Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Problem med AC (dock går kompressor och syst är tätt)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    163

    Problem med AC (dock går kompressor och syst är tätt)

    Jag har ett litet jobbigt problem...
    Befinner mig just nu i södra Frankrike där tempen vida överstiger 35 grader. Halvägs ner la AC´n av. Besökte SAAB i Bordeaux som sa att det ant. inte finns någon gas. Åkte då till "Euromaster" som kontrollerade om det fanns några läckor vilket det inte gjorde. De tömde ut systemet ändå och fyllde på ny gas (~2 h jobb).
    Detta hjälpte tyvärr inte . Tillbaka till SAAB, men då hade den sista SAAB-mekanikern gått för dagen och påbörjat sin semester.
    Konstigt nog fungerar inte tutan heller, det sitter inte ens något relä i boxen framför batteriet. Jag VET at tutan fungerade på vägen ner. Testade och flytta över heljusrelät och då fungerade tutan OCH helljuset .
    Jag var med mekanikern på både SAAB och Euromaster så jag vet att de inte tagit ur något relä som de inte satt tillbaka.

    Trycker man in AC off så ändras varvtalet på tomgång och stabiliseras igen efter nån sekund. Detta borde väl betyda att kompressorn går igång, eller?!?

    På grund av ovan (med bytt relä mellan helljus, tuta och AC [samma typ av relä till alla tre] samt kontroll av säkringar) har jag gjort allt som står i min makt

    Vad är fel? Något skumt elfel har ju inträffat, men vad? Något jag kan fulkoppla för att testa? Det är 240 mil hem i DRYYYYG värme....

    Tips som löser mitt problem belönas med en flaska Grand Crux


    EDIT (tack LM ); 93 SS MY 08

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Problem med AC (dock går kompressor och syst är tätt)

    Bilmodell?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    163

    Re: Problem med AC (dock går kompressor och syst är tätt)

    Det visade sig att komp. inte alls gar...
    Jag tankte inte pa magnetkopplingen (jag antar att man skall kunna se att "ytterhjulet" snurrar).
    Jag gjorde testet med att koppla 12 V direkt till komp, men det visar sig att den inte slar till. Ar det inte konstigt att tomgangen hickar till da man trycker pa AC on/Auto? Detta trodde jag var ett sakert satt och kolla om komp gar eller inte.. Satan vad fel jag hade..
    Den franska verkstaden hade tydligen ratt da... Elfel.. Jag kollade precis att det kommer fram 12 V till komp genom att koppla iin en lampa.
    Menmen, gar det att fuldra en skruv genom magnetkoppplingen sa att den snurrar hela tiden?
    Jag har pratat med SAAB hemma och de shimsar inte, utan byter allt.. Sa det gor val inget om det sitter en skruv dar...
    Bilen har precis passerat 9000 mil sa de pratade faktiskt om att ta minst halva kostnaden :-) Men det hjalper mig inte nu...

    Sa... Tips pa fulskruv?
    Tips varflr inte tutan fungerar?

    Fridens / Niclas

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Problem med AC (dock går kompressor och syst är tätt)

    saab shimsar ej men en ac firma kan nog gora. laser du ihop hjulen kommer du sannolikt skjuta systemet pga overtryck sa gor inte det.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. AC Kompressor problem
    Av TSW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 21:23
  2. Felkod P1390, går dock bra!?
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 09:27
  3. Ac problem. Passar ng900 96:as ac kompressor på min 9-3a 99a
    Av rachid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •