Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

  1. #61
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Men det kanske var just det du avsåg med "någonting av vikt"?
    Typ..

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Visst är det så perr att även du värderar "social kompetens" och förmågan att passa in hos olika uppdragsgivare när det gäller att rekrytera ny personal? Kanske minst lika högt som den rent tekniska kompetensen?
    Ibland kanske mer... Ny teknik kan man lära sig.
    Social kompetens är svårare att "justera". (Inte omöjligt dock)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Och förtydligandet av vad som är arbetsgivare respektive uppdragsgivare var tydligen på sin plats.
    Tror Manpower, StudentConsulting och de övriga inom ren bemanning (teknikkonsulter borträknade) har en del att fundera kring, de anställer tusentals människor som egentligen inte skulle övervägt "uthyrningslivet" om de nu inte tvingats dit av arbetsförmedlingen...
    Och att man är uthyrd innebär inte alltid att man har lika lön/rättigheter/förmåner/arbetstider o.s.v. som fast anställda på kundbolaget.

    Alla passar inte in den typen av jobb. Det är ju ursprungligen i mångt o mycket ett service-yrke att vara uthyrd, vilket inte passar alla personer.

    Jag brukar lite raljerande jämföra en kanon-konsult med att ha en kypar-mentalitet:
    Att alltid finnas på plats lite i bakgrunden, göra vad som behövs på bästa sätt, alltid med ett leende, men inte störa sällskapet vid bordet.

    Det är inte alla som inser att man inte är inbjuden att sitta ner o berätta om sin egen semester efter att man burit fram maten...

    En ganska enkel regel för att framstå som "bra konsult" är att inte vara först till eller sist från fikabordet...


    Och för att svara på Strongman's ursprungliga fråga:
    Ja, jag tror absolut din arbetsgivare, Manpower, gör rätt för sig.

    Däremot har jag ingen aning om vad som är vedertaget inom den bransch där din uppdragsgivare du var uthyrd till verkar, alltså "Ost-renovering".
    Det tror jag inte du heller vet. Därför tyckte jag det kunde vara lämpligt att börja diskussionen kring det med din närmaste konsultchef.

    Han är ändå den som praktiskt sett är ensam ansvarig för din arbetsmiljö, även om ansvaret enl. lagen juridiskt även ligger på det företag som hyr in dig.


    Men tillbaka till kärnämnet nu tycker jag:

    Är det rätt eller fel enl livsmedel-lagar o regler att hantera begagnad ost på detta sätt?
    Är det någon som VET ?? (Och inte bara får kräk-reflexer )
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  2. #62
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Däremot har jag ingen aning om vad som är vedertaget inom den bransch där din uppdragsgivare du var uthyrd till verkar, alltså "Ost-renovering".
    Det tror jag inte du heller vet. Därför tyckte jag det kunde vara lämpligt att börja diskussionen kring det med din närmaste konsultchef.

    Han är ändå den som praktiskt sett är ensam ansvarig för din arbetsmiljö, även om ansvaret enl. lagen juridiskt även ligger på det företag som hyr in dig.
    Jag är pragmatiskt lagd och skulle inte förvänta mig att Manpower vet vilka regler som gäller i samtliga branscher man hyr ut personal till, därav min uppfattning att svaret på den konkreta frågan om regelverket i livsmedelsbranschen troligast kunde besvarats av "mögelostchefen" snarare än av chefen hos Manpower.

    Frågan handlade väl egentligen inte alls om arbetmiljö innan Strongman förledde oss att tro det genom att tala om "kräkreflexer"?
    Det var väl det etiska och möjligen hälovådliga för ostkonsumenten som var urspungsfrågan?

    Men för att gå varvet runt och spinna vidare på hur trådrubriken nu är utformad:
    Hur ser ersättningen hos Manpower ut? Lön för uthyrd respektive inte uthyrd tid? Inte nödvändigt i absoluta men i alla fall i relativa tal om det är känsligt med kronor och ören.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #63
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Men Manpower som blivit anlitade för att ta fram personal borde väl få viss information om uppdraget, det behövs ju när man rekryterar folk, även om osthyvlare kanske inte är ett så krävande jobb så bör väl manpower veta så pass att de kan ta fram folk som är villiga att ta jobbet.

    Sen är jag dock fortfarande på spåret att man är anställd för att göra en uppgift, man gör det uppgiften efter bästa förmåga för att sedan gå vidare till ett annat uppdrag, en del inhyrda jag varit med om har ju verkat tro att de där där för att skriva om hela ledningssystemet och att utarbeta arbetsmetoder.

    Sen en sak att fundera över, OM det nu är så att man håller på med nått som är på fel sida av lagen, är det då så smart att ha en helt gäng med inhyrt folk?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #64
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Som av en ren slump var Östgöta-ost med på TV4 nyheterna nu vid kl 19 i exakt detta ärende.
    Men de gjorde ingen jättegrej av det. Men det kanske kommer....


    http://www.nyhetskanalen.se/1.1736151
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #65
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Mums vad gott, förstår inte varför man skulle kräkas av det där för.

  6. #66
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Som av en ren slump var Östgöta-ost med på TV4 nyheterna nu vid kl 19 i exakt detta ärende.
    Men de gjorde ingen jättegrej av det. Men det kanske kommer....


    http://www.nyhetskanalen.se/1.1736151
    Det jag kan läsa ut av själva artikeln är ju att det med andra ord är helt Ok att skära bort mögel och packa om osten.

    Känns ju lite dumt sådär att trådskaparen fick gå hem från jobbet för att ha ifrågasatt nått som var helt lagligt.

    Är det för övrigt bara jag som haft ost hemma som det blivit mögel på?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #67
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Såg det precis på 22 nyheterna och det enda jag kan säga är att detta matfusk pågår garanterat överallt! Vad man än köper i butken så kan fan inte vara säker på att det faktiskt är det det står på etiketten. Förjävligt men ingenting vi kommer att kunna göra något åt.
    Mvh Timmy

  8. #68
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Såg det precis på 22 nyheterna och det enda jag kan säga är att detta matfusk pågår garanterat överallt! Vad man än köper i butken så kan fan inte vara säker på att det faktiskt är det det står på etiketten. Förjävligt men ingenting vi kommer att kunna göra något åt.
    Men vem är det som har skapat det hela, det är ju konsumenterna som vill ha det så billigt som möjligt.
    Skulle allt sånt och liknande saker bort så skulle vi med stor säkerhet få oss en rejäl prishöjning, vilka konsumenter är villiga att betala för det?

    Skulle du själv vilja betala 40-50% mer för osten?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Det är säkerligen helt okej att skära bort lite mögel ifrån osten och äta, för mig skulle det inte göra så mycket.

    Men du är nog rätt så ensam om du skrapar bort en brun gegga som liknar keso med lite soya i. Vet inte vilket sammanhang du talar om, men i detta fall som tråden handlar om så är det inte frågan om ett par kanter som fått lite mögel. Utan som flera gånger tidigare beskrivits som fruktansvärt vidrigt. Jag har inte problem att hantera vidriga saker men efter att ha sett en bild på det hela så var man inte så katig längre.

    Hur som. Fallet är kanske löst det låter som att det är okej att hyvla bort mögel, skörda ostflimmer och skrapa keso sörja.

    Hare gott!

  10. #70
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    vilka konsumenter är villiga att betala för det?
    Jag skulle gärna betala mer för att få en god färsk ost istället för en flera månader gammal möglig ost! Men jag tillhör inte kategorin som kollar priser i matbutiken utan ofta köper lite dyrare livsmedel som jag hoppas har lite högre kvalitet! En lite dyrare skinka smakar i alla fall bättre på mackan, om den sen är bättre än den billiga storförpackningen kan man ju inte veta!

  11. #71
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Ber om ursäkt för min frånvaro i tråden, men en del annat har dykt upp.

    Perr, ang min kortfattade förklaring så har jag förklarat för dåligt och du missuppfattat mig. Jag mådde dåligt utav doften MEN även moraliskt att skära bort mögel, och nu snackar vi inte en liten mögelprick på 1cm2, nej nu snackar vi 15kg ostar där ca 10kg är rent mögel i alla dess olika färger.
    Young Danish, Red Holland etc.

    Sen att de friska ostarna läggs på samma band som de mögliga varit är ju sådär.

    Jag fick faktiskt gå tillbaka till "ostfabriken" då min Manpower chef blev arg att jag blivit hemskickad. JAG sköter mig alltid på jobbet, går på toa på rasterna etc. Det vet min chef om och när jag förklarade allt som hade hänt så fixade han så jag fick komma tillbaka.

    Av någon konstig anledning fick vi order om att slänga de värsta ostarna den dagen jag kom tillbaka, och äldre män i svarta rockar med pärm under armen sprang runt på stället.

    Dröjer nog inte länge tills detta dyker upp på nyheterna, då 3pers blivit magsjuka utav ätit osten som blivit omförpackad. Och den leveransen som skeppades iväg var på ca 2ton ompackad ost.
    Saablös dåre

  12. #72
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Skulle du själv vilja betala 40-50% mer för osten?
    Skulle lätt betala 40-50% mer för matkassen om jag var 100% säker på att det var riktigt sjyssta grejer som låg där i.

    Dessutom, om matpriset skulle höjas så pass mycket, skulle det nog inte dröja allt för länge innan löner och annat var tvunget att följa efter, eller?
    Mvh Timmy

Liknande ämnen

  1. Arbetsgivare och semester
    Av Davvva i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 23:05
  2. Ang semester och arbetsgivare... Vad gäller?
    Av Weggen i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 23:32
  3. Vad kostar en arbetsgivare en 9-5 i månaden?
    Av Geert i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-06, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •