Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9000 CS 2.0t -96, svajig tomgång och lite till

  1. #1

    Saab 9000 CS 2.0t -96, svajig tomgång och lite till

    Hej!
    Mitt namn är Fredrik och bor i Eskilstuna. Tänkte bara pressentera mig lite snabbt Jag har nyligen införskaffat mig en fin 9000 som rullat 27000mil. Tyvärr är jag novis när det gäller mecka bil så jag tänkte fråga er lite om hjälp med det teoretiska.

    Bilen har svajig tomgång och rycker lite när man har jämn gas och när man gasar så känns det som att den inte laddar helt hela vägen utan tappar lite och kommer igen. På tvåan märker man nästan inget eftersom det går så snabbt innan man måste växla. Däremot märks det mer på trean. Går bra till ca 3000varv och sen tappar den och kommer igen vid ca 4000varv om jag inte missminner mig.

    Jag har testat att spruta startgas på slangar runt motorn men det blev ingen skillnad i varvtalet på tomgång. Jag dutta lite här och där eftersom jag inte riktigt tordes tokspruta. Hur stor risk är det att det händer något? Tex exploderar eller något? Är jag för feg kanske?

    Hur får man bort tomgångsmotorn? Jag tänkte ta bort den och göra rent och smörja den lite. Tänkte om det är därför den är svajig på tomgången. Måste man ta bort insuget? Ska man skruva från under bilen? Hur når man den bäst? Någon som har bild på den och hur den sitter så skulle jag uppskatta det jättemycket.

    Varma hälsningar
    Fredrik

  2. #2

    Re: Saab 9000 CS 2.0t -96, svajig tomgång och lite till

    Ingen som vet?

    Med vänliga hälsningar

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Saab 9000 CS 2.0t -96, svajig tomgång och lite till

    Va inte rädd att spruta startgas du, bara att spruta på över alla slangar och anslutningar och även runt insug och spridare.

    Kan vara din tomgångsmotor som börjar bli lite trött ang. tomgången men inget är ju säkert.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4

    Re: Saab 9000 CS 2.0t -96, svajig tomgång och lite till

    Skönt att höra att man inte behöver vara rädd Ska testa idag att spruta massor

    Mvh

Liknande ämnen

  1. NG9-3 -03 stinker bensin och svajig tomgång vid kallstart
    Av andreas.kallstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 00:53
  2. Svajig tomgång? tomgångsregularorn/motorn?
    Av kallekula19 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 16:30
  3. Svajig tomgång
    Av Flanders i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •