Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    Bilen är standard med 18.000 mil på mätaren.

    Oljetrycksmätaren är en 0-5 bars VDO-mätare (alltså kvalitet) som dessutom är kollad och injusterad mot en kompressormanometer för att visa så rätt som möjligt.
    Givaren sitter på en adapter (BILTEMA) mellan oljefilter och filterhållare.
    Oljan är Mobil 1 5W/50.

    Det finns några trådar i detta forum som nämner mycket högt maxtryck (uppåt runt 7 bar oavsett varm eller kall olja). SAAB anger att reduceringsventilen skall ge max 3,8 bars tryck. Några kör vidare med detta höga tryck, någon kortade ner fjäderlängden 0,5 cm för att sänka maxtrycket och någon bytte fjäder och kolv och fick mer normat maxtryck.

    Även jag har hade ett maxtryck långt över de 5 bar som mätaren visar som mest.
    Jag har kortat ner fjädern 1,75 varv och då hamnar maxtrycket på 5 bar eller straxt över. Jag måste säkert korta ner den minst 0,25-0,5 varv ytterligare för att nå runt max 4 bar.
    Jag har köpt en ny fjäder men den hade samma fjäderkaraktäristik som min gamla (dvs längd vid olika belastningar) vilket förstås ger samma höga maxtryck. Kolven har jag inte bytt då den såg ut som en ny. Jag kan heller inte känna några slitagekanter i hålet (som kolven går i) där kolven kan fastna och därigenom ge för högt tryck.

    Det dyker upp massor av funderingar i mitt huvud. Tex:
    - vad är orsaken till att jag har så högt maxtryck (tomgångstryck mm är normala)
    - kan det vara något annat i motorn som ger så högt maxtryck förutom oljereduceringsventilen?
    - vill SAAB att jag skall ha så högt maxtryck och i så fall varför.
    - Vad händer om jag sänker maxtrycket till runt 4 bar?
    - Är det inte risk för framtida problem om man ligger på mycket högre maxtryck än det nominella? Tex oljeläkage i gamla torra O-ringar, onormalt slitage i oljepumpen eller andra tråkigheter.

    Per L

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196

    Re: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    jag är ingen expert.. men man har ju en oljereducerings ventill.. just för att styra trycket.. eller hur? Så jag skulle göra allt för att hitta felkällan. du nämde att du redan har kollat oljereduceringsventilen.. Jag hade en gång en bil där ventilen inte kunde röra sig vilket resulterade i att jag tryckte ut olja ur oljefilter packningen.. ( det lät som om att man stampade på en kavjartub.. ). Är allt original? Bytt topplockspackning ?? Det jag försöker säga är väl att om ventilen fungerar så borde det väl inte vara så många felkällor? Fel topplockspackining som täcker igen några oljerör? mellan block och topp. eller nått sånt.. lycka till

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    Hej !

    Du bör börja med att använda en annan olja, 5W-50 är inte ett lämpligt val.
    0W-30 eller 0W-40 är vad du bör kika på, ev 5W-.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Du bör börja med att använda en annan olja, 5W-50 är inte ett lämpligt val.
    0W-30 eller 0W-40 är vad du bör kika på, ev 5W-.
    På hårt trimmade maskiner som inte används till vardagskörning, vad får man se som OK maxtryck? Och finns det enkla medel som man bör använda sig av före andra?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    Och vad säger Saab att dom kopplar sin oljatrycksmätare? Dom kanske mäter inte trycket där vad du har gjort skulle jag tro. Du har bra motor med friska lager bland annat …Din mätare är graderat till 7bar eller 100psi. Så jag tror inte att de är någon fara att ligga på 5 bar.
    Prova att byta olja

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    Motorn är helt original och endast kam- och balansaxelkedjorna är bytta. Toppackning och allt annat är från SAAB-fabriken.
    Min oljetrycksmätare visar från 0 till 5 bar så jag vet egentligen inte vad jag har för maxtryck trots att jag kortat ner fjädern med 1,75 varv. Med hänsyn till nålens beteende nu jämfört med innan fjädern kortades ner gissar jag att maxtrycket nu ligger straxt över 5 bar.

    DrBoost kan du ge mig exempel på ett oljefabrikat och viskositet som du har goda erfarenheter av så skall prova den (olika oljor beter sig ju på litet olika sätt)!
    Du har också många gånger i detta forum gett din åsikt att 5W/50-olja är olämplig (för tjock har jag för mig). Men med tanke på vad SAAB rekommenderar för olja i instruktionsboken har jag inte förstått varför denna olja är olämplig.

    I instruktionsboken står följande oljerekommendationer (vad gäller viskositeten):
    - grundrekommendation 10W/30 eller 10W/40
    - 5W/30 men bara av del- eller helsyntetisk typ
    - 0W/40 eller 50 men då bara helsyntetisk

    I min relativa okunnighet tolkar jag då detta som att jag enligt SAAB kan ha syntetisk olja ner till 0W i kallviskositet och upp till 50 i varmviskositet (av kvalitetskraven A3/B3).
    5W/50 skulle därmed då också vara OK!

    Fast jag provar som sagt var gärna med en annan olja om jag får förslag på en lämplig. Jag använder BILTEMA helsyntetisk 5W/40 till mina BMW-bilar men häller jag i den i SAAB:en blir det väl ett ramaskri över att jag använder fel olja!?

    Per L

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    Oljespecen har reviderats en hel del sedan din manual är tryckt. Det som gäller nu är precis vad Dr.Boost skrev. Oljan måste uppfylla kraven GM-LL-A-025.

    En billig olja som uppfyller det kravet är Dexos2, en GM olja med viskositet 5W-30. Finns hos SAAB handlarna. Vill du ha finare olja så köp Mobil 1 0W-40 eller 0W-30.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    Jo, jag har läst förut i detta forum att oljespecen har reviderats en hel del sedan min manual är tryckt.
    Men beror denna ändring på att det står fel i min instruktionsbok eller beror det på att utvecklingen hela tiden går framåt och det kommer nya bättre oljor?

    I det senare fallet borde jag utan vidare kunna använda det som står i min instruktionsbok utan att tex oljetrycket blir för högt!? Om oljetrycket inte blev för högt år 2000 med en viss olja så lär väl inte oljetrycket bli för högt nu heller om jag använder "samma" olja?

    Jag förstår helt enkelt inte logiken i att oljetrycket kan bli för högt för att "oljespecen har reviderats....".


    Om ingen annan har några negativa synpunkter på Dexos2 5W/30 så provar jag med den och ser om det maximala oljetrycket ändras.

    Per L

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116

    Re: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    Jag har kört biltemas 5w/40 olja i över 4 år på min nu, varför ska det bli ramaskri?
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    Och jag har kört en av mina BMW-bilar under de flesta av de 74.000 mil den gått med BILTEMA-olja. Och slitaget på kamaxeln (känt problem med de sk M30-motorerna) har aldrig varit så litet som när jag gick över till deras syntetolja.

    Dock verkar det som om de flesta människor (i alla fall de som ger uttryck för sina åsikter) på dessa bil-siter har en bestämd och ofta negativ uppfattning om allt som har med BILTEMA att göra.

    Visst har jag köpt enstaka skitgrejor på BILTEMA också men det mesta fungera mycket bra tycker jag.

    För att undvika dessa tråkiga BILTEMA-diskussion skall jag testa min SAAB och dess oljetryck med en annan olja.

    Per L

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    Citat Ursprungligen postat av Las Peras
    Jag har kört biltemas 5w/40 olja i över 4 år på min nu, varför ska det bli ramaskri?

    Jag har kört biltemas 5w/50 olja i över 4 år på min nu, varför ska det bli ramaskri?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    De är ju de att du kör på 5W-50 som inte är lämpligt.
    Byt olja till en som är hel syntet o gärna 0W-40 då av lämplig kvalite.

    Biltema olja i sig är inga fel på. Dom håller bra kvalite.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Högt oljetryck (9-3Aero -00). Varför?

    Men det verkar fortfarande inte som om någon kan förklara varför 5W/50 olja är olämplig fast det står i instruktionsboken till min -00:a att ner till 0W och upp till 50 är OK att använda!

    En sådan olja var lämplig år 2000 och borde väl fortfarande vara "lämplig" även år 2010!?
    Sedan är det en helt annan fråga att det kan finnas ännu bättre oljor nuförtiden.

    Eller vad är fel med mitt sätt att tänka?

    Per L

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Högt oljetryck? B2x5
    Av Rally_Harry2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2019-08-26, 12:02
  2. Högt oljetryck Saab 9-5
    Av Trollfar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 17:14
  3. För högt oljetryck vid kall motor?
    Av Turbovin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 17:10
  4. 300+ hk?[9-3Aero -01]
    Av ErRE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 16:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •