Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Hej!

    Jag har idag fått en lysande checkengine när jag kallstartade motorn på eftermiddagen. Jag har ett Lawicel CANUSB interface.

    Det var ett tag sedan jag pillade med detta då tiden inte räckt till.

    Vad är bästa sätt för att läsa ut & nolla felkoder med hjälp av detta interface? Zavanto CarPerf/Carmonitor ska väl fixa det om jag minns rätt, måste bara hitta licensnummret jag köpt.

    Kan T7Suite eller liknande fixa det?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod

    Hittade att T7Suite fixade detta, under fliken "Realtime" & "Get fault codes". Hade fått 2st felkoder P1312 & P1334.

    Fann även min CarPerf/CarMonitor lic.nyckel, men den gav bara 0 i antal felkoder.

    Så nu gäller att komma fram till vad dessa två "ignition or misfire" felkoder beror på?

  3. #3

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hittade att T7Suite fixade detta, under fliken "Realtime" & "Get fault codes". Hade fått 2st felkoder P1312 & P1334.

    Fann även min CarPerf/CarMonitor lic.nyckel, men den gav bara 0 i antal felkoder.

    Så nu gäller att komma fram till vad dessa två "ignition or misfire" felkoder beror på?
    Hej !

    P1312 är väl missfire på cyl 1 & 2
    P1334 missfire på cyl 3 & 4

    Så enklast att kolla stiften ? är dom OK så kanske byta DI om du har en liggandes?

    //Fabbe

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod

    Själv har jag 1312 som kommer och går, bytte stift men ingen skillnad. Har motionerat kablagen lite, kan ju vara nåt intermittent glapp/jordfel, får se hur det artar sig närmsta dagarna. Nästa steg är väl DI.

    Jag har inte behövt släcka med T7 Suite varje gång, ibland är lampan plötsligt släckt.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod

    Stiften är nya sedan ca hundra mil tillbaka. Felet har i.o.f. uppkommit efter bytet av dessa. DI-kassetten har varit med sedan bilen var ny & under lite drygt 10.000mil. Att det fel kommer för alla fyra cylindrarna samtidigt tyder väl mer på att DI kassetten är kass?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Stiften är nya sedan ca hundra mil tillbaka. Felet har i.o.f. uppkommit efter bytet av dessa. DI-kassetten har varit med sedan bilen var ny & under lite drygt 10.000mil. Att det fel kommer för alla fyra cylindrarna samtidigt tyder väl mer på att DI kassetten är kass?
    Hej!

    Om du inte hade något fel FÖRE stiftbytet men EFTER så kan man väl kanske iaf fundera på om det är fel stift i eller något? Det är ju som att slå med en hammare i huvudet och säga: "det gör ont när jag gör så här *klonk*" Jag kanske missförstår dig nu för först skrev du att du fick CE härom dagen och nu skriver du att du haft problem sen byte av stiften? Isf sorry. Hur som helst, det är tidigt på dagen och jag har inte ätit frukost ännu så frågan blir då: Vad kör du med för stift?


    Mvh Fredde

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Hej!

    Om du inte hade något fel FÖRE stiftbytet men EFTER så kan man väl kanske iaf fundera på om det är fel stift i eller något? Det är ju som att slå med en hammare i huvudet och säga: "det gör ont när jag gör så här *klonk*" Jag kanske missförstår dig nu för först skrev du att du fick CE härom dagen och nu skriver du att du haft problem sen byte av stiften? Isf sorry. Hur som helst, det är tidigt på dagen och jag har inte ätit frukost ännu så frågan blir då: Vad kör du med för stift?


    Mvh Fredde
    Jag tror du missuppfattar vad jag menar, kanske skrev otydligt.

    Det är rätt typ av tändstift för ändamålet, BCPR7ES-11. CE problemet har uppkommit efter bytet av tändstiften. Så visst, det skulle kunna vara något fel på tändstiften, vilket jag tänkt på. Jag har de gamla stiften kvar & skulle kunna byta tillbaka.
    Då jag får dessa två felkoder samtidigt, vid kallstart av motorn - men dock inte alltid, gällandes för alla fyra cylindrarna så blir min slutsats att det är något annat som krånglar. Möjligen DI kassetten eller kablaget till denna. Jag har lossat & återanslutit DI-kontaktdonet i gårkväll. Återstår att se om felkoderna återkommer eller ej.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Hej!

    Om du inte hade något fel FÖRE stiftbytet men EFTER så kan man väl kanske iaf fundera på om det är fel stift i eller något? Det är ju som att slå med en hammare i huvudet och säga: "det gör ont när jag gör så här *klonk*" Jag kanske missförstår dig nu för först skrev du att du fick CE härom dagen och nu skriver du att du haft problem sen byte av stiften? Isf sorry. Hur som helst, det är tidigt på dagen och jag har inte ätit frukost ännu så frågan blir då: Vad kör du med för stift?


    Mvh Fredde
    Jag tror du missuppfattar vad jag menar, kanske skrev otydligt.

    Det är rätt typ av tändstift för ändamålet, BCPR7ES-11. CE problemet har uppkommit efter bytet av tändstiften. Så visst, det skulle kunna vara något fel på tändstiften, vilket jag tänkt på. Jag har de gamla stiften kvar & skulle kunna byta tillbaka.
    Då jag får dessa två felkoder samtidigt, vid kallstart av motorn - men dock inte alltid, gällandes för alla fyra cylindrarna så blir min slutsats att det är något annat som krånglar. Möjligen DI kassetten eller kablaget till denna. Jag har lossat & återanslutit DI-kontaktdonet i gårkväll. Återstår att se om felkoderna återkommer eller ej.
    Du har inte någon möjlighet att låna en annan DI-kassett då ett par dagar eller så? Vore ju intressant att se om det blir nån skillnad.

    mvh

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Du har inte någon möjlighet att låna en annan DI-kassett då ett par dagar eller så? Vore ju intressant att se om det blir nån skillnad.
    Tyvärr inte. Så det blir i.s.f. att köpa en ny DI. Kan ju förvisso vara bra med en ny TK3.7 under huven & lägga den befintliga TK3.6 som reservdel i bagaget.


    Hur lång livslängd räknar man att en DI av modell TK3.6 har?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Random misständningar kan också komma av kass luftmassemätare, jag har själv det problemet just nu, filtret som sitter i är dåligt och luftmassemätarn sotar igen. Har gjort rent luftmassemätaren med CRC's air sensor cleaner så fort jag märkt att misständningarna kommit, då har dessa upphört.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Random misständningar kan också komma av kass luftmassemätare, jag har själv det problemet just nu, filtret som sitter i är dåligt och luftmassemätarn sotar igen. Har gjort rent luftmassemätaren med CRC's air sensor cleaner så fort jag märkt att misständningarna kommit, då har dessa upphört.
    Får du felkoder då?

    LMM är nog aldrig kollad på, så en rengöring hade kanske inte skadat. Är det bara att spraya på eller skall man tänka på något speciellt?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Nää, inga felkoder, ser bara att den börjar missa, oftast på 1'ans och 2'ans cylinder.

    Det är bara att spraya på och se glad ut, inget särskillt att tänka på. Eller jo föresten, försök att inte göra det innomhus, du kan bli lite lustig i kolan av rengöringssprayen

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Random misständningar kan också komma av kass luftmassemätare, jag har själv det problemet just nu, filtret som sitter i är dåligt och luftmassemätarn sotar igen. Har gjort rent luftmassemätaren med CRC's air sensor cleaner så fort jag märkt att misständningarna kommit, då har dessa upphört.
    Får du felkoder då?

    LMM är nog aldrig kollad på, så en rengöring hade kanske inte skadat. Är det bara att spraya på eller skall man tänka på något speciellt?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Kan ju som sagt vara kass DI oxå, du råkar inte ha nån liggandes att testa med.. eller kanske nån kompis med T7 du kan sno ett tag ??

    //Fabbe

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Nää, inga felkoder, ser bara att den börjar missa, oftast på 1'ans och 2'ans cylinder.

    Det är bara att spraya på och se glad ut, inget särskillt att tänka på. Eller jo föresten, försök att inte göra det innomhus, du kan bli lite lustig i kolan av rengöringssprayen

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Får du felkoder då?

    LMM är nog aldrig kollad på, så en rengöring hade kanske inte skadat. Är det bara att spraya på eller skall man tänka på något speciellt?
    Jag har kvar problemet på 1&2, motinera kablaget hjälpte inte. TK nästa då kanske. Får väl börja med en filtercheck/LMM. Måste det vara Sensorspray eller funkar elektronikrent också?

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  15. #15

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Kom det efter stiftbyte hade jag definitivt bytt stiften igen. Precis som med allt annat som tillverkas så kommer man inte undan felmarginalen.

    Har sett nya stift som inte ens fungerar överhuvudtaget, dvs fått bilen att gå på 3 burkar osv.. :/

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Har nu gjort 5st starter sedan jag lossade kontaktstycket & satte tillbaka detta i DI-kassetten. Dessa utan att ge CE. Återstår att se om felkoderna kommer tillbaka eller om det var någon form av kontaktfel. Men jag ska inte ropa hej ännu.

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Har nu gjort 5st starter sedan jag lossade kontaktstycket & satte tillbaka detta i DI-kassetten. Dessa utan att ge CE. Återstår att se om felkoderna kommer tillbaka eller om det var någon form av kontaktfel. Men jag ska inte ropa hej ännu.
    CE med P1334 sattes när jag kallstartade för att köra hem från jobbet.

    Jag upplever dock att motorn går jämnt & bra. Får kanske satsa på en ny DI-TK.

  18. #18
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    [quote=Fredrik / 1941]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":5tkfjib7
    Har nu gjort 5st starter sedan jag lossade kontaktstycket & satte tillbaka detta i DI-kassetten. Dessa utan att ge CE. Återstår att se om felkoderna kommer tillbaka eller om det var någon form av kontaktfel. Men jag ska inte ropa hej ännu.
    CE med P1334 sattes när jag kallstartade för att köra hem från jobbet.

    Jag upplever dock att motorn går jämnt & bra. Får kanske satsa på en ny DI-TK.[/quote:5tkfjib7]

    Köp en ny tändkassett så har du problemet ur världen. Jag hade P1312 på min och bytte stift utan resultat tills jag köpte mig en tändkassett.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Köp en ny tändkassett så har du problemet ur världen. Jag hade P1312 på min och bytte stift utan resultat tills jag köpte mig en tändkassett.
    Japp, det blir en ny TK i morgonbitti. Har vare sig tid eller lust att få onödiga stopp ute på vägarna.

  20. #20
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: [T7] Läsa ut/nolla felkod - Felkoder utlästa [P1312 & P1334]

    Sådär, då är en ny TK3.7D inköpt & monterad.

    Återstår att se om detta löste felkodsproblemen.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] CE och felkoder P1312, P1334, P1181 OG9-5
    Av Simon86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 17:36
  2. [LÖST] Felkoder P1312 och P1334 OG9-5 2,3t -04
    Av fredde070 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •