Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 72

Ämne: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Varför inte fråga någon utomstående om förfarandet bryter mot lagen? När vetskap om lagligheten finns kan man ju fundera på om man vill slå larm eller inte...

    Livsmedelsverket verkar vara rätt myndighet att ställa frågor till. Det finns lite info på deras websida också som kanske är relevant: http://www.slv.se/sv/grupp2/Lagstiftning/
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Gick till ostchefen idag, resulterade med att jag blev hemskickad.
    Kul..
    Saablös dåre

  3. #43
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Gick till ostchefen idag, resulterade med att jag blev hemskickad.
    Kul..
    För jävligt, men tyvärr är ju samhället sånt. Hoppas verkligen att inte Manpower också klämmer åt dig på grund av detta...

    Hade jag varit dig hade jag kollat med livsmedelsverket, som Mussla skrev. Finns ingen anledning att känna någon lojalitet mot det företaget längre.

  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Gick till ostchefen idag, resulterade med att jag blev hemskickad.
    Kul..
    Fan va tråkigt, i dagens samhälle så lönar det sig inte att va ärlig tyvärr och du är varken feg eller mus i mina ögon.

    Dåså ännu ett bevis på hur vekligheten ser ut, det är ingen fantasivärld som vissa verkar leva i.

    Det finns fler jobb där du förhoppningsvis slipper använda teckenspråk, då återstår bara att sätta dit dom j-----a

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Gick till ostchefen idag, resulterade med att jag blev hemskickad.
    Kul..
    Har du pratat med Manpower?
    Det borde ju ligga i deras intresse också att inte hyra ut personal till illegala verksamheter.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  6. #46
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Gick till ostchefen idag, resulterade med att jag blev hemskickad.
    Kul..
    Har du pratat med Manpower?
    Det borde ju ligga i deras intresse också att inte hyra ut personal till illegala verksamheter.
    Illegalt är det nog inte, men inte speciellt seriöst företag.
    Men som jag skrev tidigare, vi vill ju köpa så billig mat som möjligt.
    Hushållsost borde kosta ca. 60 kr istället för 29,90 per kilo i affären om råvaru och förädlingskostnaden är med i priset fullt ut.
    Troligen är lönekostnaden för dom "nysvenska" arbetarna ganska låg?
    Det här har vi ju sett på en amerikansk snabbmatskedja som har ostburgare för 10:-, där städarna har svarta löner, maten datummärks om och de anställda inte får betalt för övertiden som dom gör.
    Det vore intressant som konsument att veta vilka produkter man ska undvika.
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Gick till ostchefen idag, resulterade med att jag blev hemskickad.
    Kul..
    Vad sa du.. och vad sa han..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    [quote=T16_AeRo]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":280f40v5
    Gick till ostchefen idag, resulterade med att jag blev hemskickad.
    Kul..
    Vad sa du.. och vad sa han..?[/quote:280f40v5]
    Kortfattat, jag tycker det inte känns bra att hålla på med möglig ost som man får kräkreflexer utav. Något måste ju vara fel.

    Ja tycker du så så kanske inte du hör hemma här?

    Kanske jag inte gör, något känns fel som sagt.

    Bäst att du går då, skriver av dig här nu på en gång.
    Saablös dåre

  9. #49

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Håller med LM om att man ska fråga arbetsgivaren, det visar ju att man har någon form av intresse för det man sysslar med om inte annat....

    Hur svårt kan det vara att fråga arbetsgivaren direkt om vad som gäller?
    Att personal från bemaningsföretag utnytjas är ju inget nytt.

    Pumpas inlägg visar exakt hur det fungerar, passar det inte så är det bara att byta ut vederbörande om man frågasätter arbetet eller ställer obekväma frågor

  10. #50
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Att det skulle bli så här var ju iaf inte i min värld specielt oväntat.

    Hoppas för din del att det inte påverkar framtida uppdrag.
    Har kompisar som blivit satta i liknande situvationer och av någon konstig anledning fanns det inga nya uppdrag för dem efter det.

    Sen är det ju tråkigt att det är på detta viset, men när man hyr in folk förväntar man sig att få folk som gör arbetet och inget annat, börjar man lägga sig i saker så blir man genast obekväm och utbytt, vad nu LM tycker om det men så är det.
    I många fall är det bättre att sköta det man blivit ålagd att göra och hålla tankarna till just tankar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #51
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Är ju en ganska stor skillnad mellan att:

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Att sakligt fråga vilka regler som gäller för livsmedelshantering lär knappast en seriös uppdragsgivare betrakta som annat än positivt och kommer säkert även om denne klagar hos din arbetsgivare för denne vara ett positivt tecken på en intresserad och engagerad medarbetare som är intresserad av sina arbetsuppgifter.

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Kortfattat, jag tycker det inte känns bra att hålla på med möglig ost som man får kräkreflexer utav. Något måste ju vara fel.

    Ja tycker du så så kanske inte du hör hemma här?

    Kanske jag inte gör, något känns fel som sagt.

    Bäst att du går då, skriver av dig här nu på en gång.

    Om man utrycker sig så som du skrev, så anser iallfall jag att uppdragsgivaren var bussig och gjorde helt rätt som skickade hem dig om du nu mår så illa att du får kräk-känningar.
    Herregud, vad hade du för väntat dig??

    Men samtidigt, OM det var ursprungsfrågan huruvida man gör rätt eller fel på företaget, så borde du väl ha formulerat dig lite mer som LM skrev ovan. Eller??


    Till sist:
    Att det inte finns mycket till uppdragstrygghet inom uthyrningsbranschen (en helt annan sak än anställningstrygghet) torde inte komma som en nyhet. Och om man då säger sig må så pass illa sig som Strongman gjorde, och jag hade hyrt in honom, hade även jag skickat hem den personen.

    Vidare, och hade en av mina egna konsulter uttryckt sig som så att han far illa, vantrivs enormt eller liknande, hade jag nog plockat bort honom själv.
    Man vill ju inte att ens konsulter skall fara illa på jobbet, eller hur??

    Men fortsätter det att konsulten beter sig "konstigt/felaktigt" eller har felaktiga krav/förväntningar och blir hemskickad från fler kunder så har man ju till sist ingen nytta av denne, och då brukar de få leta nya arbetsgivare.

    Och det är ju som så, att ju fler sådana incidenter, desto svårare att få bra referenser från tidigare uppdrag, och då blir det jäkligt svårt med nya uppdrag. Man får tänka sig för både en och två ggr innan man straffar ut sig.

    Ganska enkelt egentligen. Uthyrningsbranschen är jävligt krass.
    De sysslar inte med nån välgörenhet.

    Ibland får man bita ihop och ta diskussionen med sin egen chef (inte kunden) i första hand.
    Kunden har inte alltid rätt, men han är alltid kund!
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Perr, du har nog missförstått mig.
    Det är inte pga att jag mår illa av dålig doft. Utan att det är ostar som som är bortom räddning som packeteras om.
    Moraliskt illamående är väl bättre ord.
    Saablös dåre

  13. #53
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Manpowers kommentar?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #54
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Manpowers kommentar?

    arrivederci?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #55
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Perr, du har nog missförstått mig.
    Det är inte pga att jag mår illa av dålig doft. Utan att det är ostar som som är bortom räddning som packeteras om.
    Moraliskt illamående är väl bättre ord.
    Då var det jävligt konstigt uttryckt till "ostchefen":

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Kortfattat, jag tycker det inte känns bra att hålla på med möglig ost som man får kräkreflexer utav. Något måste ju vara fel.
    Jag anser fortfarande ostchefen gjorde rätt OM du nu utryckte dig så som du skrev. Hur skulle han veta att det var ett "moralisk illamående" som gav dig "kräkreflexer".

    Att du får kräkreflexer av något är ju inte samma sak som att företaget gör nåt fel. Finns många "äckliga" yrken. Även inom livsmedelshantering.

    OM du däremot tagit en SAKLIG och mer vuxen diskussion, och sedan blev hemskickad enbart pga av dina åsikter är det en annan sak.

    Och jag anser även att du skulle snackat med din Manpower chef först, innan du gick på kunden.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Perr.
    Jag tänkte att man kunde lägga sig i lite

    Strongman har vad jag sett här inte påstått att han ordagrannt sagt precis så som du refererar till. För att även tillägga att han kortfattat har beskrivit hur han "konfronterade" ost chefen med sin åsikt kring hanteringen.

    Sen att man inte här på forumet ordagrannt citerar sig själv kanske är vissledande och kan ge till vad jag anser, två helt olika innebörder av hans text.

    Som du väljer att tolka det:
    Antingen att han mår så illa av att hantera osten att han mår psykiskt dåligt av det, så att han är tvungen att gå hem.

    Som Strongman förmodligen vill att det ska tolkas här på forumet:
    Det känns inte bra att arbeta med något som är så pass dåligt. Sen att man t.o.m får kräkreflexer av det gör det inte bättre heller.

    Sen anser jag att det är väldigt viktigt att hålla den typen av dialog med chefen på stället i förstahand. På det sättet (iaf i min värld) så visar man att man både bryr sig om sitt jobb och dess arbetsuppgifter. Även att man uppfattas som en uppriktig person med karaktär.

  17. #57
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Sen anser jag att det är väldigt viktigt att hålla den typen av dialog med chefen på stället i förstahand. På det sättet (iaf i min värld) så visar man att man både bryr sig om sitt jobb och dess arbetsuppgifter. Även att man uppfattas som en uppriktig person med karaktär.
    Tyvärr så fungerar det ju inte riktigt så, dels beror ju det hel på vilken position du har i företaget, och inhyrd är väl egentligen den lägsta positionen man kan ha inne på ett företag.
    Värnar man om sitt jobb så tänker man till innan man ställer sig på tvären med chefen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #58
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Som du väljer att tolka det:
    Antingen att han mår så illa av att hantera osten att han mår psykiskt dåligt av det, så att han är tvungen att gå hem.

    Som Strongman förmodligen vill att det ska tolkas här på forumet:
    Det känns inte bra att arbeta med något som är så pass dåligt. Sen att man t.o.m får kräkreflexer av det gör det inte bättre heller.
    Köper absolut den skillnaden.
    Strongman har inte förtydligat sitt "citat".
    Jag ville bara påvisa hur viktigt det är att man uttrycker sig på ett bra sätt för att inte bli missförstådd.

    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Sen anser jag att det är väldigt viktigt att hålla den typen av dialog med chefen på stället i förstahand. På det sättet (iaf i min värld) så visar man att man både bryr sig om sitt jobb och dess arbetsuppgifter. Även att man uppfattas som en uppriktig person med karaktär.
    Som inhyrd måste man lära sig att skilja på "chef" och "kund/uppdragsgivare".

    Jag (som varit i uthyrningsbranschen i snart 20 år) rekommenderar att ALLTID resonera med sin ARBETSGIVARE (Manpower i detta falla) innan man påpekar någonting av vikt hos KUNDEN (Äcklig Osthantering AB i ett fall).

    Det är inte säkert att det är det bästa för vare sig konsult eller konsultbolaget att konsulten tar diskussionen, ofta kan det vara bättre om konsultchefen tar den och på rätt nivå hos kunden.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Det bådar aldrig gott att ställa sig på tvären med chefen. Det har du helt rätt i.

    Men i grund och botten så ska alla ha lika rätt till att uttrycka sin känslor utan att riskera att bli av med jobbet/uppdraget som direkt påföljd. Detta oavsett titel/ihyrd eller inte. Att du upplyser oss om detta som att det är okej är för mig märkligt (tolkade värnar man om sitt jobb, så tänker.. på detta vis, rätta mig om jag har fel). Att det händer ja jo visst men det behöver inte bli accepterat för det.

    Att ifrågasätta hanteringen av osten när den är så förjävlig som den är, det ska man bara kunna göra. Får man svaret: "Detta är helt okej och riktigt, alla företag gör så här". Ja då skulle jag stå ut tills uppdraget var slut och glömma den tiden. Men det är såklart upp till var och en hur man väljer att göra.
    I detta fallet så anser jag att uppdragsgivaren är den lämpligaste att fråga då den förmodligen har störst kunskap inom området.

    Hej.

  20. #60
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Gör min arbetsgivare rätt för sig?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Jag (som varit i uthyrningsbranschen i snart 20 år) rekommenderar att ALLTID resonera med sin ARBETSGIVARE (Manpower i detta falla) innan man påpekar någonting av vikt hos KUNDEN (Äcklig Osthantering AB i ett fall).
    För mig beror det också på vad det gäller.
    Om min personal hos uppdragsgivaren funderar på hur ofta hans kontorutrymme där egentligen städas, om ens alls, eller om han möjligen från uppdragsgivaren skulle kunna få låna en hel kontorsstol istället för den trasiga han nu sitter på känns det lite "overkill" att gå via mig då det gäller att ställa en sådan enkel och rak fråga.
    Men det kanske var just det du avsåg med "någonting av vikt"?
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Det är inte säkert att det är det bästa för vare sig konsult eller konsultbolaget att konsulten tar diskussionen, ofta kan det vara bättre om konsultchefen tar den och på rätt nivå hos kunden.
    Som sagt, det går att ställa en enkel fråga på ett mer eller mindre provocerande sätt:

    "Tror du man glömt att städa det här kontorsutrymmet?" eller "Hur länge ska jag behöva sitta i den här svinstian egentligen?"
    På den senare frågan skulle jag nog som uppdragsgivare vara frestad att svara "Du skall inte behöva vara kvar här en minut till." även om det funnits aldrig så goda skäl att ifrågasätta städningen i sak.

    Visst är det så perr att även du värderar "social kompetens" och förmågan att passa in hos olika uppdragsgivare när det gäller att rekrytera ny personal? Kanske minst lika högt som den rent tekniska kompetensen?

    Och förtydligandet av vad som är arbetsgivare respektive uppdragsgivare var tydligen på sin plats.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Arbetsgivare och semester
    Av Davvva i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 23:05
  2. Ang semester och arbetsgivare... Vad gäller?
    Av Weggen i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 23:32
  3. Vad kostar en arbetsgivare en 9-5 i månaden?
    Av Geert i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-06, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •