Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 900 turbo Cab -87

  1. #1
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Saab 900 turbo Cab -87

    Startar en tråd om min nyinköpta Cab




    Som ni nog ser är det en Saab og900 Cab. Från -87. Den är en väldigt tidig -87a. Den är reggad av Saab 861217, såld som ny bil på Saab AnA 870112 i Stockholm. Väldigt väl vårdad måste jag säga. Känns riktigt skön och tajt att glida runt med. En fungerande fart hållare och en sufflett som är bytt 2007 gör inte saken sämre.

    Framtidplanen är för tillfälligt. Allmänt snygga till och fräscha upp. Jag la på ett lager skinn vård igår, vilket var väldigt nödvändigt! Allt var borta idag när jag tittade på resultatet. Så det fick bli ett lager till!
    Hon är i behov av en motortvätt, och en service. Nya fälgar
    Acn skall provtryckas och fyllas. Den är redan konverterad till 134A kylgas.

    Tråden kommer fyllas på med lite info vart efter som det händer saker!

  2. #2
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Saab 900 Cab -87

    Så ifall någon sitter inne på lite kul saker till caben. Hör av er!

  3. #3
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Saab 900 Cab -87

    Aha det här skall jag följa! Kan säkert ge lite inspiration till vad jag kan göra med min.

    Du kan ju alltid kika på min på garaget om du är sugen på lite inspiration, har bland annat klätt om dörr-paneler och högtalar-galler.

    Edit:
    Kom på att min är ännu äldre;
    I trafik första gången i Sverige: 1986-11-14

  4. #4
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Saab 900 Cab -87

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Aha det här skall jag följa! Kan säkert ge lite inspiration till vad jag kan göra med min.

    Du kan ju alltid kika på min på garaget om du är sugen på lite inspiration, har bland annat klätt om dörr-paneler och högtalar-galler.

    Edit:
    Kom på att min är ännu äldre;
    I trafik första gången i Sverige: 1986-11-14
    Hej!
    Blev riktigt sugen på på att klä om mina dörrar och galler nu. Mitt hänger något.
    De kommer bilder på inredningen under veckan.

  5. #5
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Saab 900 Cab -87

    Dagens update

    Blev en "snabb" service idag. Det tog dock en jävla tid.

    Jag körde till en GDS hall i hopp om att de var mer lätt meckat där. Vilket det var, men olje pluggen satt som en sten. Till råga på allt var det en M13 mutter, som var riktigt mjuk. Efter 25-30 minuters slit så fick jag äntligen loss skiten. Oljan som kom ut var knall svart, troligen inte bytt på ett tag. Nästa problem var att jag inte hade med mig rätt verktyg, till oljefiltret. Alla vet ju att Saab lyckats bra med denna placering. Jag hade inhandlat ett "bra" verktyg som Mekonomen rekommenderade. Filtret sitter som en sten. Lyckades inte flytta den en millimeter, så jag var grymt förbannad och små stressad över att jag hällt ut oljan och står med ett filter som är värre än svärmor. Så jag fick hälla i den nya oljan i motorn och skämmas över att jag glömt mitt rätta verktyg till filtret. Det ska bytas nu på Fredag

    Nu när ändå var i en GDS hall med tvätt så tänkte jag tvätta av henne. Så jag tog högtrycken och blåste rent under motorn. Dock sitter det en hel del klet av någon sort. Så jag får se till och låna en ångtvätt nån gång.
    Men som ni ser nedan så lossnade det iaf lite skit

    Får ge mig på en rejäl tvätt någon dag

    När jag äntligen kom iväg igen så körde jag en sväng för att se så oljan blev varm och att de inte läcker något under. Vilket de som tur är inte gjorde.
    Väl hemma så var det dags för rotor och rotorlock.
    Dom gamla var inget vidare :?

    Detta gick dock utan problem Iofs så satt rotorn som in i hel*ete.
    Som jag nämnt innan så känns bilen väldigt fräsch och tajt, hon har nog fått stå rätt mycket på senaste. Finns en del skit som lossnar efter man dragit på lite lösgörande medel.

    Här kommer lite bilder på motor och inredningen. Inga super bilder, men ni har inget annat att välja på.


    Allt för denna gången!
    Sen har vi förar dörren


    Och den lite tråkigare passagerar dörren.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185

    Re: Saab 900 Cab -87

    Det ser ut som den jag provkörde på autoclassica förra veckan faktiskt, kul att den gick till en entusiast! (om det nu är den..). Hade dom fixat till taket eller har du fällt upp det manuellt? Ska bli spännande att se vad det blev av den, jag var ju tydligen inte den cabmänniskan jag trodde. Jag får nöja mig med att titta
    9-3 ss -03 Arc.

  7. #7
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Saab 900 Cab -87

    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    Det ser ut som den jag provkörde på autoclassica förra veckan faktiskt, kul att den gick till en entusiast! (om det nu är den..). Hade dom fixat till taket eller har du fällt upp det manuellt? Ska bli spännande att se vad det blev av den, jag var ju tydligen inte den cabmänniskan jag trodde. Jag får nöja mig med att titta
    Taket? Taket funkar fint
    Du kanske hittar något annat? Finns många Saab cabar där ute

  8. #8
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Saab 900 turbo Cab -87

    Då har det hänt lite på Cab fronten.

    Hon fick nu i helgen en översyn av fjädrar och dämpare, som inte var i bästa skick. Kan till å med suttit sen bilen var ny. Så det var bara till att inhandla nya grejjer och demontera. Det blir samma omgång som Grålle fick, Kilen fjädrar och Monroe reflex dämpar.



    Som ni ser på bilderna ovan så är det rätt så skitigt, och där sitter massor med rost skydds klet på. Men efter lite letande så visar det sig att vi inte hittar någon rost under bilen heller. Till och med oljekylen ser riktigt fräch ut! Vilket är skönt.
    Men ett problem som vi stötte på är ju det att ingen har skruvat på bilen, inte på ett bra tag iaf. Så alla möjliga skruvar satt ju som berget. Som tur är har vi tillgång till ett välutrustat garage med tryckluft, press och en skär brännare.



    Som ni ser på bilden så är det rostigt, men inget som bitet igenom. Mest bara skruvarna som erjat fast i allt annat
    Men det löste sig med lite våld och värme.

    Sen var det bara till att gå lös med stålborste och tectyl.


    Sen på med det nya


    Då var det klart fram.
    Bak var det nästan lika illa, som ni ser på bilderna så var det ingen nåd för olydiga skruvar.


    Sen var det samma vissa, bort med de gamla kletet och på med tectyl!


    Detta var ett dags verk, tog sin lilla tid men det gör underverk för kör känslan med nya dämpare och fjädrar. Sen att man rostskyddar är ju bara ett plus!

    Sen får man lite grejjer över med


    Allt för denna gången, kommer kanske en ny update snart igen

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Saab 900 turbo Cab -87

    Härligt att se en cabbe få den kärlek och glädje den förtjänar! Men du glömmer väl inte bort Grålle nu va? Vad får vi se i Båstad? Väder-betingat kanske? Cabben vore kul att kika på!
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •