Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: "Rök" från acc?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16

    "Rök" från acc?

    Har en 93 från 2002 där jag upptäckt något ganska underligt..
    Ett fåtal gånger (har hittills skett 3 gånger på 3 månader) så kommer det "rök"(?) (eller någon form av kondens?) från ACn...Varenda gång detta händer så blir jag orolig och stänger givetvis av ACn på en gång. Har någon varit med om detta, och vet vad det kan bero på?

    Mvh Christopher
    Om du inte kört en SAAB kan du inte stå och titta eller tycka..In i bilen och åk bara

    SAAB 93 2.0t Polar Edition 2002

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16

    Re: "Rök" från acc?

    ingen?
    Om du inte kört en SAAB kan du inte stå och titta eller tycka..In i bilen och åk bara

    SAAB 93 2.0t Polar Edition 2002

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: "Rök" från acc?

    Citat Ursprungligen postat av hadward
    ingen?
    Hände mig en gång också när jag låg på motorvägen i 120. Kom som ett gasmoln för mig eller någon ånga typ. I mitt fall var problemet för lite gas p.g.a stort läckage i ac systemet.

    mvh marre

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16

    Re: "Rök" från acc?

    Hmm..för lite gas är nog inte att utesluta, tycker det kyler lite dåligt varma dagar faktiskt
    Om du inte kört en SAAB kan du inte stå och titta eller tycka..In i bilen och åk bara

    SAAB 93 2.0t Polar Edition 2002

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: "Rök" från acc?

    Fast då kommer molnet bara en gång, sen är gasen borta och pumpen startar inte längre.
    Jag skulle gissa på att frysskyddet på evaporatorn är trasigt så att den pumpar ner kylan för långt så du får is på evaporatorn och då är det helt enkelt samma "rök" som du ser när du öppnar frysen, alltså vatten som sublimerar från fast till gasform.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16

    Re: "Rök" från acc?

    Var nu inne på Expertkyl precis, där de kunde konstatera att gasen var så gott som slut..han mätte också upp temperaturen i något (är urusel på AC) och berättade att den låg på 1 grad efter att de fyllt på...Han påstod i alla fall att rökmolnet var ett vanligt fenomen när gasen började ta slut, och trodde heller inte att något läckage fanns, utan sa att de flesta bilar faktiskt behöver fylla på gas efter ett par år. Jag fick i alla fall någon form utav ett års-garanti ifall det nu skulle visa sig att det faktiskt fanns något läckage...
    Om du inte kört en SAAB kan du inte stå och titta eller tycka..In i bilen och åk bara

    SAAB 93 2.0t Polar Edition 2002

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: "Rök" från acc?

    Citat Ursprungligen postat av hadward
    Var nu inne på Expertkyl precis, där de kunde konstatera att gasen var så gott som slut..han mätte också upp temperaturen i något (är urusel på AC) och berättade att den låg på 1 grad efter att de fyllt på...Han påstod i alla fall att rökmolnet var ett vanligt fenomen när gasen började ta slut, och trodde heller inte att något läckage fanns, utan sa att de flesta bilar faktiskt behöver fylla på gas efter ett par år. Jag fick i alla fall någon form utav ett års-garanti ifall det nu skulle visa sig att det faktiskt fanns något läckage...
    Tjena!

    Vilken Expertkyl i stan var du inne hos och vad kostar en fyllning?

    Mvh
    John
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16

    Re: "Rök" från acc?

    Citat Ursprungligen postat av Sbuddz
    Citat Ursprungligen postat av hadward
    Var nu inne på Expertkyl precis, där de kunde konstatera att gasen var så gott som slut..han mätte också upp temperaturen i något (är urusel på AC) och berättade att den låg på 1 grad efter att de fyllt på...Han påstod i alla fall att rökmolnet var ett vanligt fenomen när gasen började ta slut, och trodde heller inte att något läckage fanns, utan sa att de flesta bilar faktiskt behöver fylla på gas efter ett par år. Jag fick i alla fall någon form utav ett års-garanti ifall det nu skulle visa sig att det faktiskt fanns något läckage...
    Tjena!

    Vilken Expertkyl i stan var du inne hos och vad kostar en fyllning?

    Mvh
    John
    Var på den i Gamlestaden, 1200 kostade det!
    Om du inte kört en SAAB kan du inte stå och titta eller tycka..In i bilen och åk bara

    SAAB 93 2.0t Polar Edition 2002

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: "Rök" från acc?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Fast då kommer molnet bara en gång, sen är gasen borta och pumpen startar inte längre.
    Jag skulle gissa på att frysskyddet på evaporatorn är trasigt så att den pumpar ner kylan för långt så du får is på evaporatorn och då är det helt enkelt samma "rök" som du ser när du öppnar frysen, alltså vatten som sublimerar från fast till gasform.
    Vilket innebär att AC-systemet inte går att använda eller är det ingen fara?

    mvh marre

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: "Rök" från acc?

    Om det är så att frysskyddet går sönder så finns det ju risk att det blir för mycket is på evaporatorn med skador som följd.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: "Rök" från acc?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Om det är så att frysskyddet går sönder så finns det ju risk att det blir för mycket is på evaporatorn med skador som följd.

    Vad behöver bytas då?

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 16:37
  2. vilket steg från jbl "GTO-2060" eller "GTO-75
    Av sabot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •