Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Rostskyddstips för dig med SAAB äldre än -97

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Johanneshov
    Inlägg
    46

    Rostskyddstips för dig med SAAB äldre än -97

    Den mest förekommande SAAB-rosten är fram och bakkant på dörrarna. Detta beror i mina ögon på två saker. Det första är att det under gummilisten i nederkant på dörren samlas massor av gegga, en gegga som sätter igen avrinningskanalerna samt samlar fukt som ständigt ligger mot dörren tillsammans med sanden i geggan (kan det annat än rosta!!!). Det andra skälet är att dörren är för dåligt ventilerad.

    Lösning: Ta bort gummilisten genom att "lirka" av den av plastplupparna. Kläm sedan FÖRSIKTIGT ihop plupparna längs långsidan och ta ur dem. Gör helt rent i underkant av dörren, det kommer att ta ett tag då skiten sitter rejält fast i alla skrymslen och vrår. Gör också ren insidan av listen. Fixa alla lacksläpp och begynnande rost (För att rosten skall stoppas måste 100 % bort, slipa tills du märker att lacken sitter fast, så länge den släpper lätt, i små flarn, har den släppt från karossen och gömmer ofta rostskador.).

    Spruta upp linoljebaserad rostskydd i hålen där plastplupparna satt, viktigast i fram och bakkant där du sprutar så högt du kan (bra flaskor finns på Feltema). Låt torka och sätt sedan tillbaks listen, med HÄLFTEN av plastplupparna så att dörren framöver kan ventilera bättre!

    Nu kommer dina dörrar att hålla mer än dubbelt så länge - bra va

    Mvh Jörgen

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    513
    Jag har fått förklarat för mig att man ska undvika linoljeprodukter på "nya" bilar.
    Detta för att "nya" bilar väldigt ofta är rostskyddade med diverse vaxprodukter och linoljan löser tydligen upp vaxet vilket leder till sämre rostskydd.
    Så har man vaxade hålrum på sin bil så ska man inte linolja sin bil.


    / Tommi
    Bis repetita non placent

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Tommi
    Jag har fått förklarat för mig att man ska undvika linoljeprodukter på "nya" bilar.
    Detta för att "nya" bilar väldigt ofta är rostskyddade med diverse vaxprodukter och linoljan löser tydligen upp vaxet vilket leder till sämre rostskydd.
    Så har man vaxade hålrum på sin bil så ska man inte linolja sin bil.


    / Tommi
    Ta lite dinitrol.. Det är det vanligaste rostskyddet.. Finns i fast och flytande form..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 151
    Jag sket totalt i att sätta tillbaka de listerna efter att ha lagat upp mina dörrar.

    Enda nackdelen är att jag får lite mer vindbrus i bilen, men det kan jag leva med om dörrarna inte rostar.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Johanneshov
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Tommi
    Jag har fått förklarat för mig att man ska undvika linoljeprodukter på "nya" bilar.
    Detta för att "nya" bilar väldigt ofta är rostskyddade med diverse vaxprodukter och linoljan löser tydligen upp vaxet vilket leder till sämre rostskydd.
    Så har man vaxade hålrum på sin bil så ska man inte linolja sin bil.


    / Tommi
    Med tanke på det dåliga rostskyddet i dessa dörrar torde inte det göra så mycket att "skyddet" försvinner och ersätts med något annat. Det kan då vara läge att spraya 2-3 ggr om man vill använda linolja - vilket jag gärna vill då det skall vara det bästa skyddet om lite ytkorrision redan börjat komma. Om så är fallet eller inte kan jag inte se i dörrarna, men jag antar att det är så!

    mvh Jörgen

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    När min bil e nylackad i vinter ska de sprutas rostskydd överallt!!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 669
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    När min bil e nylackad i vinter ska de sprutas rostskydd överallt!!

    /Marcus
    Även utanpå lacken?

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Givetvis inte.. Men jag ska vara mycket noga över allt annars..



    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Tackar för tipset!

    Har tyvärr redan fått igenomrostning på insidan lite synd när hela bilens utsida i övrigt saknar rost. Bilen är en 87:a(!!!!).

    Kan man göra något enkelt? Bilen är ju för gammal att satsa stort på men det är den enda synliga rosten så synd är det.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Johanneshov
    Inlägg
    46
    du får göra som brukligt är: slipa 100 % rostrent så att all plåt har den fina blänkande plåtfärgen, lägg i ett lager spackel och måla därefter. När du ändå har hålet öppet kan du ju alltid spraya resten av dörren med rostskydd. Försök att undvika c-lås motorn...

    mvh Jörgen

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Tackar, får fylla upp nederdelen med spackel. Skall man ta upp några dräneringshål? Gummilisten mot fönstret verkar ju släppa igenom rätt bra...
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Johanneshov
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Skall man ta upp några dräneringshål?
    Självklart!!! Se bara till att inte ha en taskig borr då värmeutvecklinen kan skapa nya områden där det kan börja rosta, runt de nya hålen alltså.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Tycker att de luktar fisk i de bilar som rostskyddas med linolje produckter. hur kul e de när landsvägsracern luktar fiskebåt?
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  14. #14
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    Tycker att de luktar fisk i de bilar som rostskyddas med linolje produckter. hur kul e de när landsvägsracern luktar fiskebåt?
    Då är det bättre att använda dinitrol.. Luktar inte fisk iaf..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    Tycker att de luktar fisk i de bilar som rostskyddas med linolje produckter. hur kul e de när landsvägsracern luktar fiskebåt?
    Då är det bättre att använda dinitrol.. Luktar inte fisk iaf..
    Word homy
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Johanneshov
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    Tycker att de luktar fisk i de bilar som rostskyddas med linolje produckter. hur kul e de när landsvägsracern luktar fiskebåt?
    Då är det bättre att använda dinitrol.. Luktar inte fisk iaf..
    Konstigt, undrar just vad du då använt Har använt det några gånger nu och aldrig känt den härliga doften av sol, vind och vatten - det vore önskvärt. Kanse några burkar Pripps blå kan få fart på luktorganen

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Är det bara jag som inte förstår varför gränsen i detta fall dras vid M/97? Mig veterligen är dörrarna galvade från M/90 eller M/91.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Johanneshov
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Är det bara jag som inte förstår varför gränsen i detta fall dras vid M/97? Mig veterligen är dörrarna galvade från M/90 eller M/91.

    Mvh

    KK
    Titta i underkant på dörrarna på en bil fram till -96 så ser du nämnda gummilist i underkanten. Det är denna som samlar skit och därmed täpper till dränering och ventilationshål - vatten - rost. Från -97 har i vart fall 9000 raka dörrar utan gummilist. Enkelt och bekymmerslöst. Trist att det bara tog ett drygt decennium att komma på det.... Min kamrats Audi 100 från -84 har bara vax som rostskydd och den är 98 % rostfri i karossen trots sina 36 000 mil tack vare få vatten och smutssamlare.

    Därför minskar problemet från -97

    mvh Jörgen

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Jugglis
    Titta i underkant på dörrarna på en bil fram till -96 så ser du nämnda gummilist i underkanten. Det är denna som samlar skit och därmed täpper till dränering och ventilationshål - vatten - rost. Från -97 har i vart fall 9000 raka dörrar utan gummilist. Enkelt och bekymmerslöst. Trist att det bara tog ett drygt decennium att komma på det.... Min kamrats Audi 100 från -84 har bara vax som rostskydd och den är 98 % rostfri i karossen trots sina 36 000 mil tack vare få vatten och smutssamlare.

    Därför minskar problemet från -97
    Intressant. Har inte tänkt på det. Skall kolla på svarta Aeron till jul och se om man skall göra något åt detta...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Nu snackar ni väl ändå Aero/A50-kjolar?
    Det är därför listerna under är olika.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Byte kombiinstrument MUI OG9-5 MY02-05 -> MY06+ ?
    Av Karl9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-11-01, 10:28
  2. Ang Saab 9-3 vs 9-5 äldre modeller köpråd
    Av PartyDavid i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 09:13
  3. äldre ventilkåpa på nyare saab
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 19:32
  4. Vågar man köpa äldre Saab 9-3?
    Av Reagger i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 08:03
  5. Bränsleförbrukning saab 99 av äldre modell
    Av Pershav i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •