Visa resultat för omröstning: Kommer det att funka med dubbelturbo

Antal röster
46. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • 1.JA

    19 41,30%
  • 2.NEJ

    10 21,74%
  • 3.VET EJ

    10 21,74%
  • 4. KANSKE

    7 15,22%
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: PROJEKT DUBBELTURBO

  1. #1

    PROJEKT DUBBELTURBO

    Någon som kan hjälpa mej med information och ritningar på ett dubbelturbo projekt jag tänker börja med?

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: PROJEKT DUBBELTURBO

    Tycker tråden är felplacerad och flyttar den till "Motor och motorstyrning".
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: PROJEKT DUBBELTURBO

    Hej !

    Du är inte direkt generös med info kring ditt projekt, beskriv vad det är du tänkt dig!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: PROJEKT DUBBELTURBO

    Jag tar förgivet att det är en djungeltrumma med tanke på all info som lämnats och på A: svarar jag Banan
    på B: svarar jag kanske.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: PROJEKT DUBBELTURBO

    Kan tipsa om http://www.maxxtuning.se/ . De har byggt en calibra med tubbelturbo som fungerar. http://m.youtube.com/#/watch?v=Ab50X_Vqtic
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6

    Re: PROJEKT DUBBELTURBO

    Bygger på en SAAB 9000 t16 85 Sen undrar jag om det finns kjolpaket till en 9000 t16 85? Någon som vet

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: PROJEKT DUBBELTURBO

    Frågan man måste ställa är ju vad du hade tänkt att dubbelturbon skulle ge dig för fördelar?
    Ofta när man har en dubbelturbo är det ju för att förbättra körbarheten och undvika turbokicken genom att ha en liten turbo som laddar tidigt i registret, mer eller mindre från tomgång, och sen låta en större ta över, omärkligt, lite högre upp i registret.
    Detta åstadkommer man ju då genom ett sinnrikt system av wastegates, grenrör osv. Från styrsystemets synvinkel kan det ju antingen arbeta helt oberoende (vakuum-/tryck-klockor) eller elektroniskt via styrsystemet.
    Jag vet inte om du tänker dig byta ut systemet i din bil till något som klarar det eller om du tänker köra vidare på LH/APC som du har nu.

    Man skulle ju kunna tänka sig en taktik där du behåller nuvarande T3-snurra och kopplar en större efter, men jag är inte säker på hur mycket du kommer vinna på detta komplicerade projekt, det gäller ju att få plats med 2 snurror också och helst inte få dem för långt bort från motorn då avgaserna snabbt tappar kraft när de avkyls.

    Slutligen, om din 85a är i bra skick kanske det finns folk här som skulle ha ett och annat att säga om att bygga om en så pass ovanlig originalbil (finns inte många kvar).

    Kjolpaket finns till de gamla CCerna, både talladega och airflow.

  8. #8
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: PROJEKT DUBBELTURBO

    Citat Ursprungligen postat av bollman

    Slutligen, om din 85a är i bra skick kanske det finns folk här som skulle ha ett och annat att säga om att bygga om en så pass ovanlig originalbil (finns inte många kvar).
    85:orna är ju perfekta att bygga på, lättare 9000 finns ju inte och rostfria eller nästan rostfria 85:or måste det ju finnas gott om, jag har ju en

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: PROJEKT DUBBELTURBO

    Hej!

    Jag vill ju inte vara en glödjedödare, men om man måste fråga den fråga som ställs inledingsvis om dubbelturbo, så bör man kanske avstå?

    Vidare, för ren rå prestanda innom ett begränsat varvtalsområde t.ex. 4500-6500 rpm så kan man nog få krut så att det "räcker" med en enkelturbo, utan några direkt besvärande fördröjningar av laddtrycket vid växlingar.
    Man kan ju pysa på lite lustgas om man vill.... n

    Däremot med en listigt utformad dubbelturboanläggning så kan man få högt vridmoment från löjligt låga varvtal med försumbar fördröjning, utan att ge avkall hög maxeffekten. Men, att få detta att funka fullt ut är en annan sak...

    Eller med andra ord;
    Med en turbo går att att få MER effekt än vad motorn tål!
    Med en turbo kan man få MER vridmoment än vad växellådan tål!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: PROJEKT DUBBELTURBO

    Sen är frågan, ska du köra seriekoppling eller driva två aggregat parallelt.
    Serie, då kör man som sagts tidigare, ett mindre för att få fart på maskin på lägre varvtal och ett större för att ta vid när det mindre kroknar, och båda drivs av samma avgaspulser.
    Parallelt så driver då två små aggregat, med två pulser separerat ifrån varandra, tex 1ans och 4ans driver ena och 2an och 3ans cylinder driver den andra turbon.
    Här finns också en del att testa, som säkert biltillverkarna redan har gjort, genom att kanske driva båda via samma kollektor, men då krävs en bra synkning, annars varvar ena turbon tills döden. Blir mycket svårare, men säkert finns mycket att hämta.

Liknande ämnen

  1. Dubbelturbo
    Av EtZi11 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 02:30
  2. Dubbelturbo 9000 ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 19:47
  3. dubbelturbo
    Av PEKKIS i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 16:35
  4. Dubbelturbo????
    Av Rick_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 23:10
  5. Dubbelturbo?
    Av MrTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 07:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •