Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Klonkande knarrande i framvagn og9-3 aero - 01

  1. #1

    Klonkande knarrande i framvagn og9-3 aero - 01

    Tja!

    Som rubriken lyder så klonkar o knarrar i framvagnen på min saab. Först så bytte jag till sänkfjädrar från ge och nån månad efter så gick min ena stötdämpare så då bytte jag till sportdämpare från ge. Och det är efter stötdämpar bytet det börjat låta. Det är varje gång när man stått still och sen börjar rulla och svänger (hyfsat snabbt) så klonkar det till, låter precis som att fjäder hoppar tillbaka :S tror det kommer från höger sida, men det spelar ingen roll åt vilket håll man svänger. Sen även när man kör i lite lägre farter, runt 20-50km/h och svänger snabbt fram o tillbaka så klonkar det till ibland. Och sen knarra det lite ibland med när man kör sakta o svänger där det är lite ojämt.

    Nån som har liknande fel eller har nån aning vad det kan vara? har sökt lite på forumet men inte hittat nått riktigt svar.

    //Marcus

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    54
    Medlem#
    6437

    Re: Klonkande knarrande i framvagn og9-3 aero - 01

    Testa att efterspänna subframen och krängningshämmaren det hjälpte på min när den klonkade i framvagnen.

  3. #3

    Re: Klonkande knarrande i framvagn og9-3 aero - 01

    Vilka bultar är det till subframen? Krängningsh. sitter som berget, kände på allt när jag bytte fjädrar. Om fjädersätet ovanför fjädern o stötdämparen (eller vad man säger) är kass, hur låter/beter sig det då?

    Sugen på o byta hela skiten. fjäderbenslagring, övre fjädersäte och båda krängningsh. Men känns ju lite onödigt om det inte är det.

    MVH

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    54
    Medlem#
    6437

    Re: Klonkande knarrande i framvagn og9-3 aero - 01

    När du är under bilen så ser du fästpunkterna för subframen, är tre eller fyra på var sida, minns inte riktigt. Då är det bara att testa och spänna dem.

  5. #5

    Re: Klonkande knarrande i framvagn og9-3 aero - 01

    Citat Ursprungligen postat av Hypnosis
    När du är under bilen så ser du fästpunkterna för subframen, är tre eller fyra på var sida, minns inte riktigt. Då är det bara att testa och spänna dem.
    Okej tack! ska kolla det nån dag nu i veckan. Men nån som kan svara på vart knirrandet kommer från när jag kör lite snabbare över små gupp och vägbulor?

    MVH

  6. #6

    Re: Klonkande knarrande i framvagn og9-3 aero - 01

    Nu har det sluta klonka o knirra Bytt fjäderbenslager, krängningshämmar stag med tillhörande bussning, krängningshämmar bussningar och satte en bit slang längst ner på varje fjäder, så det inte är metall mot metall drog även åt alla bultar jag såg också. Hoppas det fortsätter att vara tyst bara.

    MVH Marcus

Liknande ämnen

  1. Klonkande/glapp framvagn. 9-5 aero 2002 16,7K
    Av donaldduc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-05-02, 19:50
  2. Klonkande och knarrande ljud
    Av Nikon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-30, 22:53
  3. Klonkande framvagn 9-5 aero -04
    Av driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 20:30
  4. Klonkande ljud framvagn 9-3 aero 00
    Av Jonas_b i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •