Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: saab 900 turbo 97 laddtrycket

  1. #1

    saab 900 turbo 97 laddtrycket

    jag undrar hur mkt kan jag ladda ? jag har ( STOR) INTERCOOLER
    samt bsr chip samt 3 tums halvsats från katten bsr sportfilter
    tackar för svar då jag är okunnig när det gäller saab har precis gått över från volvo !

  2. #2

    Re: saab 900 turbo 97 laddtrycket

    Finns fler variabler till hur mycket laddtryck bilen/motorn tål.
    Bland annat:
    Är det en alu IC med gjutna gavlar?
    En standard IC kan skjuta vid 1.4 - 1.5 bars tryck.

    Har du original turbon eller uppgraderingsturbo?
    TB25/28 2 bar eller ca 300hk

    Övrigt: WG samt dump som ska stå emot trycket samt att de finns bränsle och kyld luft annars kommer systemet att spika.

    Själv kör jag en Saab 9-3 med omkring 270hk på 1.5 bar utan problem.
    Haft den uppe i 2 bar men då klarar inte dumpen av att hålla emot så då blev de ryckigt

  3. #3

    Re: saab 900 turbo 97 laddtrycket

    det är gjutna gavlar alu ic samt orginal turbo ! än så länge

  4. #4

    Re: saab 900 turbo 97 laddtrycket

    Då skulle jag nog inte skruva upp laddtrycket till mer än 1,5 bar max

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296

    Re: saab 900 turbo 97 laddtrycket

    Man skruvar inte upp laddet nått heter de utan bara på mjukvaru väg.
    Byt koppling o turbo när du ändå har bra ic o ett lämpligt program till de.
    De är mitt tips.
    Att bara justera laddet på fel sätt kan förstöra motorn.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6

    Re: saab 900 turbo 97 laddtrycket

    man har ju knacksensorn så den slår ju av direkt om det skulle börja spika !
    eller ?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737

    Re: saab 900 turbo 97 laddtrycket

    Citat Ursprungligen postat av THEDEVIL
    man har ju knacksensorn så den slår ju av direkt om det skulle börja spika !
    eller ?
    Nej, om du har vridet upp laddtrycket genom att skruva WG eller pysa så kan ju inte elektroniken justera ner laddtrycket när det spikar. Det är ju just därför det sitter en magnetventil som sköter laddtrycket. Spikar det så kan styrboxen sänka laddtrycket mha magnetventilen.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8

    Re: saab 900 turbo 97 laddtrycket

    ok =(( min laddmätare går upp på rött nu !
    hur mkt skall trycket ligga på orginal dvs på apc mätarn gult ? början på rött ?
    när bilen är chippad vad ligger det på då? hur märker man om den börjar spika när man har höjt laddet på wgn ? tackar som f n för alla svar

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 443
    Medlem#
    6973

    Re: saab 900 turbo 97 laddtrycket

    Din hårdvara medger max steg2-effekter.

    Skaffa en 3" downpipe med tillhörande sport/racekat om du vill gå upp till steg3.

    Ang. laddtryck så är ett normalt ladd för din bil med ett BSR-program ca 1.1bar. Har du vältrimmade öron så kan du höra när motorn spikar. Är du osäker, så chansa absolut inte. Det blir bara dyrt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    276

    Re: saab 900 turbo 97 laddtrycket

    Citat Ursprungligen postat av Steffelitix
    Finns fler variabler till hur mycket laddtryck bilen/motorn tål.
    Bland annat:
    Är det en alu IC med gjutna gavlar?
    En standard IC kan skjuta vid 1.4 - 1.5 bars tryck.

    Har du original turbon eller uppgraderingsturbo?
    TB25/28 2 bar eller ca 300hk

    Övrigt: WG samt dump som ska stå emot trycket samt att de finns bränsle och kyld luft annars kommer systemet att spika.

    Själv kör jag en Saab 9-3 med omkring 270hk på 1.5 bar utan problem.
    Haft den uppe i 2 bar men då klarar inte dumpen av att hålla emot så då blev de ryckigt
    kört med ryckt MV slang eller om du har kör med 2 bars ladd??
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 -99 som nu tappat en del av laddtrycket?
    Av sundhed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-22, 20:23
  2. öka laddtrycket saab 9-3 aero
    Av _opeth_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 22:16
  3. Laddtrycket på min saab 9-3 aero 02
    Av Vivel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 01:00
  4. Saab 900 Turbo -85, problem med laddtrycket hjälp!
    Av Grejhulta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 19:46
  5. ställa upp laddtrycket på en Ng900 turbo ?
    Av Marcusk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •