förstöra den? Eller är det så slugt uttänkt att man måste köpa ny reflektor också...?

    Nu såg jag i.o.f.s. att halvljusreflektorn var lite sliten och väldigt matt på sina ställen, så ny lyktinsats är väl ingen dum investering ändå. Men man blir ändå klart irriterad!

    Någon som har koll på priserna på en lyktinsats till 9000 CS hos lite olika ställen? Saab är nog sjukt dyrt...
    Kan man skaffa bara ny lyktinsats utan glas? Har ju ett sprillans nytt...
    All makt åt Thengil!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729
    rekflektorerna på 9000 verkar vara mycket känsliga, hände samma grej för mig (dock på en CC), ytan försvann med bara fuktad trasa.


    för övrigt tycker jag att ljusbilden är för jävlig i 9000 trots nya reflektorerm, men de hör inte hit. men man tycker saab kunde satsa mer på att utveckla bra sådana


    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Komplett lykta på Mekonomen: 1795:-
    Komplett lykta på Speedparts: 1850:- (1665:- inkl. STCS rabatt)
    Komplett lykta på Saab: Vet ej
    Enbart reflektor på Saab: ca 800:-


    EDIT: Vill ju inte göra dig deprimerad eller så, men det kommer antagligen att se fördjävligt ut om du byter reflektor och glas på bara ena sidan. I och med att den andra kommer att vara smutsig och sliten så syns det utifrån att ena är bytt.

    Såg åtminstonde kasst ut på en kompis A4 när han bytte bara ena sidan....
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Fick en "Värt att veta" på SBP i höstas pga att mina reflektorer börjar bli dåliga... "Du bör nog byta dessa innan nästa besiktning om den ska gå igenom" lät det då..
    Och enligt killen på bilprovningen så är det ett standard-fel på 9000, så det blir väl att spara veckopengen och köpa nya reflektorer framåt hösten..
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  5. #5
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 775
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av Prodigal_Son
    Fick en "Värt att veta" på SBP i höstas pga att mina reflektorer börjar bli dåliga... "Du bör nog byta dessa innan nästa besiktning om den ska gå igenom" lät det då..
    Och enligt killen på bilprovningen så är det ett standard-fel på 9000, så det blir väl att spara veckopengen och köpa nya reflektorer framåt hösten..
    Fick precis samma besked i somras, funderar på om jag skall chansa nu om nån månad.
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Komplett lykta på Mekonomen: 1795:-
    Komplett lykta på Speedparts: 1850:- (1665:- inkl. STCS rabatt)
    Komplett lykta på Saab: Vet ej
    Enbart reflektor på Saab: ca 800:-


    EDIT: Vill ju inte göra dig deprimerad eller så, men det kommer antagligen att se fördjävligt ut om du byter reflektor och glas på bara ena sidan. I och med att den andra kommer att vara smutsig och sliten så syns det utifrån att ena är bytt.

    Såg åtminstonde kasst ut på en kompis A4 när han bytte bara ena sidan....
    Visste inte att man kunde köpa reflektorn löst, någon som har en arbetsbeskrivning på byte?
    Vill gärna byta glas på andra sidan också, men går det hål på ett glas är det högprioriterat.
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Nja. Efter lite närmare undersökning ser de ut att finnas 2 aktuella modeller. "Sealed beam" eller en modell som går att plocka isär. Den som går att plocka isär kan man köpa reflektor till.

    Osäker på vilken du har... Men.
    Lyckades hitta bilder på båda modellerna.

    Modell 1
    Modell 2 ("Sealed Beam")


    Vet inte varför det finns 2. Det står exakt samma information men är olika koder. Båda ser ut att vara i "tjänst", så jag vet inte....

    Om du har så kallad "sealed" kanske reflektorn till den andra passar med lite modifikation eller så, men vad vet jag. Chansar villt nu.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Sealed beam-strålkastare har jag garanterat inte. Sitter bara på bilar avsedda för USA och Kanada.
    Ska höra med Saab-verkstaden i morgon vad en reflektor kostar där och om de vet hur man byter.
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Demontrera reflektor istrålkastare saab 9000.
    Av John Eriksson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-03, 04:55
  2. reflektor 9000 -98
    Av hagan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-04, 20:30
  3. Reflektor 9000 vilken sida? (Art nummer)
    Av Micke_Persson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 23:45
  4. Bilen hackar när man släpper gasen, 9000-97:a
    Av Zingo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 16:09
  5. Handbromsarmen släpper ej i vänster bakok 9000
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •