Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: min Turbo XS dumpar inte.. (laddtrycksproblem)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    520

    min Turbo XS dumpar inte.. (laddtrycksproblem)

    Hände nått skuymt på väg till jobbet..
    Rätt som det var så märkte jag att den inte dumpade .. (Turbo XS öppen)
    Så det ska ju höras... Stannande till och kollade under huven..
    Hittade inga slangar som var av eller nått..
    Åkte iväg och plötsligt laddar den bara 6 psi .. och inte nån tendens till dump..
    Bilen är en 900 Turbo -97 min misstanke är att någon slack har börjat läckt .. alt, wastegaten ?
    Några tips o ideér ???

    MVH / Mats
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    235
    kolla att wg armen sitter på som den ska
    99 Turbo CC - 78

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 296
    kolla anslutningen under kåpan, den tunna slangen som går till toppen på ventilen, den lossnade för mig, då dumpar det inte.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    520
    "kolla anslutningen under kåpan, den tunna slangen som går till toppen på ventilen, den lossnade för mig, då dumpar det inte."


    Vilken kåpa är det??
    problemet är ju inte bara att den inte dumpar, utan att laddtrycket int5e når upp till mer än 5 PSI, jag misstänker att det är nått vajsing med nån tryckklocka eller en slang.. kan det vara det eller är det troligare att det beror på nånting annat?

    / M
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 296
    ja den som sitter runt det gula olje-locket så att säga, där slangen går in under.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    520

    okej..

    Ska leta upp och kolla ...
    Men hur blev det för dig, slutade den dumpa och sänkte laddtrycket ??

    / M
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 296

    Re: okej..

    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Ska leta upp och kolla ...
    Men hur blev det för dig, slutade den dumpa och sänkte laddtrycket ??

    / M
    japp, gick ur när jag laddade på ordentligt i ca 100-110 på 4an, var som någon drog proppen ur ett vattenfyllt handfat, dumpen släppte trycket...

    gå ut o kolla nu, det är gjort på ett par sekunder, bara lyfta av o kolla finns det nån ledig pig eller slangen är lös så har den hoppat av.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    520

    hmm

    Är på jobbet nu..
    men kan gå ut lite senare när det inte är så mycket folk..
    Hmm.. är lite osäker på vilket lock du pratar om.. om du kan hjälpa lite och precisera dig..
    Är det mellan dumpen och där den "försvinner " in.. för där har jag en T korsning till min extra Ladd-mätare.. men om jag har fattat dig rätt så ska jag gå vidare på den och leta upp där den är ansluten..?
    Behöver inte skruva bort nånting för att se ??

    Tack för hjälpen !!!!

    / M
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    520
    upp ^
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 296
    du behöver inte skruva nåt nej, en mejsel o peta med på sin höjd... ska se om jag hittar nån bild.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 296
    lånar en bild av Kasumi (tackar!! )

    http://www.garaget.org/?car=787&image=30385

    den som halvmåneformade som sitter runt det gula locket, oljestickan, lyft av den, bara ta i bakkanten o lyfta upp... sen ser du vart slangarna går på, finns det någon som saknar en har det lossnat, den till dumpen sitter längst ner till höger.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    520
    Tackar!!!
    ske genast ut o kika



    Snart tillbaka
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    520

    Nope

    Nej..
    Den satt i-pluggad precis som den ska

    Magnetventilen.. kan det vara nästa steg att felsöka i ??

    / Mats
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    520
    HUR gör jag detta i sånna fall? måste ha ha tag i en likadan magnetventil för att testa eller går det att plugga på något sätt ??
    / M
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 350
    Citat Ursprungligen postat av NORLUND
    kolla att wg armen sitter på som den ska
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 296
    mer än så kan inte jag tyvärr =( är rätt så lost på motorer o fixa fel tyvärr...
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    520

    Lösningen är ju pinsam..

    Jappz.. jag hittade felet igår efter jobbet..
    Så här var det ...

    Röret mellan turbon o IC hade åkt ut... därav ladda den inte nånting
    TACK för alla ni som hjälpt !!!

    / Mats
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

Liknande ämnen

  1. Saab 900 T16 öppnar inte spridarna FIXAT (laddtrycksproblem)
    Av Spiderman95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 13:40
  2. Tomgång och laddtrycksproblem 9000 2.3 turbo
    Av Tzacko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 17:18
  3. Laddtrycksproblem, kass turbo?
    Av iso-nisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 09:19
  4. laddtrycksproblem saab 9000 turbo-95--- snabb hjälp
    Av LarssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 07:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •