Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Vitrual Exhaust System

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235

    Vitrual Exhaust System

    Vad tror ni om det här?
    Något att satsa på i stället för att skaffa en helsats?
    Har ni sett något liknande förut?



    http://www.atpturbo.com/root/releases/release091004.htm

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Hehe...schysst, som en wastegate för avgassystemet om jag fattade det rätt.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Jodå - nåt liknande såg jag på www.lowbudgetrides.com för någon vecka sedan!



    Ett gammalt spjällhus och en förgrening så avgaserna åker ut odämpat efter framhjulet!!
    Detta körde jag med i höstas och det funkade utmärkt samt höll tätt så att besiktningen släppte igenom det(sa att det var för tävling).
    Jag skruvade ner tomgångsskruven lite bara, spjället öppnas genom att man drar i choken inne i bilen.

    Fast själv skulle jag inte vilja köra runt med nåt sånt - lite väl mycket EPA-varning för mitt tycke!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  4. #4
    Ferrari har ju liknande system... Fast varvtalsreglerat istället...
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453
    Ferrari har ju liknande system... Fast varvtalsreglerat istället...
    Det är väl då som vissa Ferraribilar börjar låta så jäkla gött?
    Avgassystemet är fullt öppet. Kan tänkas att bilen inte håller gällande ljudnivåkrav då...
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    grymt, men vart borde man sätta en sån där sak då?
    9-3x TTID 20x9,5

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453
    Ferrari har ju liknande system... Fast varvtalsreglerat istället...
    Det är väl då som vissa Ferraribilar börjar låta så jäkla gött?
    Avgassystemet är fullt öppet. Kan tänkas att bilen inte håller gällande ljudnivåkrav då...
    Nja, enligt en artikel i AMS så klarar Ferrari de gällande emissionsprov och ljudnivåprov som gäller inom EU, det var nåt med att efter 4000 varv så är inte kraven så hårda, och upp dit är tydligen bilarna knäpptysta.. Allt enligt de lagstadgade körcyklerna typ, är inte SÅ insatt i detta dock, men lagliga är dem iaf

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Att drastiskt förändra mottrycket för turbinen kommer att bjuda på intressanta överraskningar. Rådet är att satsa på ett kpl. väl flödande avgassystem.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453
    Ferrari har ju liknande system... Fast varvtalsreglerat istället...
    Det är väl då som vissa Ferraribilar börjar låta så jäkla gött?
    Avgassystemet är fullt öppet. Kan tänkas att bilen inte håller gällande ljudnivåkrav då...
    Ferrari konstruerade faktist systemet för att kringgå ljudkraven som mäts på ett lägre varvtal. Ferrari har nog dock inga otäcka 90-graders böjar på sitt system.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!
    Att drastiskt förändra mottrycket för turbinen kommer att bjuda på intressanta överraskningar. Rådet är att satsa på ett kpl. väl flödande avgassystem.
    Vad är det för intressant överraskningar? Ibland gillar man ju överraskningar...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Att drastiskt förändra mottrycket...
    Citat Ursprungligen postat av ATP TURBO
    As soon as the turbo spools, the valve begins to open. By the time the turbo makes full boost, the valve is fully open.
    Jag tycker inte det låter som att mottrycket förändras drastiskt? Fast det beror ju på hur man definerar "drastiskt". Uppenbarligen har inte den här prylen bara av och på, den öppnar ju lite i taget men ändå...det tar ju inte direkt lång tid att nå "full boost" så det kanske ändå kan betraktas som just "drastiskt"

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Såg något liknande när jag gick förbi Ace här i Borås(VAG trimmare). Ett avgassystem från en A6 som hade skrotats. Det ena röret hade en tryckklocka monterat på. Är det så att man vill få fram med kraft vid lägre varv med denna metod på sugis bilar?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    81
    Har aldrig hört om det förut.....men det låter som en häftig grej

    Någon testkanin ?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235
    Kanske lutar åt att man blir det, försökskanin asså. Men jag vill gärna att DrBoost utvecklar lite vad som kan vara obra med detta system.

    Har sprungit på en kompis som kan plocka hem en för ca 1700:-.

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Jag skulle tippa på att utan efterföljande mottryck för avgaserna så kommer turbon att varva så in i helvete mycket att du får ett skenande laddtryck som inte ger sig förrän toppen hoppar upp genom huven och vevstakarna sitter som på en boxermotor... Men det är bara vad jag TROR, fast det kan ju också vara lite rätt... Vi får vänta på att Dr Boost svarar helt enkelt.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Såg något liknande när jag gick förbi Ace här i Borås(VAG trimmare). Ett avgassystem från en A6 som hade skrotats. Det ena röret hade en tryckklocka monterat på. Är det så att man vill få fram med kraft vid lägre varv med denna metod på sugis bilar?
    Det finns ett par sugmotorer man har haft variabla grenrör med hjälp av spjäll, spjället kan då justera gashastigheten vid kollektorn och således påverka förflytta varvtalet så scavenge effekten är som störst.

    P.S. Om man sänker mottrycket efter turbinen (= högre tryckfall över turbinen) så ska ni se att det kan bli lite extra fart på turbon. D.S.

  17. #17
    Yamaha har ett system för att förändra mottrycket i avgassystemet efter varvtal på sina större sporthojar sedan -89, det kallas EXUP, vinsten med det är respons på låg och mellanregistret.
    9-5 Aero Steg 3

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Heffaklumpen skrev
    Yamaha har ett system för att förändra mottrycket i avgassystemet efter varvtal på sina större sporthojar sedan -89, det kallas EXUP, vinsten med det är respons på låg och mellanregistret.
    Vad det nå liknande på dom mindre hojarna från -87 YPVS?
    YamahaPowerValveSystem


    Som någon skrev tidigare, kan turbon ladda på alldeles för hårt om man installerar en sådan här alltså?
    Avgassystemet stoppar så pass mycket alltså, trots 3"DP o tom kat.
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Citat Ursprungligen postat av ctg_putte
    Heffaklumpen skrev
    Yamaha har ett system för att förändra mottrycket i avgassystemet efter varvtal på sina större sporthojar sedan -89, det kallas EXUP, vinsten med det är respons på låg och mellanregistret.
    Vad det nå liknande på dom mindre hojarna från -87 YPVS?
    YamahaPowerValveSystem
    Stämmer bra det , YPVS sitter dock på 2-taktarna medan EXUP sitter på 4-taktare.

    Styrprinciperna är ganska snarlika men utförandena helt olika.

    YPVS kan man säga reglerar höjden på avgasportarna.
    EXUP är ett enda, avlångt spjäll som sitter i kollektorn och begränsar på så sätt avgasflödet.

    Jag har fundrat på samma idé med ett spjäll som kan minska mottrycket när det behövs på saaben.

    Jag kan delvis hålla med DrBoost men vill ändå plocka "russinen ur kakan", jag vill nämnligen ha en bil som är hyggligt diskret men ändå optimerad.

    Om man struntar i bulleraspekten så gör ju de flesta som trimmar så att de sätter dit avgassytem med större area för att minska mottrycket.

    Det finns dock en nackdel med det, när motorn jobbar som sugmotor så vill den gärna ha ett visst motstånd (se EXUP ovan), det går egentligen inte att dimensionera så att man löser detta utan någon typ av reglering.

    Det jag tänkte mej är att jag vill ha ett avgassystem som "anpassar sej" efter mottrycket i avgassystemet men ändå håller lägsta möjliga ljudnivå.

    Eftersom jag vill vara lite "diskret" så tänkte jag mig en dubbeldämpare (finns bl,a hos Rakarör) där ena genomloppet är kopplat som vanligt, på utloppssidan är båda dämparrören hopkopplade till ex ett 3" rör och på inloppssidan grenar man ihop via ett spjäll.



    Så till det som är viktigt:
    Vi vill ju att mottrycket i avgassystemet ska vara så konstant som möjligt därför låter man avgastrycket styra spjället, antagligen via en strypning i styrledningen eftersom det finns risk att spjället kommer i självsvängning annars, vilket kan ge lite skummt avgasljud.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Heffaklumpen
    Yamaha har ett system för att förändra mottrycket i avgassystemet efter varvtal på sina större sporthojar sedan -89, det kallas EXUP, vinsten med det är respons på låg och mellanregistret.
    Systemet justerar gashastigheten; inte mottrycket. Genom att kunna minska arean så kan man få högre gashastighet och gashastigheten är en viktig faktor för att kunna få den önskbara sugeffekten från grenröret. Genom att ha mindre area vid låga varvtal kan man få en sugeffekt även på dessa varvtal, medans arean ökar på högre varvtal och således kan man få en sugeffekt där också och inte mottryck vilket man annars hade fått då man normalt är tvungen att använda en mindre rördiameter för att nå de nödvändiga gashastigheterna vid låga varvtal.

    Mottryck är dock däremot som är av ondo, det leder till ökade pumpförluster och avgasrester i cylindrarna vilka kan orsaka sänkt effekt genom minskad fyllnadsgrad såväl som knackning orsakade av gasernas höga temperatur.

    "Power valves" som sedan nämndes justerar tidpunkten för avgasportarnas öppning och har inget med detta att göra. För tvåtaktare kan man bygga variabla grenrör genom bland annat utnyttja vatteninsprutning i grenröret.

Liknande ämnen

  1. Alternativ till Hirsch dual exhaust (9-5) ?
    Av ime95mos i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 21:44
  2. JT 3" exhaust and lamba sensor
    Av TraSh i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •