Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Uppgradering ljud og 9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Uppgradering ljud og 9-3

    Håller på att uppgradera ljudet i min saab 9-3 kupe.

    Undrar om någon har några bra tips på högtalare till i-brädan och till dörrarna?

    Ska enbart vara midbas i dörrarna.

    //Andreas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    ingen som har bytt högtarala i sin og 9-3?eller ng 900?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    15

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    Jag kör på ett kit från Kicker, modellen heter "KS 6502". Spelar helt okej efter lite inställningar.
    Se till att du får med ett delningsfilter i kitet som du köper (ingår väl nästan i alla kitsytem?) så att du inte spelar dem lägsta frekvenserna med diskanterna.
    Sen får du ju köpa till ett slutsteg som orkar driva det om du nu inte har det redan.

  4. #4

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    Vad får det som mest kosta, utan att veta detta så är det omöjligt att svara på din fråga.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    55

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    Håller på att uppgradera ljudet i min saab 9-3 kupe.

    Undrar om någon har några bra tips på högtalare till i-brädan och till dörrarna?

    Ska enbart vara midbas i dörrarna.

    //Andreas
    DLS referens i dörrarna låter fantastiskt bra enligt mig. Focal är inte helt fel det heller.
    Glöm bara inte att dämpa upp dörrarna!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    kostnaden beror på hur väl ljudet blir ur högtalarna.Kostaden spelar alltså ingen roll,bara ljudet är perfekt.

    Dämpat har jag gjort ytterplåt innerplåt och dörrsidor. silent coat.

    //Andreas

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    En annan fråga.. Vill du ha bra tryck eller väldigt välljud?

    Har hört att Amega ska spela riktigt bra. Deras midbas ska tydligen låta riktigt bra och spela djupt.
    Men dörrarna BÖR du dämpa om du vill ha in midbasen i kupén och inte ut i plåten.

    Sen så har dom även 3,5" som går o ha i instrumentpanelen (har själv ett par sånna ståendes som jag ska slänga i när jag orkar
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    Jag Kör Amega i både dörrar och instrumentpanel... Tycker inte att högtalarna i dörrarna spelar så bra ihop med orginalsteget(AS3) så det får bli att slänga i slutstegen snart.

    Dörrarna är dämpade.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    55

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    Focal har faktiskt ett trevägs kit med 3,5" mid. Då borde du få ett riktigt bra och ljud.
    Henke som du köpte viggen vingen av har ju ett två vägs focal kit i sin bil vilket jag tycker låter najs. Kör du tre vägs kittet så är du nog hemma. Ska du driva med org stereo eller koppla in slutsteg och grejjer?

  10. #10

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    Hur ska du driva allt? på separata slutsteg?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    dessa kommer drivas med ett 4 kanals jbl slutsteg.

    Men som sagt valet står mellan ett tre vägs kitt eller ett två vägs kitt.Vill att det ska se så orginal ut som möjligt.Bästa är ju då två vägskitt.Ta bort diskanten och köra med seperata 3.5" och 6.5" som enbart spelar mid bas.

    Skulle gärna vilja ha lite info om bra grejer för detta.Pris är "skit samma"


    //Andreas

  12. #12

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    dessa kommer drivas med ett 4 kanals jbl slutsteg.

    Men som sagt valet står mellan ett tre vägs kitt eller ett två vägs kitt.Vill att det ska se så orginal ut som möjligt.Bästa är ju då två vägskitt.Ta bort diskanten och köra med seperata 3.5" och 6.5" som enbart spelar mid bas.

    Skulle gärna vilja ha lite info om bra grejer för detta.Pris är "skit samma"


    //Andreas
    Hur du än gör me d olika du skriver om,så blir det 3vägs kitt. Coax är två vägs och sedan en extra midbas=3vägs

    Ett alternativ som inte kostar mycke, men låter bra för pengarna är Magnat Carfit 87 samt välja Magnat 6½" kitt. Tex. Magnat Selection 216 eller Dark Power 216 och då enbart använda 6½" i detta kitt. Lösa 6½" midbasar säljer tyvärr inte magnat.

    Ska man jämföra Carfit med tex. JL TR350 (som är gaska vanliga till just Saab) så spelar Carfit med mera tryck och rockigt, medans JL är lite mera luftigt och rent, men saknar det tryck som Carfit kan återge. Magnaten är ändå en väldigt, för pengarna, välljudande och de tål effekt (om den är ren och mer än vad som står på paketet).

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    hehe jo det e sant ett "riktigt" 3 vägs kitt så är ju alla högtalare kopplade till samma delningfilter..

    Okej.det låter ju bra.

    Som sagt med pris spelar ingen roll. Kolla in min projekttråd så kanske ni förstår hur mycket pengar som redan lagts ner så:P haha

    //Andreas

  14. #14

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    Sedan beror det ju lite på vad för sound du är ute efter. Men med tanke på vad du har för slutsteg (JBL antar jag du har kvar? såg det i din proj. tråd nämligen) så är det troligen mera åt det rockiga hållet, än ren finlir?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    55

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    Ska du lägga någon energi på bakhögtalarna? såg att du hade dämpat upp bra i dörrarna men har du dämpat något runt 6-9orna där bak med?

    Kanske är någon annan som har erfarenhet eller tips om hur man bäst dämpar upp där bak. Tex bara på plåten eller ska man dämpa upp mattan också?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Uppgradering ljud og 9-3

    6*9:orna lägger jag inen större energi på då igen kommer åka bak i bilen.Sedan har jag basen bak som dunkar.

    //Andreas

Liknande ämnen

  1. Uppgradering av ljud, 9-3SC -07
    Av Petter9674 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 13:40
  2. Uppgradering ljud og9-3
    Av eddie_1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 13:31
  3. Uppgradering ljud 93 ss 05
    Av PatrikL i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 16:13
  4. uppgradering ljud i 9-3
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •