Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9-5 20t -02, bilen dog. Misstänker bränslepumpen?

  1. #1

    9-5 20t -02, bilen dog. Misstänker bränslepumpen?

    Ja, så satt jag god som guld och åkte bil med min sambo karin på väg från linköping till örebro. trevligt nog tog vi genvägen över motala för att lämna av en kamrat. (den här förhistorien var ju säkert intressant och inverkade säkert på förloppet)

    jo, biljäkeln stannade. ridå. efter en liten stund så försökte jag starta igen och den startade verkligen för att sedan stanna igen efter ett par hundra meter.

    nåväl, kändes som klockrent soppa-torsk men bensin fanns.
    Ok, bränslepumpen tänkte jag och åkte ned till motala i dag(via buss) och monterade ur pumpen. Jag lyssnade vid pumpen först och när den var tyst när tändningen slogs på så jag tyckte saken var klar.
    för skojs skull så testade jag att mata den urmonterade pumpen direkt med 12v och se då gick den hur bra som helst.
    hm, då var ju nästa steg att mäta på strömkablarna till pumpen:

    Jag hade väntat mig antingen spänning eller inte spänning men nu fick jag när man slog på tändningen 12V i ca en sekund sedan sjönk spänningen hastigt ned till noll.
    kan det ha med vevaxelgivaren att göra?
    VAD???
    jag fattar inte?
    hjälp!!!
    vilka andra fel kan misstänkas?

    bilen är en saab 9-5 20t -02

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: bilen dog.

    Hur långt har bilen gått? Är inte första gången en trasig pump ger sken av att vara hel vid test utanför bil.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3

    Re: bilen dog.

    Bilen har gått drygt 17500mil.

    det slående var att det gick att starta bilen efter att ha stått 10-15min sedan så gick motorn helt normalt på tomgång ca 20-30 sekunder innan den dör på nytt. varje gång 20-30 sekunder... tänker att en trilskande pump inte skulle ha sån precision i fungerande driftstid.

    tack för svaret!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: bilen dog.

    Nu har jag aldrig råkat ut för det, men vevaxelgivaren (som du redan nämnt) kan väl ge dessa symptom? Alltså att den startar men sen är helt död en stund.
    Vad jag kan minnas ska även varvräknaren påverkas av detta, typ att den inte rör sig alls när man crankar.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  5. #5

    Re: bilen dog.

    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Nu har jag aldrig råkat ut för det, men vevaxelgivaren (som du redan nämnt) kan väl ge dessa symptom? Alltså att den startar men sen är helt död en stund.
    Vad jag kan minnas ska även varvräknaren påverkas av detta, typ att den inte rör sig alls när man crankar.

    ja,jag lutar åt givaren.
    tack för svaret!

Liknande ämnen

  1. Misstänker dåligt lager i motorn...
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 20:43
  2. Omlackering av framskärm - misstänker fuskjobb
    Av Nephilim i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 08:58
  3. Misstänker fel låda
    Av MoFFo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 08:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •