Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ge mig lite kritik! =)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Ge mig lite kritik! =)

    Jag har i dagarna gjort klart min andra musikvideo med tillhörande låt som jag gärna vill ha lite feedback på. Låten är en äldre dänga, runt 2 år gammal, fast videon filmades & producerades i några veckor i juni/juli. Kan ju säga direkt att kameran inte är nått speciellt, bara en liten Canon med filmfunktion hehe. Jag har ju försökt att dölja detta så gott det går genom att inte spara på effekterna...

    Fast vad tycker folk om själva "storyn", kan någon ge mig deras version av vad videon handlar om/vad de olika delarna ska representera? Alla kommentarer är grymt uppskattade

    Om nån undrar så var min första video Griffin Up... fast det var evigheter sen så den kan man inte leva på hela livet

    David
    http://www.youtube.com/watch?v=Frq_UjhcmTA
    David Blumberg // 9-5 2.3t -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ge mig lite kritik! =)

    Vill du ha ärlig kritik?

    Antar det iom att du startar tråden

    Du har maxat på med 80tals effekter och väldigt många sådana, jag orkade titta fram tills 1.24, blir lite för mycket av det goda om man kan säga så.

    Vissa saker du har filmat förstår jag inte alls, tex den gula pilen eller W flaggorna.
    Men kanske är något folk ifrån sthlm kopplar

    Sen när du har filmat i 50-60Hz och även filmat i 4:3 så får du en hemmafilmad känsla i bilden som gör att det aldrig blir riktig video/film, låna en kamera där du kan filma i 16:9 och kan ställa in den i 24p.

    My 2 cents
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Ge mig lite kritik! =)

    Ärligt ja!

    För mycket effekter, ja det stämmer nog, var som sagt mest för att dölja den dåliga kvalitén av filmen i sig. Helst vill jag inte ha så mycket effekter, fast med en så dåliga kamera tänkte jag det blir bäst att ösa på med effekter :P

    Pilarna ska ha en poäng, men mer säger jag inte. Vill ha lite mer synpunkter på storyn först hehe. Fast ja, W flaggorna är mest bara utfyllnad. Knappt så att folk från Stockholm skulle veta var de sitter tror jag.

    Vad menas med 24p?
    David Blumberg // 9-5 2.3t -02

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Ge mig lite kritik! =)

    Citat Ursprungligen postat av davidblumberg
    Ärligt ja!


    Vad menas med 24p?
    Här har du ett klipp med 50Hz filming alá dokumentär/hemmavideo feeling.
    http://www.youtube.com/watch?v=RXM8ohr_Lw8

    kika vidare på 24p här http://www.youtube.com/watch?v=Zea4fArQE2M

    Lättare att kika på klipp så du ser skillnaden i det jag försöker förklara
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Ge mig lite kritik! =)

    Chansar på 24 bilder per sekund

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Ge mig lite kritik! =)

    Hm ja, 24p ser massa bättre ut Så stämmer det ungefär att ena metoden är den "klassiska" metod där man filmar i 50hz och den andra är alltså 24 "enskilda" bilder/sekund? Är inte speciellt high på det här, har precis börjat experimentera, men kul är det
    David Blumberg // 9-5 2.3t -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Ge mig lite kritik! =)

    Jag har ungefär samma tankesätt när det gäller hurvida en film ser professionell ut eller inte. Som föregående talare skriver, att det känns lite som en hemma-kamera feeling instämmer jag helt med.

    Men precis som du själv säger, du är relativt ny inom detta och håller på att arbeta dig framåt.

    För att ytterligare ge en jämförelse på hur jag anser en riktigt professionell film skall se ut. Så vill jag nämna de typiska amerikanska actionfilmerna (med undantag för alla ogenomförbarliga effekter). Det är ljuset/filtret på de kameror som dem kör med. Först den riktiga känslan av att kameran inte "vobblar" när man rör sig och filmar samt själva rörelsen i bilden (50fps / 24fps).

    Det med ljuset som jag vill påpeka kan enklast indetifieras genom att titta på en "behind-the-scenes" klipp där dem med en annan kamera filmar produktionen samtidigt som man lite kort senare kanske ser en exakt likadant scen utklippt ifrån den färdiga produkten. Oftast så är ljuset lite mörkare, förmodligen en annorlunda kontrast men också så känns bilden lite "kallare" och mer blåaktig.

    Detta är hur vi är vana att se en film. Oavsett om det är mer verklighetstroget eller inte. Så det är inte så konstigt att man känner en mer "hemma" känsla då annat mer naturligt material visas.

    Helt klart använder dem sig av riktigt dyr utrustning och arbetar onekligen timtals med ljussättningen samt alla vinklar och ljus reflektioner etc.. Men jag tvekar inte en sekund på att man som amatörfilmare med filter och kontrast samt lite annat meckandes kan åstadkomma en sånär liknande resultat.

    Lycka till i fortsättningen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Ge mig lite kritik! =)

    Ganska skön låt, även om det är så långt ifrån min musiksmak man kan komma.
    Angående videon saknar jag ER själva. En musikvideo känns ju för mig som ett sätt att visa upp sig lite.
    Texten handlar ju om sthlm, och vore det inte riktigt fint att se små inslag av kreatörerna sjunga och spela lite på väl valda platser?
    Håller med föregående talare angående effekterna, dom blir smått outhärdliga efter ett tag.
    Och en "dålig" kamera kan prestera riktigt charmiga videos ändå. Men får använda dom rätt bara.
    Lycka till
    Have you ever seen horses pushing?!!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Ge mig lite kritik! =)

    Tack för alla svar!

    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Oftast så är ljuset lite mörkare, förmodligen en annorlunda kontrast men också så känns bilden lite "kallare" och mer blåaktig.
    Aa kul att du nämner det för jag snubblade på det av misstag i en del av videon. Jag la på ett kallare filter i en del på slutet, och har hela tiden tyckt att just den delen ser mest "riktig" ut. Nu vet jag varför!

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Angående videon saknar jag ER själva. En musikvideo känns ju för mig som ett sätt att visa upp sig lite.
    Lycka till
    Det är bara jag som spelar i denna låt faktiskt Fast ja, med denna video var ideen att inte ha några synliga personer med alls. Det skulle ses ur ett "första person perspektiv" om du förstår. Killen som går genom stan och minns olika saker vid olika platser. Idéen kanske var bra från början, fast jag märkte snabbt att det är ytterst svårt att hålla det intressant i så lång tid!

    En annan fråga då, har någon tips på hur man skulle kunna skapa en animerad video? Det lär ju finnas schyssta animationsprogram man skulle kunna använda för sånt? Kan inte hitta en exempelvideo bara för det, men tänk er typ photoshops cut-out effekt fast animerat. Någon som vet?
    David Blumberg // 9-5 2.3t -02

Liknande ämnen

  1. Hjälp!? vad händer om glt ligger lite lite för högt? slöö
    Av Forge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 12:53
  2. Under all kritik Saab, avbruten spjällaxel, sparade 14750:-
    Av andsv583 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 18:47
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 11:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •