Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Uppgradering av Stereo 9-5 AS1

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Uppgradering av Stereo 9-5 AS1

    Efter att våran bil nu är så lik en aero som möjligt finns det bara 1 sak som drar ner känslan. Ljudet.
    Våran 9-5 från 99 är utrustad med AS1 från fabrik. Och vi gillar harman kardon systemet. Men vad kan man göra för att uppgradera?
    Går det stoppa i högtalare i dörrarna fram utan några större problem?

    Tänkte plocka det mesta på returbilen, eller köpa på bildelsbasen för vi vill ha Saabs original prylar. I och med vi anser att det spelar bra.
    Så nån som kan detta, va finns att göra? Riva ur allting och stoppa i AS2/AS3?

  2. #2

    Re: Uppgradering av Stereo 9-5 AS1

    sök på forumet så ska du få se att du hittar en massa trådar som berör ämnet.
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Uppgradering av Stereo 9-5 AS1

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    sök på forumet så ska du få se att du hittar en massa trådar som berör ämnet.
    Okej! Verkar som det inte är lönt. Utan man får stoppa i andra prylar.
    Får ta sig en funderare om det är värt de.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gbg, Norge
    Inlägg
    225

    Re: Uppgradering av Stereo 9-5 AS1

    Nu blir jag vilsen.. Var inte AS1 bästa paketet?
    Jag har 2:an enligt andra, med bandspelare! Herre G!! Inponerad (jag vet att inponerad stavas med M) av detta (mitt orginal) system. Så pass att JAG tvekar att instalera den basbox jag köpte på SDCC.
    Okej, jag tror inte det är det.. humm.. bästa som marknaden har att uppbringa men det är F** inte kass. Så min slutsats blir, köp bättre högtalare! blir du besviken kan du ju lämna tillbaka dom eller sätta dom i nästa bil.
    PM:a mig om vilket valet blir.


    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    sök på forumet så ska du få se att du hittar en massa trådar som berör ämnet.
    Okej! Verkar som det inte är lönt. Utan man får stoppa i andra prylar.
    Får ta sig en funderare om det är värt de.
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: Uppgradering av Stereo 9-5 AS1

    AS1 är det sämsta ljudpaketet, AS2 är mellan och AS3 är det värsta.

    I min 9-5a så sitter det ett AS1 ljudsystem från början. Någon har dock stoppat i andra högtalare i dörrarna fram, kopplat ur högtalarna på instrumentpanelen och lagt ett slutsteg i bagageluckan som numera driver samtliga 4a högtalare. Det låter inte särskilt bra men men jag har heller inte undersökt vilka element som har stoppats i eller vilket slutsteg det är, samt hur han har kopplat in slutsteget mot orginal huvudenheten.

    Det jag skulle göra om jag skulle bygga ett ljudsystem från grunden i en 9-5a är:

    Nya högtalarelement runt om, framdörrar, bakdörrar instrument panel samt hatthylla. Möjligtvis skippa högtalare i mitten fram.

    Ny huvudenhet, visst en SAAB original är snyggast men inte fan är dem särskilt bra... Får man tag på en AS3 huvudenhet dock så kanske man kan använda en sådan, för visst går det väll via adapter att hänga på ett slutsteg på den? Har som sagt inte gjort någon research alls ang. ljud då jag för tillfället fixar annat på bilen

    Extra slutsteg till den huvudenhet man väljer att använda sig av.

    Troligtvis en subb i bakluckan, skulle dock testa utan först för att se hur långt man kan komma.

    Att tänka på är väll att dämpa dörrarna rejält med dämpningsmaterial så att man inte får en massa saker som skallrar och knarar när man drar på. Detta kommer även att göra underverk för ljudkvalitén.

    Blev väldigt sugen på att fixa ljudet i bilen nu hehe...
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Uppgradering av Stereo 9-5 AS1

    Citat Ursprungligen postat av ekon
    AS1 är det sämsta ljudpaketet, AS2 är mellan och AS3 är det värsta.
    Språkvård: "Sämsta" och "värsta" betyder väl ungefär samma sak?

    Vad gäller audiosystemen i 9-5 finns det en hel del fakta att läsa på Göran Larssons site: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Uppgradering stereo 9-3 -07
    Av joakimjakobsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-25, 09:57
  2. Uppgradering stereo saab 9-3
    Av tårtkennet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 10:45
  3. Stereo mjukvara uppgradering 9-3 ss
    Av phr34k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 20:40
  4. uppgradering av orginal stereo?
    Av CaOs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 16:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •